Nytt i innerstan (SL-bilder)

Startat av Hasse L, 16 december 2019, 17:32:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


72:an har förlängts från Odenplan till (gamla) Karolinska Sjukhuset. I lågtrafiktid utglesad till 20-minuterstrafik, och 2+2 vagnar från Frihamnen resp. Hornsberg noterades vid lunchtid. Samma utsättning som tidigare, mitt på dagen, alltså.


Linje 67 körs Odenplan - Skansen - Blockhusudden.


Har inget med omläggningarna att göra, men 1559 var den 16:e och sista av Jönköpingsvagnarna att noteras i trafik på stan. Men också 7187 sågs idag (den ska väl till Göteborg vad vi har förstått).


På linje 69 såg vi fem bussar från Fredriksdal och denna från Hornsberg. Det verkar vara i överkant för 11-minuterstrafiken, så det förekommer nog kopplingar med någon annan linje.


57:an får sträcka ut ända till Frösundavik.

Mikael T Nilsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 16 december 2019, 17:32:36 PM


57:an får sträcka ut ända till Frösundavik.

Tack för denna dokumentation. Det verkar som att inga linjer "byter garage". Trafikeras linje 57 även av ledvagn ut till Frösundavik? Jag har för mig att behovet av ledvagn var stort ut dit, i alla fall under högtrafik.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Är det inte trångt med ledbuss på vissa delar av 57?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 17 december 2019, 08:30:53 AM
Är det inte trångt med ledbuss på vissa delar av 57?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Det skulle i så fall vara på Södersidan. Man kanske klarar trafiken ut till Frösundavik utan ledvagnar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Vissa delar av linje 57:s sträckning inom Stockholms kn. är inte helt lämplig att köra ledvagn på även om det går. Sedan saknas det mig veterligt även ledvagndispens för vissa delar av linjesträckningen (även de inom Stockholms kn.) så det skulle man i så fall även få komplettera med. Frågan är dock hur stort det ev. behovet av ledvagn är eller blir?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: Nico skrivet 17 december 2019, 11:27:41 AM
Vissa delar av linje 57:s sträckning inom Stockholms kn. är inte helt lämplig att köra ledvagn på även om det går. Sedan saknas det mig veterligt även ledvagndispens för vissa delar av linjesträckningen (även de inom Stockholms kn.) så det skulle man i så fall även få komplettera med. Frågan är dock hur stort det ev. behovet av ledvagn är eller blir?

Hej,

Tack. Behovet kanske inte är så stort eftersom sträckan via Frösunda, Solna stn och Solna C försvann.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Till Solnabornas förtret om man skall tro Sociala medier och kundklagomål.
Tydligen duger det inte med 507 och 515 om man vill resa till stan utan tunnelbana.
Tanken var väl från början att stomlinje 6 skulle gå till Solna C och eventuellt en bit till, men så blev det inte, åtminstone inte ännu.
Det verkar finnas en grandios plan att den skall gå ända till Sumpan och Vällingby, men det lär nog dröja...
Helt klart blir det dock mindre busstrafik på Solnavägen framöver, men det verkar ju vettigt med tanke på förutsättningarna.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Marcus Li

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 december 2019, 18:36:06 PM
Hej,

Tack. Behovet kanske inte är så stort eftersom sträckan via Frösunda, Solna stn och Solna C försvann.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 december 2019, 20:57:36 PM
Till Solnabornas förtret om man skall tro Sociala medier och kundklagomål.
Tydligen duger det inte med 507 och 515 om man vill resa till stan utan tunnelbana.
Tanken var väl från början att stomlinje 6 skulle gå till Solna C och eventuellt en bit till, men så blev det inte, åtminstone inte ännu.
Det verkar finnas en grandios plan att den skall gå ända till Sumpan och Vällingby, men det lär nog dröja...
Helt klart blir det dock mindre busstrafik på Solnavägen framöver, men det verkar ju vettigt med tanke på förutsättningarna.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk



Ur ett resenärsperspektiv kan jag meddela att Linje 67 oftast går med välfyllda bussar längs Solnavägen...Därav klagomål i sociala medier.

Det är en hel del lokala resor som täcks av linjen:
-Frösundavik-Solna station/Solna C
-Solna Station/C - Karolinska
-Hållplatser längs Solnavägen för resor in mot stan

Om man verkligen ville hade man kunnat ha en separat bussfil i varje riktning hela Solnavägen till E4:an... Anledningen till att det är mycket trafik är att bilar försöker köra en alternativ väg genom Solna till E4 under rusning.

Nico

Att införa kollektivkörfält är inte alltid en hållbar lösning sett till den totala trafiken. Skulle man t.ex. ta bort ett körfält i varje riktning för vanlig trafik på Solnavägen skulle det i många fall riskera att istället korka igen de korsande gatorna. Det kan innebära att bussarna får det ännu svårare, då de i så fall kanske måste stå och köa en bra stund på en tillfartsväg eller korsande gata innan de når en vägsträcka med kollektivkörfält.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Marcus Li

Citat från: Nico skrivet 19 december 2019, 11:37:50 AM
Att införa kollektivkörfält är inte alltid en hållbar lösning sett till den totala trafiken. Skulle man t.ex. ta bort ett körfält i varje riktning för vanlig trafik på Solnavägen skulle det i många fall riskera att istället korka igen de korsande gatorna. Det kan innebära att bussarna får det ännu svårare, då de i så fall kanske måste stå och köa en bra stund på en tillfartsväg eller korsande gata innan de når en vägsträcka med kollektivkörfält.

Jag vet inte exakt vad som är bäst trafiklösning... men Linje 67 på "gamla" sträckan var populär och ersätts av ingenting.

Fredrik Gelin

Citat från: Marcus Li skrivet 19 december 2019, 08:41:24 AM
Ur ett resenärsperspektiv kan jag meddela att Linje 67 oftast går med välfyllda bussar längs Solnavägen...Därav klagomål i sociala medier.

Det är en hel del lokala resor som täcks av linjen:
-Frösundavik-Solna station/Solna C
-Solna Station/C - Karolinska
-Hållplatser längs Solnavägen för resor in mot stan

Om man verkligen ville hade man kunnat ha en separat bussfil i varje riktning hela Solnavägen till E4:an... Anledningen till att det är mycket trafik är att bilar försöker köra en alternativ väg genom Solna till E4 under rusning.
Det är ju inte vansinnigt långt att gå från Frösundavik till Frösunda port där det går flera bussar till Solna centrum, alternativt tar man 57:an till Frösunda port.
Solna C - Karolinska täcks väl fortfarande av 506:an?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Nico

Knäckfrågan är väl framförallt sträckan mellan området runt Ballongberget och Karolinska-området. 57 stannar ju (märkligt nog) inte vid Haga södra så inte ens den indirekta möjligheten till koppling till Karolinska utnyttjas. Kvar finns visserligen 508, men den linjen har tyvärr ganska begränsad trafikering.

Sedan går 506 visst kvar från Solna C, men även den fick en försämring nu den 15/12. Detta då kapacitetsbristen där medförde att det blev för trångt med två vändande linjer (när 509 delades i 129 och 509) till i Solna C-terminalen. 506 flyttades då ut på Huvudstagatan vilket betyder att det blir upp till 250 m extra att gå i vissa fall. Byten är även överlag ofta något som upplevs negativt, speciellt när de blir påtvingande samt att det som här då gjorts extra oattraktivt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman