Nytt zonsystem för västtrafik

Startat av pegee, 30 augusti 2020, 17:09:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pegee

Den 4 november lägger västtrafik om sitt biljettsystem. Dagens cirka 70 olika zoner
reduceras till tre. A som motsvarar Göteborg, B som motsvarar kranskommunerna, och
C som motsvarar resterande hela trafikområdet. Förvisso en förenkling, men som alltid
när man gör sådana förenklingar finns det vinnare och förlorare. Det kostar lika mycket
att åka en hållplats i område C som att åka från Sjuhärad till Bengtsfors, om man kan
tråckla ihop en sådan resa utan att passera en zongräns. (Med den reservationen att
biljetten gäller i 90 minuter, sedan blir det till att lösa en ny!) Men för oss förare blir
det definitivt enklare. 

Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Fredde

Det finns och kommer alltid finnas vinnare och förlorare på dylika saker.
Någonstans måste man dock dra gränsen, men det fattar inte folk som snart kommer börja skrika i sina osociala medier.: "Det var bättre förr!" eller "Varför drar dom gränsen här, när dom kan dra den där?".. ::)

roggek

Ja, Orust skulle ha ingått i zon B, och zon C skulle inte ha med Västtrafik att göra ö h t (utan bilda ett eget trafikområde med egen taxa).

Herregud zon C är ju lika stor som hela SLs trafikområde i helhet...

Walter

Skånetrafiken gjorde samma sak för något år sen. Visst blev det ett himla liv från vissa håll och man gjorde efter politiska påtryckningar en del justeringar för de värsta fallen men nu är det rätt lugnt. Själv bor jag vid en hållplats som från närmsta stad har mellan avstånd, dvs näst dyraste biljetten. Går jag till hållplatsen innan min behövt jag bara betala den billigare för då har jag kommit närmare målet. Bussen går i en slinga runt mitt samhälle så då blir det så tokigt att löser jag biljett/månadskort till och från hållplatsen innan blir det billigare. Och på vägen hem löser man till en annan hållplats som kommer efter min hållplats på linjen. Då kan man spara ett par hundra på månadskortet. Inte tänkt det ska funka så här men ibland får det konstiga följder när det är fågelvägen mellan start och mål som det räknas på och inte linjens sträckning.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

igel

Det hela är ju märkligt, det har aldrig varit enklare med individuella lösningar än nu, med en så långt gången digitalisering. Med det digitala systemet skulle varje hållplats kunna vara en egen zon, och varje linje och tid på dygnet skulle kunna ha en individuell taxa.
   Ändå får man för sig att det behövs ett radikalt enklare system vad det gäller indelning.

Generellt blir ett system "rättvisare" om man har fler zoner, då varje passage över en gräns får mindre effekt.

Att Västragötalandsregionen som är en så multipolär region, ska ha en zonindelning som utgår från att det endast finns ett centrum är konstigt. (I Stockholms län kan man trots allt vända på det och säga att både Norrtälje och Södertälje är centrum som utgår från zon C.     

Maven

Citat från: roggek skrivet 30 augusti 2020, 18:56:18 PM
Ja, Orust skulle ha ingått i zon B, och zon C skulle inte ha med Västtrafik att göra ö h t (utan bilda ett eget trafikområde med egen taxa).

Herregud zon C är ju lika stor som hela SLs trafikområde i helhet...

Ja, men så är ju hela SLs trafikområde numera en enda taxezon.

Ulf Berlin

Det är väl"som vanligt"att zongränserna sammanfaller med kommungränserna.../Ulf

S Svensson

https://www.vasttrafik.se/globalassets/media/dokument/tre-zoner/zon-c---hallplatser-med-dubbel-zontillhorighet-.pdf

https://www.vasttrafik.se/globalassets/media/dokument/tre-zoner/zon-b---hallplatser-med-dubbel-zontillhorighet.pdf

Vad jag sett i tidningarna (främst GP) är det protester i Marstrand. Troligen ändras taxorna för färjan.
Vad jag vet så är det inte klart med taxorna för Halland. Alltså Jonsjö-Varberg och Stråvalla-Varberg. Möjligt det kan bli problem Åmål-Säffle och Karlstad- Gullspång. Taxan I Norge,Halden-Svinesund, vet jag inte heller något om. Hemsidan för VTA anger att det skall komma besked senare.

roggek

Citat från: Maven skrivet 30 augusti 2020, 22:46:11 PM
Ja, men så är ju hela SLs trafikområde numera en enda taxezon.

Ja, där har Västtrafik mycket att lära sig utav... ;D

846

När man har väldigt stora taxezoner, såsom blivande zon C i Västtrafiks område eller hela SL-området (som är något större än själva länet då man på vissa pendeltågssträckor kan åka till grannlänet på SL-taxa) blir det i mitt tycke lite snett. Att betala lika mycket för en resa på några hållplatser eller stationer som för en resa på flera mil är en subvention jag inte begriper - varför ska den som reser kortare sträckor subventionera resandet för den som reser längre sträckor egentligen. Vore inte ett taxesystem var själva avståndet styr en möjlighet - dvs. någon form av kilometertaxa? En gång i tiden var det väl så SJ prissatte biljetter om jag minns rätt.

VincentJkpg

Det beror ju på vem man vill locka till kollektivtrafiken. Vill man främja kortpendlare som lika gärna kunde gått eller cyklat eller vill man främja arbetspendlare mellan kommuner och ersätta längre resor som annars hade gjorts med bil? Jag tycker personligen SL:s system är jättebra, just för att det lockar och främjar de som annars hade kört bil.

Exempel:
En person som åker några få hållplatser till och från jobbet varje dag kommer inte gå och köpa bil för att biljetterna är för dyra.
En person som åker mil till och från jobbet kommer att överväga bilägande om biljettpriserna känns för dyra.

Jag säger inte att bilägande är billigare än att åka kollektivt, jag tänker mest på vad folk känner och faktiskt gör.

846

Att SL:s biljettsystem är så bra håller jag inte med om. Idag har man inget val än att köpa ett månadskort för hela länet, vilket ju är ganska dyrt om man t.ex. pendlar mellan bostad och arbete i samma kommun, säg mellan Handen och Västerhaninge eller mellan grannkommuner, säg mellan Handen och Skogås (lite väl långt att cykla/promenera i båda fallen). I dylika fall är prisskillnaden mot bil liten. En indelning i flera taxezoner skulle ju kunna möjliggöra att man kan köpa också månadskort i bara enstaka zoner, vilket rimligen borde bli billigare och prisskillnaden mot bil större vilket gör kollektivtrafiken mer attraktiv.  Inte för att SL möjliggjorde det på den tiden det fanns flera taxezoner men låt oss hoppas att Västtrafik inte bara kommer att ha ett enda periodkort som gäller för hela länet.

Walter

I Skåne finns inga zoner utan det är resans längd som avgör priser för alla biljettyper. Tre nivåer finns beroende på hur långt du reser. I teorin rättvist.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!