100km/h för bussar

Startat av Björn Ax, 08 november 2013, 14:51:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Ja då var det äntligen klart. Från den 1 Mars 2014 blir det tillåtet att köra 100 med buss. :)

http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2013/11/Nu-blir-det-tillatet-att-kora-i-100-med-buss/

Lusan

Äntligen blir det OK att köra efter mitt motto "Full fart spar tid"  ;D

Åkarns Kalle

Det blir ju en trevlig födelsedagspresent till min far

Bara det nu inte samtidigt beslutas att 66-åringar inte får köra buss för då spricker alltsammans
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

groenis

Glöm inte tillägget , endast om samtliga passagerare är bältade och hur ska jag som förare kolla det?

/Lennart

Blue

Citat från: groenis skrivet 08 november 2013, 21:21:51 PM
Glöm inte tillägget , endast om samtliga passagerare är bältade och hur ska jag som förare kolla det?

/Lennart

Alla resande över tre år ska ha tillgång till en bältad plats, inga stående på linjevagnarna som ligger efter i tidtabellen!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

JH

Citat från: groenis skrivet 08 november 2013, 21:21:51 PMGlöm inte tillägget , endast om samtliga passagerare är bältade och hur ska jag som förare kolla det?
Eftersom det förutsätter att det finns bälte på alla platser och du då måste informera om plikten att använda dem utgår jag från att din del av ansvaret anses vara uppfylld när du har gjort så. Du kan inte rimligen göra mer än så för vuxna. Att barnen förblir bältade bör man ju ha ett öga på. Rent semantiskt är lagtexten lite luddig som de brukar vara.

groenis

Blue.
Jag kör inte linjevagnar utan turistklassade bussar.

JH.
Då vagnparkens äldsta är från -08 och försedd med dekaler om att använda bälte så behöver man enligt trafikpolisen informera
om bältesanvändning , men som gammal förare så sägs det utav bara farten.

Ända gången jag såg tekniken med display hos föraren om obältade passagerare var i en testvagn i Stuttgart på besök hos Daimler-Benz ,
den gick i daglig trafik hos ett åkeri knutet till D-B för utvärdering.

/Lennart

Blue

Citat från: groenis skrivet 09 november 2013, 15:18:49 PM
Blue.
Jag kör inte linjevagnar utan turistklassade bussar.


Glömde den här ;) när jag redigerade min text! :)
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

groenis

förstod vad du menade ;) Blue.

Men om vi ska få köra 100 så måste nog många skruva upp bussen till det tyska tempo 100 ,
typ Swebus och nettbus som kör långlinje på tid.

/Lennart

Affe/Märsta

Hoppas dom skruvar upp våra bussar vi kör på motorväg med , dom är spärrade vid 85 km.

/Affe Arriva Märsta.
Affe Märsta.

groenis

Även Dekra Sverige kan hjälpa till att certifiera fordon i Sverige.

/Lennart

Blue

Det intressanta är att det går inte att göra en tempo hundra besiktning i Sverige idag.
Tyskland har slutat med tempo hundra dekal, alla bussar efter 2008-01-01 uppfyller kraven enligt dom.
Så varför Danmark ska krångla till det med en dekal är helt oförståeligt för mig.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Ersa

"Från och med denna lördag, den 10 augusti, är det tillåtet för bussar att köra i 100 kilometer i timmen på danska motorvägar. De danska reglerna för Tempo 100 är i princip samma som de tyska. Under en övergångsperiod på tre månader krävs inte någon Tempo 100-skylt på bussarna. Bland kraven är att bussen inte har släp och att endast sittande passagerare befordras."

http://www.bussmagasinet.se/2013/08/gront-ljus-for-100-knyck-i-danmark/