Ålder på d-kortet

Startat av Alex Ljusteröbon, 04 juni 2010, 18:03:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alex Ljusteröbon

Jag läste här på forumet för några veckor sen att man eventuellt skulle sänka åldern för d kortet från 21 till 18 år.

Nån som vet hur det blir me den saken?

Skulle jätte gärna vilja veta då jag blir 18 i sommar och funderar på att börja köra nästa sommar.

MVH Alex Ljusteröbon
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Björn Lövdahl

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 juni 2010, 18:14:51 PM
18 är gäller bara vid genomgången treårig linje med specialinriktning till bussförare på gymnasiet, annars är det ingen förändring.
Det innebär att några nyutexaminerade elever under 19 år kommer att släppas ut första gången sommaren 2013 och vara födda 1994, under förutsättning att man drar igång en sådan gren på transportutbildningarna, jag är nog väldigt tveksam om man lyckas fylla en sådan annat än på några få platser i landet, arbetstillfällena finns ju också till stor del bara på några få platser

Sen är det nog inga som hinner få fram den utbildningen iår utan nästa år. Vilket gör att det är 2014 som gäller
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Alex Ljusteröbon

Okej. Det var ju synd. Jag hade ju hoppats på att man skulle sänka åldern för alla
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Björn Lövdahl

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 juni 2010, 18:52:19 PM
Det ryktas att man ska kunna välja till detta för dem som kommer in på Transport nu i höst, men det beror ju på om man hittar behöriga handledare också.

OK, sen är jag själv lite skeptiskt på att skicka ut 18åringar (obs undantag finns) i busstrafik med ansvar för 50 passagerare (+) utan kanske nån större erfarenhet av trafik öht.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

B10BLE

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 juni 2010, 18:59:46 PM
Helt klart är det nog så, sedan är ju den berömda o omtalade förarbristen (såväl buss som lastbil) normalt koncentrerad till storstadsregionerna (Sthlm, Gbg, Malmö och nån till) medans det i övrigt råder arbetslöshet bland förare.

Vi har en ca 10 procentig arbetslöshet i landet men ingen tänker köra buss?  ???
Är det inte på tiden att folk tvingas i arbete snart?

Ersa

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 04 juni 2010, 18:53:27 PM
OK, sen är jag själv lite skeptiskt på att skicka ut 18åringar (obs undantag finns) i busstrafik med ansvar för 50 passagerare (+) utan kanske nån större erfarenhet av trafik öht.

Men ingen protesterar mot att 18-19-åringar sedan många år får köra fullastade timmerbilar och andra långtradare i tät trafik bland en massa oskyddade trafikanter, efter genomgången gymnasieutbildning... "utan kanske nån större erfarenhet av trafik öht."

Ersa

Citat från: B10BLE skrivet 05 juni 2010, 01:10:14 AM
Vi har en ca 10 procentig arbetslöshet i landet men ingen tänker köra buss?  ???
Är det inte på tiden att folk tvingas i arbete snart?

Piska istället för morot? Visst kan man tvinga folk att köra buss, med ramtider på 13 timmar där det är betalt för 7-8 timmar/dygn... men hur professionell kundinriktad positiv förarkår får vi ute på vägarna då? Är det inte bättre att istället försöka förbättra förarnas arbetsmiljö då man bevisligen inte lyckas rekrytera yngre förare p.g.a dagens arbetstidsregler?

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 juni 2010, 18:52:19 PM
Det ryktas att man ska kunna välja till detta för dem som kommer in på Transport nu i höst, men det beror ju på om man hittar behöriga handledare också.

Är det inte så att första året är gemensamt för alla Fordonselever, medan man går de speciella inriktningarna i årskurs 2-3? Så var det för 10-15 år sedan iaf, men gymnasieskolan reformeras ju till "den nya gymnasieskolan" nästan vartannat år, så det är svårt att hänga med.

B10BLE

Citat från: Ersa skrivet 05 juni 2010, 01:37:58 AM
Piska istället för morot? Visst kan man tvinga folk att köra buss, med ramtider på 13 timmar där det är betalt för 7-8 timmar/dygn... men hur professionell kundinriktad positiv förarkår får vi ute på vägarna då? Är det inte bättre att istället försöka förbättra förarnas arbetsmiljö då man bevisligen inte lyckas rekrytera yngre förare p.g.a dagens arbetstidsregler?

Är det inte bättre med arbete än inget alls? Nej just det, det är ju inte det! Det daltas för mycket med dom arbetslösa i det här landet...

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 05 juni 2010, 01:32:20 AM
Men ingen protesterar mot att 18-19-åringar sedan många år får köra fullastade timmerbilar och andra långtradare i tät trafik bland en massa oskyddade trafikanter, efter genomgången gymnasieutbildning... "utan kanske nån större erfarenhet av trafik öht."

Jag tycker inte det är samma sak. Lastbilar har förvisso oskyddade trafikanter runt. Som bussförare har man också oskyddade trafikanter runt men ju även i bussen.

Jacob

Oj, jag som hade hoppats kunna börja utbildningen efter gymnasiet, då jag är 19 år, därefter jobba ett år och sedan börja plugga. Men jag måste alltså gå transportgymnasium för att kunna ha mitt körkort innan jag är 21?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Lövdahl

Citat från: Jacob Almgren skrivet 06 juni 2010, 19:30:45 PM
Oj, jag som hade hoppats kunna börja utbildningen efter gymnasiet, då jag är 19 år, därefter jobba ett år och sedan börja plugga. Men jag måste alltså gå transportgymnasium för att kunna ha mitt körkort innan jag är 21?

//Jacob

Korrekt!
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Jacob

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 06 juni 2010, 19:33:07 PM
Korrekt!

Usch. då vet jag inte om jag kommer ta kortet, man får ju inte vara borta för länge från skolan så man vänjer av sig. Men jag kan inte börja treårig utbildning efter gymnasiet som inte är transportgymnasium?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

buskörare

Citat från: Jacob Almgren skrivet 06 juni 2010, 20:13:39 PM
Usch. då vet jag inte om jag kommer ta kortet, man får ju inte vara borta för länge från skolan så man vänjer av sig. Men jag kan inte börja treårig utbildning efter gymnasiet som inte är transportgymnasium?

//Jacob

Men om du börjar 3-årig utbildning efter gymnasiet så är du ju 22 när du går ut den? Då kan du ju lika gärna ta via t.ex Busslinkskolan när du är 21.

Ersa

Citat från: B10BLE skrivet 05 juni 2010, 11:48:37 AM
Är det inte bättre med arbete än inget alls? Nej just det, det är ju inte det! Det daltas för mycket med dom arbetslösa i det här landet...

Och då gör det inget att kvaliteten rasar och att kunderna drabbas av totalt oengagerade "rattvridare" som gör sitt arbete enbart för lönens skull, och struntar fullständigt i service. Hur många andra serviceyrken skulle man kunna tvinga in folk i och därmed rasera kvaliteten helt? Turistinformationer, konduktörer och personliga assistenter. Vilket oerhört trevligt samhälle vi får om alla kundyrkesmänniskor är lika bittra mot sina kunder som tanterna var på Konsum och Posten ofta var förr i tiden.

Att alla ska arbeta är en sak, men att bussföraryrket ska bli till en "slasktratt" där man kastar in oengagerade människor som inte vill ha med passagerare att göra är en helt annan sak. Hur vill du själv bli bemött av föraren? Trevligt av den pigga utvilade föraren, eller grinigt av föraren som är så trött att denne håller på att somna bakom ratten?