Scania CF76 efter 1968

Startat av Manolito, 02 maj 2020, 15:26:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Manolito

Hej jag körde i Ribbyhallen (Västerhaninge) fram till 1975, CF:en var ju den sista  riktiga bussen med motorn fram och manuell låda.Den var min absoluta favorit. Efter det kom ju alla "bussar" med motorn bak och automatlådor. Vi fick några H46:or 110 super. LIVSFARLIGA att köra. Jag hade alltid ont i magen när jag fick en sådan. Nu har jag låtit Jörgen Edgar bygga en CF i skala 1/14 åt mig (finns på hans hemsida). MEN hur såg den ut bakifrån? Jag har fått för mig att backlampan vid taket inte fanns på de bussar som var byggda för högertrafik från början, utan hade backljuset någon stans nere vid bakljusen. Har jag rätt eller minns jag fel? Man börja ju bli gammal. Har någon en bra bild på bakpartiet? Undrar Janne 

K R

Hej!

Alla Scania-Vabis CF hade backlampan monterad i takkanten.
Vad gäller de CF76 som är byggda för högertrafik från början så skiljde t ex placeringen av backlampan mellan f d SJ-CF:ar (hö sida) och f d BSS-CF:ar (vä sida)
p g a förekomst resp avsaknad av bakre linjenummerskyltskåp och i SJ:s fall sidoförskjutningen till vänster därmed av reg.numrets placering i övre takkanten.

Lycka till med beställningen av modellbussen!

mvh K R

Manolito

Hej KR och tack för hjälpen. Bussen hämtade jag förra söndagen, nu är det "bara" att fixa med elektroniken. Strålkastare, backlampan, blinkers och motorljudet. Den 27 maj fyller jag 78 och då ska allt vara klart. Sök på Jörgen Edgar modellbyggare såkan Du se resultatet. ;D