Från arkivet: Neoplan i linjetrafik

Startat av Carl Eric, 23 november 2020, 14:38:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Våren 2011 fotograferade jag Nobina 6734 på Örkelljunga busstation och på Knutpunkten i Helsingborg, i trafik på SkåneExpressen 10, då som nu mellan just Helsingborg och Örkelljunga. Vid den tiden utfördes trafiken av ett gäng Neoplan Euroliner. Idag sköts trafiken på SkåneExpressen 10 av VanHool-dubbeldäckare.

Vilka ställen i Sverige använder idag Neoplan i linjetrafik?





Nobina 6734 på SkåneExpress 10 i Örkelljunga och Helsingborg.


Bonusbild på Nobina 6733 i Örkelljunga.

Jag har två andra bilder på när Neoplan används i linjetrafik, båda tagna den 9 april 2010.

Swebus 6223 på linje 830 Stockholm-Göteborg (denna tur enbart till Jönköping).


Westin Buss på norrgående Ybuss-linje.

Bidra gärna med egna bilder på Neoplan i linjetrafik!


//Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

virtual1

Det var inte så många år sen Uppsala körde stadstrafiken med Neoplan iaf...

Gano

Trevlig tillbakablick. Dock funderar jag på om det verkligen var 2011? Jag vill minnas att Bergkvarabuss körde 10:an fram till runt 2013. Sen tog Nobina över med ett gäng Neoplan, Volvo och MAN. Eller delade Nobina och Bergkvarabuss på linje 10? Om så är fallet har jag missat det helt.  :)

Carl Eric

Jag är nästan helt säker på att bilderna är tagna i april 2011!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Walter

6733 o 6734 var väl de enda Neoplan på linjen? Som nämns ovan hade Nobina en blandad kompott vagnar för den trafiken.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

#5
Neoplan /Gottlob Auwärter upphörde att tillverka bussar och överlät tillverkningen till MAN AG. Det är lite flytande vad man menar med övertagande då det också finns ansökan hos EU kommision.Vi är framme till ca 1999-2001.
I Sverige fick Svenska Neoplan AB ta hand om försäljningen av MAN bussar. Detta är ganska bra. Då blev det så att MAN tillverkade linjevagnar. Turistbussarna kallades Neoplan, även om jag sett tyskregistrerade bussar märkta Man också, (samma modell i Sverige Neoplan).
Viss tillverkning av tätortsbussar i Polen till Solaris (från MAN)
MAN är Maschinenfabrik Augsburg-Nyrnberg från början .

https://sv.wikipedia.org/wiki/Neoplan

(får inte in tyskt y)

Nisse Bökelund

Tryck först på tangenten närmast till höger om å och sedan på u, så får du ett tyskt ü.

S Svensson


Gano

Citat från: Carl Eric skrivet 23 november 2020, 16:48:07 PM
Jag är nästan helt säker på att bilderna är tagna i april 2011!

Jag hittade efter lite sökande uppgifter om att Nobina och Bergkvarabuss delade på 10:an. Det hade jag faktiskt ingen aning om. Nobina och Isaksson Karlsson delade också på föredetta SkE 9, vilket jag i heller inte kände till.

S Svensson

Emellan Gislaved och Göteborg använde Buss i Väst AB/Landvetterbuss i Björred AB sig av tre bussar av Neoplan. Enligt vissa personer de tre sista företaget tillverkade före övertagandet av MAN De var på utsidan märkta 210,211,212 även om det var de tre sista siffrorna i det nr som användes i Göteborg. Jag vill minnas de även hade Älab nummer som inte sattes ut. Tyvärr hade bussarna lite problem ibland med tekniken. Jag minns några gånger vindrutetorkarna ramlade ner. De var för tunga. Visst problem med dörrarna. Men de var bra att åka i.210 råkade lite illa ut vid Korsvägen och var på reparation. Den kom ut och var färdig. Gick ganska snart på tidig tur mot Svenljunga och halvvägs var det en bil som inte kunde vänta när bussen stannade. Den körde in i bakdelen.

Rubriken Neoplan i linjetrafik: Kanske det är någon som har en bild på Ldv eller VL 210,211,212 (VL1210,1211,1212)VL tog över bussarna. Tyvärr vet jag just nu inte vilket datum det var. För datum skiljer sig från när VL tog över dessa tre från de andra bussarna. Troligen 4-6 veckor efteråt.

Bussmicke

Citat från: Gano skrivet 24 november 2020, 20:53:49 PM
Jag hittade efter lite sökande uppgifter om att Nobina och Bergkvarabuss delade på 10:an. Det hade jag faktiskt ingen aning om. Nobina och Isaksson Karlsson delade också på föredetta SkE 9, vilket jag i heller inte kände till.
Detta är bekant. Känner igen det från mina resor.



Citat från: S Svensson skrivet 24 november 2020, 21:06:27 PM.

Rubriken Neoplan i linjetrafik: Kanske det är någon som har en bild på Ldv eller VL 210,211,212 (VL1210,1211,1212)VL tog över bussarna. Tyvärr vet jag just nu inte vilket datum det var. För datum skiljer sig från när VL tog över dessa tre från de andra bussarna. Troligen 4-6 veckor efteråt.

Jag bör ha bilder på detta.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Skånebussen

Man får inte heller glömma Neoplan Megaliner hos Länstrafiken Malmöhus på dåvarande X146. Det var ingen långvarig epok men jag har åkt med en sådan på just denna linje. Om jag inte minns helt fel sattes de även in på linje 100 till Falsterbo/Skanör då den blev X100.

Megaliner var också de första dubbeldäckarna som togs i bruk i Skåne.

Det vore intressant om det finns bilder på dessa bussar i denna trafik. Tyvärr har jag inga själv men det kändes definitivt lyxigt att åka med dessa bussar.