"Backaryd" Scania OmniExpress samt en Kutsenits [4 bilder]

Startat av Andreas Ljungqvist, 16 juni 2007, 22:05:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas Ljungqvist

I dag åktes det till Backaryd och den årliga utställningen där i sällskap med min tjej.. Väl där sammanstrålades det med Buss-Anders och mannen i den gula Jackan Herr Sävenfjord.. Som tidigare utlovats av Tekniske chefen på Thygessons blev det bland annat provkörning av Scania OmniExpress, så tack även Börje från Svenstigs för provturen av denna härliga buss.. Den lilla erfarenhet jag har från Volvo 9700 så kan den känna sig omkörd med råge nu.. Bussen var utrustad med 380 hk motor och manuell 7 petad låda, den lilla turen talar om en dragvillig, råstark, tyst, mjuk buss som kommer bjuda på mycket körglädje...

Jag tror reportage är att vänta från "S" Nu till ett litet smakprov på dagens bilder, mera kommer sedan även på Autosan samt Temsa...









 

bjalle

Mycke härliga bilder!!
OmniExpressen ser mycket bättre ut än i broschyren...Sån skulle ni haft på SkåneExpressen 7 ;D

RickardoF

Snygga bilder!  :)

Dock är min personliga åsikt at OmniExpress inte är snygg. Även om jag är Scaniafrälst så är tom Volvo 9700 snyggare..

Mvh Rickardo

Niklas Bygdestam

Det där tycker jag var en ful buss. Det vore synd om dessa skulle ta över de kunder som idag köper snygga Irizar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Andreas Ljungqvist

Meningen är nog inte att den ska detta hellre.. Men ful, nej du nu tar du i.. Det finns bussar som är 1000 ggr fulare..

Andreas Ljungqvist

Tack för ert beröm om bilderna.. Sen är de väl tur att smaken är som baken vad gäller bussar utseende..

Simon Bertilsson

Ja, snygg var den inte. Men som Andreas säger, finns det bra mycket fulare bussar. Förra generationenes Säffle till exempel (de som ser ut som fyrkantiga lådor).

Synd att man inte har D-kort, för den beskrivningen låter ju riktigt lovande! Verkar vara en härlig kärra att köra. :)

bjalle

Sen tycker jag att den Kutsenitsen ser ganska rolig ut...

Hagri

Även om jag inte är en Scaniafantast måste jag gå emot strömmen och säga att den är snygg.

Kanske är den lite modern i sitt utseende. Det kan behövas att ögonen och hjärna vänjer sig vid utseendet innan det säger klick.
Den kommer att bli en vanlig syn på våra vägar så det finns nog goda chanser att vänja sig vid den.

Andreas Ljungqvist

Visst är den snygg, jag har aldrig sagt att den är ful.. Jag hoppas verkligen du får rätt i att den kommer bli en vanlig syn på vägarna för det är den värd med sitt oslagbara chassie och sin härliga komfort/förarmiljö..

Andreas Ljungqvist

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 17 juni 2007, 00:15:42 AM
Sen tycker jag att den Kutsenitsen ser ganska rolig ut...

Jo du låg som en "gruvbil" men vad jag kunde tyda av skylten o Österrikaren så är bussen Hydrostat driven.. Den kan säkert bli något.. 

OSkar000

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 16 juni 2007, 22:05:39 PM


Vad är det för någon ötraf-lackad buss som speglar sig i rutorna på denna? Är det en av de nya 7500LA eller något ännu nyare?

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jo

CitatVad är det för någon ötraf-lackad buss som speglar sig i rutorna på denna? Är det en av de nya 7500LA eller något ännu nyare?

Om man tittar på dessa bilder så är det förmodligen samma. Helt klart en VW. Fronten verkar vara en sådan från shuttle/carevelle så det är väl något specialbygge på VW. Har för mig att Orusttrafiken har några sådana i ÖSTRAF lack redan.


Niklas Bygdestam

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 17 juni 2007, 09:34:07 AM
Visst är den snygg, jag har aldrig sagt att den är ful.. Jag hoppas verkligen du får rätt i att den kommer bli en vanlig syn på vägarna för det är den värd med sitt oslagbara chassie och sin härliga komfort/förarmiljö..



Jag tycker den ser hemsk ut och hoppas istället att den blir ovanlig i Sverige. Skulle vara trist om de här tog över istället för de vackra Irizar :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.