GUB-förares resor till depån

Startat av toddetoddelito, 10 juni 2022, 09:13:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bältes-Assar

Vadå "pga skatten"? Vill ingen ha dem om de måste betala skatt?

Lars-Håkan_E

Det här är ju ett svårlöst problem.

Trafikföretagen vill ju gärna slippa att behöva rapportera in förmånsvärden.

Om man utfärdar ett kort som enbart gäller för resor i tjänsten så ska inget förmånsvärde rapporteras, sedan får sannolikt trafikföretaget ersätta huvudmannen med x antal kronor för varje sådant kort, vill man vara helt säker på att det inte missbrukas så kombineras det med ett uniformskrav, då kvarstår dock problemet att det kan missbrukas för resor t/fr arbetet och då krävs det en text på kortet som visar att det inte gäller för sådana resor, om det ändå missbrukas blir det en fråga för biljettkontrollen och att kortet då kan dras in.

En annan säkrare variant är att tillhandahålla opersonliga företagskort som får hämtas ut inför varje tjänst/grupp av tjänster där behovet föreligger.



S Svensson

Kanske är det en övernitisk tolkning av dels lag om tilläggsavgift och dels om vad som skall beskattas. Kanske skulle lagstiftningen ändras och dess tolkning förändras. Jag vet inte om sådana småsaker som att bussförare åker med sitt företag till arbetet. Det beror ju på vart tjänstestället är beläget.
När skatteomläggningen gjordes för ganska många år sedan skulle förmåner i arbetet neutraliseras genom att vissa tidigare saker inte skall tillåtas liksom att vissa uppenbara delar blir skattebelagda. Lagen har nog på det hela fungerat bra genom att hålla nere subventioner från arbetsgivare och andra till arbetstagare. Men nog borde arbetsgivare subventionera måltid av olika slag. Likaledes uppfattar nog inte allmänhet att bussförare och lokförare passåker till sin arbetsplats. Alltså kräv att lag ändras.

BSB101

Nu arbetar jag inte i bussektorn men jag har svårt att förstå det hela. Är man inte som bussförare anställd på depån och därmed har man sitt arbetsställe på depån? Därmed borde man väl börja och sluta alla sina pass i depån och därmed ha arbetstid om man lämnar över bussen någon annanstans?



Bältes-Assar

Inte nödvändigtvis, det kan avtalas bort.

Men hur det nu än är med arbetstiden, så måste du ju ha biljett för att åka med bussen. Och om jag läser mellan raderna så har förarna rätt till en sådan biljett, men då får de också resa på den på fritiden, och då måste de betala skatt för denna förmån.

På SL fanns det förr i världen två olika tjänstebiljetter, en med och en utan skatt, men detta missbrukades i stor skala så man avskaffade den obeskattade varianten. Nu tror jag att de som vill ha biljetter för tjänsteresor men inte privat får hålla på med reskassa och grejer.

buskörare

Vi åker inte gratis/på uniformen i tjänsten heller. Så på så vis kvittar det att vi har betalt när vi åker. Vissa regioner har väl så att man åker gratis på uniformen, vilket borde gå att lösa överallt. Ihop med körspec och ev intygande av trafikledning att man var sen om det ska behövas, borde detta vara rätt lätt att lösa. Men viljan verkar inte finnas.
Tidigare hade vi där jag jobbat, tjänstekort. Ett företagsårskort, vilket medgav resor i tjänsten. Inte till och från jobbet eller på fritiden, eftersom vi inte skattade för det. Men det användes såklart även på fritiden osv. Jag hade gärna haft det kvar och skattat för det, men åtminstone hos min arbetsgivare, fanns inte den möjligheten.

Bältes-Assar

Din arbetsgivare drog väl in det för att de kan. Förmåner som inte står med i kollektivavtalet kommer alltid förr eller senare att försvinna. Stort misstag av Kommunal att släppa detta, man borde ju ha drivit igenom att det skulle fortsätta gälla i SL området åtminstone.

buskörare

Självklart drog de in det för att de kan. Det är ju inte gratis att hålla drygt 700 förare med årskort. Och då räknar jag bara vår depå, sammanlagt har väl min arbetsgovare strax över 1500 förare inom SL-trafiken. Med pressade anbud, är det ju oss och bussarna man sparar in på.

toddetoddelito

För att återgå till Uppsala har situationen på GUB (delvis) löst sig enligt UNT. Resultatet blev kortfattat att förarna får åka (med uniform som färdbevis) på vissa busslinjer till och från depån samt till och från Gränbystaden. Facket önskar dock att tidigare utdelade kontrollavgifter skall annulleras och att förare skall erbjudas rabatterade busskort.

https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/nu-slipper-bussforarna-boter-pa-bussen-far-aka-till-och-fran-depan-utan-biljett/j83518mr?ref_source=push

buskörare

Bra! Detta borde som sagt vara kutym inom regioner, att man i samarbete med sina upphandlande aktörer låter förarna åka på uniform under kontrollerade former.
Hoppas det fortsätter så!!

Ersa

Men i nuvarande system med upphandlingar och ett flertal olika avtal och operatörer fungerar inga kutym. Det behövs klara och tydliga lagar och regler. Förhoppningsvis är vi på väg åt det hållet framöver.

Bältes-Assar

Egentligen borde det inte vara nån stor grej att ta in detta i branschavtalet. Om man gör det då blir det rättvist, lika för alla entreprenörer, och huvudmannen betalar ( från och med nästa upphandling ) och kan inte göra någonting åt det.

Lars-Håkan_E

Hur ska man kunna reglera i Kollektivavtalet att tredje part åläggs att betala någonting?

Det man kan förhandla om är ju att resor i tjänsten (mellan avlösningsplats och depå etc.) i uniform ska bekostas av arbetsgivaren (mot att viss %% av löneutrymme tas i anspråk)

Bältes-Assar

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 juni 2022, 16:22:16 PM
Hur ska man kunna reglera i Kollektivavtalet att tredje part åläggs att betala någonting?

Det behövs inte, det blir ju automatiskt huvudmännen som betalar eftersom kostnaden som entreprenörerna får för detta tas med i anbudskalkylen för varje upphandling och läggs på priset.