BSBV 124 och kommande H81-modell – hjälp önskas

Startat av Peter Bolin, 05 maj 2023, 23:09:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Bolin

Jörgen Edgar blev för ett par månader sedan klar med min modell av BSBV 124. Här kommer några bilder.


BSBV 124 vid Kalvsviks brygga 1949. Reprisbild från min pappas bildarkiv som gav inspiration till att beställa en modell av just denna buss, en Scania-Vabis 2B22 med Boxerkaross från 1949.


BSBV 124 placerad på Tegelbacken i Kent Fernströms modell av Klara i början av 1950-talet.

Här är några detaljstudier:







Tack till Björn Forslund och Tom Hallström för hjälp med underlag till modellen.

Nästa modell som jag har beställt gäller en H81 i 1970 års utförande skyltad 509. Till den modellen behövs en bild som visar busstypen omkring 1970. Det gäller framför allt var loggan med den stiliserade SJ-vingen satt exakt på långsidan. När SL tog över bussarna från SJ den 1 februari 1969 fick vingen vara kvar till en början. I nuläget har jag bara bilder av H81:or tagna senare när SJ-vingen hade tagits bort.

Kan någon bidra med en bild från åren kring 1970 med synlig SJ-vinge? Tack på förhand!

Hälsningar
Peter Bolin

Nico

Kan tyvärr inte hjälpa till med bild.

Däremot får jag säga att det var en mycket snygg modell av BSBV 124. Jörgen är ju en erkänt styv modellbyggare. Har själv en H80 i oxblod, märkt som linje 503, från hans produktion. Ska bli kul att få se din H81 när den blir klar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman


Peter Bolin

Tack för bildlänkarna. Visserligen är det H82:or på bilderna, men det ska inte spela någon roll. H81 och H82 hade mig veterligen identiska exteriörer.

Jag återkommer med bilder när Jörgen är klar med min H81-modell. Den står på hans väntelista.

/Peter Bolin