Fråga om upphandling SLL E35 och E38.

Startat av buskörare, 25 maj 2018, 14:37:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Jag hoppas av privata skäl att dessa 2 (Norrort och Norrtälje) kommer slås ihop. Kommer man att se det först 2019 när avtalen släpps ut för anbud så att säga?

homer

jag hoppas man bryter ner områdena till ännu mindre. Men de lär väl inte hända utan istället blir väl Söderort/Botkyrka, Nacka/Värmdö, Norrort och Norrtälje ett enda stort område med samma entreprenör eftersom de ska upphandlas samtidigt

Fredrik Gelin

Nej, att områdena som upphandlas skulle bli mindre framöver förefaller osannolikt eftersom det minskar effektiviteten och därmed sannolikt ger ett högre pris för varje del än om de upphandlas tillsammans.
Norrort och Norrtälje kompletterar varandra väldigt bra varför det känns vettigt att upphandla dessa tillsammans.
Det är ungefär som att dela på Nacka och Värmdö, det ger inte någon direkt fördel då det förmodligen skulle gå åt fler bussar och förare för att utföra samma trafik.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Men är det gissningar att det kan bli så, eller är det faktiskt nått man diskuterar inom Trafikförvaltningen? Vi delar ju väldigt mycket, så logiskt är det ju absolut.

Ulf Berlin

Citat från: buskörare skrivet 25 maj 2018, 17:54:08 PM
Men är det gissningar att det kan bli så, eller är det faktiskt nått man diskuterar inom Trafikförvaltningen? Vi delar ju väldigt mycket, så logiskt är det ju absolut.
Intressant.
Vilka linjer mer än 620 delar ni?/Ulf

Karsten

Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 maj 2018, 20:52:41 PM
Intressant.
Vilka linjer mer än 620 delar ni?/Ulf

Det delas väl ändå ingenting mellan Norrort och Norrtälje? Norrtälje kör 620 och 621 själva vad jag ser från fönstret hemmavid och samma gällde när jag jobbade på Arriva för några år sedan.

buskörare

Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 maj 2018, 20:52:41 PM
Intressant.
Vilka linjer mer än 620 delar ni?/Ulf

Tänkte på plats och linjesträckningar. Vi delar ju inga linjer nu förstås. Det har vi inte gjort sen Arriva tog över.

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 25 maj 2018, 21:08:00 PM
Det delas väl ändå ingenting mellan Norrort och Norrtälje? Norrtälje kör 620 och 621 själva vad jag ser från fönstret hemmavid och samma gällde när jag jobbade på Arriva för några år sedan.

Jag syftade inte på linjer utan plats och linjesträckningar.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 25 maj 2018, 14:37:16 PM
Jag hoppas av privata skäl att dessa 2 (Norrort och Norrtälje) kommer slås ihop. Kommer man att se det först 2019 när avtalen släpps ut för anbud så att säga?

Vill man ha ännu sämre kvalitet och ännu färre av de utlandsägda anbudsläggarna, så kan man givetvis hoppas på ännu större trafikområden än idag.
Jag tycker helt tvärtom, att både nuvarande Täby och Norrtälje bägge kan delas upp i flera områden. Vallentuna kan separeras från både Täby, Nästa och Upplands Väsby Vaxholm/Åkersberga likaså. Medan Rimbo och Hallstavik gott kan upphandlas separat från Norrtälje.
Precis intill, i Knutby och Alunda, fungerar det ju alldeles utmärkt med underentreprenörer på dessa ytterdepåer, och dessa hade lika gärna kunnat upphandlas helt separat från Uppsala.

Visst skulle det bli dyrare än idag. Men hur mycket fler inbesparingar på kvalitetsnivån ska vi fortsätta med? Är alla verkligen nöjda med dagens kvalitet på trafiken och förarkåren?

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 maj 2018, 20:52:41 PM
Intressant.
Vilka linjer mer än 620 delar ni?/Ulf

Ända sedan Arriva tog över Täby TO har det inte funnits ett enda utbyte. Alla 620 och 621 har sedan dess körts enbart av Norrtälje TO.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 25 maj 2018, 23:53:19 PM
Vill man ha ännu sämre kvalitet och ännu färre av de utlandsägda anbudsläggarna, så kan man givetvis hoppas på ännu större trafikområden än idag.
Jag tycker helt tvärtom, att både nuvarande Täby och Norrtälje bägge kan delas upp i flera områden. Vallentuna kan separeras från både Täby, Nästa och Upplands Väsby Vaxholm/Åkersberga likaså. Medan Rimbo och Hallstavik gott kan upphandlas separat från Norrtälje.
Precis intill, i Knutby och Alunda, fungerar det ju alldeles utmärkt med underentreprenörer på dessa ytterdepåer, och dessa hade lika gärna kunnat upphandlas helt separat från Uppsala.

Visst skulle det bli dyrare än idag. Men hur mycket fler inbesparingar på kvalitetsnivån ska vi fortsätta med? Är alla verkligen nöjda med dagens kvalitet på trafiken och förarkåren?

Jag skrev privata skäl. Inte nått annat.
Men jag tror inte kvalitén på förarna skulle bli bättre av mindre områden, folk blir inte duktigare på att köra för det. Inte heller tror jag att SL skulle kräva bussar av bättre standard än idag, bara för att områdena blir mindre. Jag tror inte statusen i yrket ligger på hur stora områdena är, lika lite som jag tror att politikerna helt plötsligt kommer tycka att busstrafiken ska få kosta så mycket mer som det skulle behöva för att göra yrket attraktivt och bussarna skulle vara bra.
Så ja, i en bra värld skulle det säkert vara bättre. Men där är vi inte. Långt ifrån.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 26 maj 2018, 04:48:48 AM
Jag skrev privata skäl. Inte nått annat.
Men jag tror inte kvalitén på förarna skulle bli bättre av mindre områden, folk blir inte duktigare på att köra för det. Inte heller tror jag att SL skulle kräva bussar av bättre standard än idag, bara för att områdena blir mindre. Jag tror inte statusen i yrket ligger på hur stora områdena är, lika lite som jag tror att politikerna helt plötsligt kommer tycka att busstrafiken ska få kosta så mycket mer som det skulle behöva för att göra yrket attraktivt och bussarna skulle vara bra.
Så ja, i en bra värld skulle det säkert vara bättre. Men där är vi inte. Långt ifrån.

Men dina privata åsikter kanske är något färgade av att du inte har någon direkt koll på hur trafiken i Roslagen var uppbyggd och utförd under 1970- 80- och 90-talen? Då var områdena mindre, och fler svenska lokala företag körde linjetrafik i de bägge Upplanslänen. I bl.a Vallentuna och Rimbo hade de lokala åkarna egna kontrakt med SL, och var inte underentreprenör under en utlandsägd jätte.
När som idag varken busschaufförer, företagsledare eller politiker ens känner till vår egen närhistoria, då blir ju perspektivet väldigt låst till en väg som de "anser" vara rätt. Även om den går emot all logik.

Fredrik Gelin

Jag förstår din tankegång, men den känns lite färgad den också.
I de fall där man försökt detta koncept har det i flera fall slutat med att de stora drakarna ändå lägger bud på alltihop och slår ihop områden där så varit möjligt.
Göteborg är ju ett exempel där upphandlingarba ofta är betydligt mindre än i Stockholm, men även där har mindre företag svårt att vinna trafik själva.
Därav att vi har konstellationer som Sambus och Buss i Väst.
Jag tror liksom Buskörare att politikerna tar sitt ansvar för skattepengarna före eventuella lokala lojaliteter.
Jag tror att utvecklingen kommer att gå mot allt större upphandlingar i framtiden då de mindre lokala åkarna har svårt att konkurrera på de villkor som krävs.
Med dagens krav på ganska omfattande dokumentation av arbetssätt och kvalitetssäkring i de flesta upphandlingar krävs det en kompetens som jag misstänker att många mindre åkare inte har råd med i egen regi.


Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Citat från: Ersa skrivet 26 maj 2018, 07:35:10 AM
Men dina privata åsikter kanske är något färgade av att du inte har någon direkt koll på hur trafiken i Roslagen var uppbyggd och utförd under 1970- 80- och 90-talen? Då var områdena mindre, och fler svenska lokala företag körde linjetrafik i de bägge Upplanslänen. I bl.a Vallentuna och Rimbo hade de lokala åkarna egna kontrakt med SL, och var inte underentreprenör under en utlandsägd jätte.
När som idag varken busschaufförer, företagsledare eller politiker ens känner till vår egen närhistoria, då blir ju perspektivet väldigt låst till en väg som de "anser" vara rätt. Även om den går emot all logik.

Egentligen är det inget du har att göra med, men mina privata skäl handlar om att jag har funderingar på att köpa hus uppåt Norrtälje och därför tittar på möjligheten att jobba där istället för att ha närmare till jobbet. Men eftersom jag vill behålla mina anställningsdagar för sökningar så vill jag ha en obruten anställning. Och det får jag genom att begära förflyttning inom företaget.
Inte så färgat av kvaliteten på trafiken va?  ::)
Kvaliteten på trafiken och sånt är för mig inte speciellt privata.

Nico

Rent generellt så finns det ju för och nackdelar med allt. Stora områden ger ju t.ex. många synergieffekter som är svåra att uppnå med små områden. Där blir det inte sällan mera tomkörning och annat som är kostnadsdrivande. I vissa lägen kan det bli riktigt dyrt med den typen av lösningar. Däremot är mindre områden lättare att överblicka och därmed styra. Det blir helt enkelt gemytligare när man inte är så många. Man tar sannolikt även bättre hand om fordon och annat då alla känner alla och vet vem som eventuellt ställt till med vad.

Det är dock ekonomin som styr så jag personligen tror inte på mindre områden. Jämför med att inom SL-världen så handlas pendeln upp som ett paket, tunnelbanan som ett annat osv. Vid upphandlad trafik blir det ur olika hänseenden även förvaltningsmässigt lättare utan massa småavtal hit och dit. Det enda som väl egentligen skulle kunna kombinera det bästa av två världar, dvs. att både få till en bra kostnadseffektivitet samt synergi och ändå ha lokalt avgränsade områden, är väl om trafikhuvudmannen återigen börjar köra all trafik i egen regi. Även det skulle dock innebära andra nackdelar varför något sådant skulle ske nog är ganska otroligt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman