"LandvetterExpressen" i Borås [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 09 december 2019, 23:46:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Nobina drog ju nyligen igång flygbusstrafik mellan Borås och Landvetter flygplats. Här kommer några bilder tagna i det dystra gråvädret i Borås på måndagseftermiddagen.

LandvetterExpressen





Nobina 7167 vid Borås resecentrum



Nobina 7173 på väg in till Borås resecentrum



Hållplatstavlan vid hållplatsen Högskolan på Yxhammarsgatan



Nobina 7167 på Yxhammarsgatan



Nobina 6841 på Sven Eriksonsgatan





Nobina 6841 vid Borås resecentrum. Detta är väl en reservbuss, noterade åtminstone en grön buss vid Nobinas depå som alltså ännu inte är klar för denna trafik.

Jona

Tack för trevliga bilder, synd bara att man precis som så många andra bussbolag gömt/glömt möjligheten och ha tidtabell i pdf format på hemsidan.
Enligt deras chatt kundsupport så ska tidtabellen finnas på deras hemsida, men den har inte ens jag lyckats hitta åt.

Jaja tur man inte behöver åka buss på den sträckan i alla fall.

/J
MVH Filosofen Jona

yngrot

Den gröna är en Mercedes  som har använts till Landvetter några dagar.  De jag sett har inte haft många resenärer..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jo

Citat från: yngrot skrivet 10 december 2019, 04:02:34 AM
Den gröna är en Mercedes  som har använts till Landvetter några dagar.  De jag sett har inte haft många resenärer..

Rent spontant känns det som för omfattande trafik för en stad med lite drygt 60K invånare för att att gå ihop sig.

Fast man får ju anta att man gjort undersökningar hur mycket av Landvetters resenärer som har Borås som slutdestination. 

bjorn.lovdahl

Citat från: yngrot skrivet 10 december 2019, 04:02:34 AM
Den gröna är en Mercedes  som har använts till Landvetter några dagar.  De jag sett har inte haft många resenärer..

En ny trafik tar ju självklart en bra stund att etablera, marknadsföra och lära folk att hitta till

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 10 december 2019, 07:58:08 AM
Rent spontant känns det som för omfattande trafik för en stad med lite drygt 60K invånare för att att gå ihop sig.

Borås tätort har 72 984 invånare 2018 och det ökar hela tiden. I kommunen bor 112 879 invånare, de flesta i tätorter som Fristad. Viskafors. Sandared eller Dalsjöfors.

Så underlag finns men det gäller ju att få dem att ta bussen också. I dag är det väldigt många som åker taxi mellan Borås och Landvetter Airport.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AO

Lacken på bussarna gör att man bli nostalgisk och minns de bussar Swebus trafikerade linje 801 (Uppsala-Arlanda) med på tidigt 2000-tal. De var också just gråa bussar av modellen Volvo 8700.

homer

Citat från: AO skrivet 10 december 2019, 11:17:23 AM
Lacken på bussarna gör att man bli nostalgisk och minns de bussar Swebus trafikerade linje 801 (Uppsala-Arlanda) med på tidigt 2000-tal. De var också just gråa bussar av modellen Volvo 8700.

tycker det är ett mycket märkligt val av färg på en kommersiell busslinje, den borde vara neonorange eller nått skrikande som drar ögonen till sig.

VincentJkpg

Citat från: homer skrivet 10 december 2019, 16:43:53 PM
tycker det är ett mycket märkligt val av färg på en kommersiell busslinje, den borde vara neonorange eller nått skrikande som drar ögonen till sig.

Som med VY Buss vill man kanske förmedla att det inte ska vara ett billighetslinje utan "lite finare". Personligen tycker jag det är lite småkorkat med gråa bussar men de har säkert nån snygg förklaring.

homer

Citat från: vinolik skrivet 10 december 2019, 16:58:46 PM
Som med VY Buss vill man kanske förmedla att det inte ska vara ett billighetslinje utan "lite finare". Personligen tycker jag det är lite småkorkat med gråa bussar men de har säkert nån snygg förklaring.

få människor ser busstrafik som "BusinessClass" busstrafik är per definition billighetslinje sen får givetvis varje marknadsförare försöka ändra på de om man vill men som sagt, de flesta människor ser bussresan som lågprisalternativet

Ulf Berlin

Lite tragiskt att det står"by Nobina"på topptavlan...
Detta kan ju avskräcka ev resande.../Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 11 december 2019, 10:53:37 AM
Lite tragiskt att det står"by Nobina"på topptavlan...
Detta kan ju avskräcka ev resande.../Ulf

Varför det?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Carl Eric

Citat från: Ulf Berlin skrivet 11 december 2019, 10:53:37 AM
Lite tragiskt att det står"by Nobina"på topptavlan...
Detta kan ju avskräcka ev resande.../Ulf

Det finns väl snarare en poäng i att man marknadsför sitt företag?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Walter

Hur många associerar Nobina med den kollektivtrafik man ibland/ofta nyttjar? I just Borås lär man väl tänka Västtrafik. Inte många utanför branchen har koll på vem som kör vad.

Samma sak med Swebus vs Swebus Express en gång i tiden.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 11 december 2019, 14:13:44 PM
Hur många associerar Nobina med den kollektivtrafik man ibland/ofta nyttjar? I just Borås lär man väl tänka Västtrafik. Inte många utanför branchen har koll på vem som kör vad.

I  Borås vet nog de flesta att det är Nobina som numera kör tätortsbussarna. Alla turer med överklaganden som i slutade med att Borås Lokaltrafik tappade trafiken väckte stor uppmärksamhet. Nobina hade oddsen mot sig när de tog över efter BL men boråsarna är i stort sett nöjda med dem i dag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)