Solaris åter på frammarsch i Skåne - Nobina & VR

Startat av Gano, 09 april 2024, 18:34:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss_Lund

Vad har jag hört att det skulle blir klart vid årsskiftet eller börjar av 2025. Bli spännande att keolis ska dela med Nobina även kanske transdev om dom behålla Malmö-Lund pendel paket förre 2026 december

Buss_Lund

Ursäkta mig jag läste fel. Det skulle blir klart runt november 2025 så om 1/5 år kvar.
Finns mer info om Lund nya depån
https://www.skane.se/namndshandlingar/7230557/

Walter

De nya bussarna till Nobina behövs. Idag brann en Solaris utanför Lund så antalet driftdugliga bussar minskar stadigt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Vet inte. Såg händelsen från bilen men inte vilken individ.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bernt Talbrant

Jag tittade på Sydsvenskans hemsida igår och hittade en bild på bussen tagen snett bakifrån så vilken individ det var framgår inte där. Den gick f ö på linje 126 vid händelsen.

Fredde

Det ska ha varit 7270 om man zoomar in på denna bilden från Sydsvenskan:




Buss_Lund

Det är så tråkigt att en av Nobina Lunds Solaris brann. Men det ser inte ut som allvarligt skadad på bussen. Så vi får se vad som hände sen om den ska skrotas eller Nobina får reparera den. Men det behövs fler nya bussar till Lund eller Nobina Helsingborg får skicka några bussar ner till Lund

Fredde

Man ska ha i åtanke att bussen är ca 13 år och har "slagit om" en gång med en mätarställning på ca 110.000 mil, det väger säkert in i bedömningen om åtgärd.

Gano


Skåneresenären

Spännande med Solaris ledbussar i stadstrafiken i Malmö, när planneras dessa 18 bussar att levereras? Vilka bussar ersätter de, eller är det utökning av trafiken?

Mattias Petersson

Kanske ersätter Nobina 34xx Mercedes Citaro i Malmö?
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Walter

Ja 3438-3447, 3477-3478 är väl de äldsta som används i stadstrafiken undantaget 24m bussarna. Är från 2015 så inte så gamla så ett byte borde krävas.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AO

Vad hände med bussarna från Van-Hool till den nya expresslinjen? Kommer de kunna leveras med tanke på det som skett med Van-Hool? Eller lir det dessa vagnar från Solaris som ersätter?