KrTrafik Umeå (Bilder)

Startat av Umeå Bussar, 31 december 2019, 02:57:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Umeå Bussar

Några sista bilder ifrån Kr Trafik i Umeå innan de lämnar. Kommer kännas konstigt att inte se de här flyga förbi en när man står vid Vasaplan


Kr Trafik 415 som hade sin långa rast efter ha kört lite linje 15 o 55 från Vännäs o Umeå


Kr Trafik 196 som stod vid Vännäs resecentrum efter att den har kört som linje 15 :)


Kr Trafik 423 som fick hoppa in o byta ut lånebussen Björksbuss 9 o köra lite Vännäs fram o tillbaka


Kr Trafik 247 eller som den också är kallad "kossan" som hade problem me växellåda o stod parkerad


Kr Trafik 87 som hade haft rast o skulle mot Vasaplan för att påbörja linje 124 mot Holmsund


Kr Trafik 193 som närmade sig sin sista hållplats i Obbola efter ha kört som linje 123 o skulle senare till depån för att ha lite rast


Och den absolut sista KR bussen jag fotat o även fick åka vilket var Kr Trafik 196 som stod vid Arbetsförmedlingen i Umeå o hade kort rast innan det blev dags med lite Holmsund/Obbola turer


Skickat från min iPhone med Tapatalk

BR

Säga vad man vill men hade KR Trafik som medlem i Sambus fått det nya avtalet med Länstrafiken Västerbotten så hade avtalet hävts för så missnöjda både resenärer och Länstrafiken har varit, så tror efter de två år med linje 31 som återstår så är bolaget borta men kan ju bli bättre nu när deras kvarvarande bussar flyttar till Transdev på Västerslätt.

Var ju dock ska vi komma håg den tidigare ägaren Byberg som tex inför detta sista avtalsår sa upp serviceavtal etc med Wist för att spara pengar och istället köra bussarna tills dom rasar vilket de gjorde i verkligheten.

Kossan har växellådsras, i fredags, näst sista dagen med ledbussarna så fick två bärgas till verkstad.

yngrot

Är det vettigt köra tills det rasar??  Någon får ju betala notan ändå. 

Fina bilder.. dock en liten undran  8500 Säffle är ju verkligen inte kända för bra värme hur funkar det uppe i norr med värmen??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

BR

Citat från: yngrot skrivet 31 december 2019, 09:08:05 AM
Är det vettigt köra tills det rasar??  Någon får ju betala notan ändå. 

Fina bilder.. dock en liten undran  8500 Säffle är ju verkligen inte kända för bra värme hur funkar det uppe i norr med värmen??

Alla ledbussar har på den kallare årstiden en bygglärlingar över natten framme hos föraren för att försöka få iaf lite värme men de är fortfarande kallt om man säger så... har man då kollega som lämnat dörrar öppna så blir de inte bättre.

Jacob med C

Citat från: BR skrivet 31 december 2019, 09:02:55 AM
Säga vad man vill men hade KR Trafik som medlem i Sambus fått det nya avtalet med Länstrafiken Västerbotten så hade avtalet hävts för så missnöjda både resenärer och Länstrafiken har varit, så tror efter de två år med linje 31 som återstår så är bolaget borta men kan ju bli bättre nu när deras kvarvarande bussar flyttar till Transdev på Västerslätt.

Var ju dock ska vi komma håg den tidigare ägaren Byberg som tex inför detta sista avtalsår sa upp serviceavtal etc med Wist för att spara pengar och istället köra bussarna tills dom rasar vilket de gjorde i verkligheten.

Kossan har växellådsras, i fredags, näst sista dagen med ledbussarna så fick två bärgas till verkstad.
Undra om dom fortfarande flyttas till Byberg?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

BR

Citat från: Jacob med C skrivet 31 december 2019, 09:46:56 AM
Undra om dom fortfarande flyttas till Byberg?

Bussarna i 4-serien har inte behövt bärgning så vad jag hört ja. Ledvagnar till Rumänien var ju planen - om den ändrats när Transdev kom in vet jag ej. Kossan är så speciell så kanske köpa den av någon som behöver stort godsutrymme och byter växellåda?

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussmicke



Citat från: BR skrivet 31 december 2019, 09:02:55 AM

Var ju dock ska vi komma håg den tidigare ägaren Byberg som tex inför detta sista avtalsår sa upp serviceavtal etc med Wist för att spara pengar och istället köra bussarna tills dom rasar vilket de gjorde i verkligheten..

Det trodde jag inte om Bybergs...

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: BR skrivet 31 december 2019, 09:02:55 AM
Säga vad man vill men hade KR Trafik som medlem i Sambus fått det nya avtalet med Länstrafiken Västerbotten så hade avtalet hävts för så missnöjda både resenärer och Länstrafiken har varit, så tror efter de två år med linje 31 som återstår så är bolaget borta men kan ju bli bättre nu när deras kvarvarande bussar flyttar till Transdev på Västerslätt.

Var ju dock ska vi komma håg den tidigare ägaren Byberg som tex inför detta sista avtalsår sa upp serviceavtal etc med Wist för att spara pengar och istället köra bussarna tills dom rasar vilket de gjorde i verkligheten.

Kossan har växellådsras, i fredags, näst sista dagen med ledbussarna så fick två bärgas till verkstad.

Det här känns nästan som på gränsen till förtal, eller åtminstone sett från bara en enda synvinkel, utan helhetsbild. På vilket sätt skulle serviceavtal med t.ex Wist hindra växellådor från att gå sönder ute på linjen? En mer nyanserad bild av branschen är snarare att många bolag, stora som små, över hela landet, är väldigt missnöjda med en bristande kvalitet de anser sig få med väldigt dyra serviceavtal med större verkstadskedjor. Det finns gott om exempel på olika företag som trots dyra serviceavtal, samt egen intern verkstad, ändå haft bussar stått havererade lite höger och vänster på vägarna. Vissa redan efter några enstaka dagar efter de kommit ut från den externa verkstaden.

Men jag förstår att det är känsligt och besvärligt när något som förekommer i övriga landet plötsligt letar sig in i en lite isolerad bygd som av mångas anledningar varit förskonad från detta tidigare. För ja, Västerbotten är lite isolerat. När KR Trafik hade trafik i större delen av Jämtland, men i stort sett bara linje 63 inom landskapet Västerbotten, var de praktiskt taget helt okända i Umeå med omnejd. Så sent som 2009 kallade man i Umeå det 1991 startade bolaget för ett "nytt" företag, och sa ofta fel namn, som t.ex "KRT-trafik".
Så lite intressant med texten i startinlägget att bolaget som var totalt okänt i stan för bara tio år sedan, nu kommer att saknas.

BR

Att en växellåda rasar har inget med just serviceavtalet att göra men fakta är att det sas upp för att spara pengar och att bussarna sen fick mindre kärlek är ju strax historia när de nya börjar rulla vid 5-tiden imorgon bitti.

KR kommer finnas kvar i länet med 31:an i två år till men då utgå från Transdevs lokaler och även där kommer man få problem då personal sagt upp sig för att man inte är nöjda med hur övertagandet fungerar etc som att man glömmer bort stationeringsorter.

Greger Larsson

Trevligt med lite Umeåbilder strax före årsskifte och avtalsskiften.
Men.. tråkigt för den som lägger upp sina foton att vissa direkt tar chansen att lufta sitt missnöje som man kan tycka hör hemma någon annanstans. Tyvärr har trådar med bildvisning i flera fall "kapats" till rena tjafsdiskussioner vilket som redan konstaterats gjort att många drar sig för att visa sina bilder. Kanske dags för lite hårdare moderering?

Ugglan

Vad ska ersätta "Kossan" på linjen Umeå-Vilhelmina? En vanlig godsbuss?


Greger Larsson

Citat från: Ugglan skrivet 01 januari 2020, 17:21:17 PM
Vad ska ersätta "Kossan" på linjen Umeå-Vilhelmina? En vanlig godsbuss?

Den är redan ersatt. Vilhelmina Taxi kör med en buss för 36 pass + 9 pallplatser.

BR

Citat från: Greger Larsson skrivet 01 januari 2020, 19:03:15 PM
Den är redan ersatt. Vilhelmina Taxi kör med en buss för 36 pass + 9 pallplatser.

Det är alltså med en buss med mindre godsutrymme jämfört med de ca 20 sittplatserna i kossan?

Greger Larsson

Citat från: BR skrivet 01 januari 2020, 19:26:24 PM
Det är alltså med en buss med mindre godsutrymme jämfört med de ca 20 sittplatserna i kossan?

Ja, den hade/har åtminstone i teorin 18 pallplatser. Nu kanske inte det behovet funnits de senaste åren, samtidigt får de andra nya bussarna som trafikerar sträckan(linje 14+63) större lastutrymme än tidigare, så totalt blir det nog ingen större skillnad.