Bussar till Nobinas nya SL-avtal?

Startat av Samuel KVR, 30 maj 2023, 20:58:36 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Samuel KVR

Är det bestämt nånting om vilka bussar det köps in till Nobina i Nacka Värmdö Huddinge Botkyrka det ska väl till stort del vara elbussar där också?

Peter Rost


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

#3
Det kan man hoppas men är BYD billigare så är risken stor det blir dem .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredrik Gelin

Såvida det inte finns någon klausul i avtalet som reglerar etiska riktlinjer, det har börjat dyka upp i en del avtal att leverantörer till det vinnande budet måste uppfylla vissa krav och där brukar BYD ha problem att kvalificera sig.
Ibland är inte priset den enda faktorn som avgör.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Samuel K skrivet 30 maj 2023, 20:58:36 PMÄr det bestämt nånting om vilka bussar det köps in till Nobina i Nacka Värmdö Huddinge Botkyrka det ska väl till stort del vara elbussar där också?

Glömt att Söderort också tillhör detta?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

#7
Området behöver gissningsvis nästan 600 nya bussar sen tillkommer Råsta, Lunda  med 200 bussar.
Det är 800 nya bussar som ska levereras inom 1 till 2 år, samtidigt har dom 2 vanliga fordonstillverkarna senaste veckorna bestämt att stänga sina fabriker som traditionellt har levererat fordon till Sverige...

så hur detta ska sluta blir spännande....

Walter

Ca 530 bussar för Nobina varav 110 el. Uppgift jag har från tilldelningen. Kan såklart ändras lite.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

homer

Bara Nacka-Värmdö skulle få 70 elbussar så 110 elbussar totalt låter konstigt

Gano

Citat från: homer skrivet 02 juni 2023, 20:09:13 PMOmrådet behöver gissningsvis nästan 600 nya bussar sen tillkommer Råsta, Lunda  med 200 bussar.
Det är 800 nya bussar som ska levereras inom 1 till 2 år, samtidigt har dom 2 vanliga fordonstillverkarna senaste veckorna bestämt att stänga sina fabriker som traditionellt har levererat fordon till Sverige...

så hur detta ska sluta blir spännande....

Kanske är det nu Yutong, Ebusco och liknande gör intåg på den svenska marknaden. Likaså Solaris som möjligen gör comeback efter stora leveranser för sådär 10 år sedan till Skåne och Västsverige. Nog finns det tillverkare som kan täcka upp för Scania och Volvo. Dock ska ju Volvos bussar fortsätta produceras, fast hos underleverantörer på licens.

Walter

Den som väntar får se men det är de officiella siffrorna.

Bussmagasinet
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

homer

Du får nog läsa artikeln en gång till...
men visst får vi vänta och se... vad gäller totala antalet bussar blir det troligen inte exakt samma som idag då elbussar möjligen kräver fler fordon samt att keolis utnyttjar Citydepåerna för en del linjer och turer som Nobina inte kommer ha möjlighet att göra på samma sätt

CitatI avtalet ställer SL krav på att området ska trafikeras med 70 elbussar.

CitatI avtalet ställer SL krav på att området ska trafikeras med 120 elbussar.

Walter

Sant ser jag när jag läser igen. Det anges lite olika siffror och summor på olika ställen. Nånstans mellan 110-190 st😁
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredrik Gelin

Citat från: Gano skrivet 02 juni 2023, 21:29:32 PMKanske är det nu Yutong, Ebusco och liknande gör intåg på den svenska marknaden. Likaså Solaris som möjligen gör comeback efter stora leveranser för sådär 10 år sedan till Skåne och Västsverige. Nog finns det tillverkare som kan täcka upp för Scania och Volvo. Dock ska ju Volvos bussar fortsätta produceras, fast hos underleverantörer på licens.
Fast de bussar som skall byggas åt Volvo i Spanien lär inte bli aktuella för den Svenska marknaden då det främst verkar vara 9700 som skall licensbyggas.

Det intressanta här är att lågentreboggier nu inte kommer att gå att köpa i närtid och lägger man till gasdrift blir det ännu svårare att hitta någon annan än Scania som i nuläget kan leverera sådana.

MAN och Setra bygger väl på podestrar på ett låggolvschassi?

Eftersom många anbud som tilldelats nyligen eller som det räknas på just nu förutsätter just lågentreboggi kommer det nog att bli ändrade förutsättningar som kan ställa till det ytterligare i upphandlingarna.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk