Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: CS skrivet 01 juli 2008, 14:43:37 PM

Titel: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: CS skrivet 01 juli 2008, 14:43:37 PM
Eftersom mitt svar blev långt och gick utanför ämnet valde jag att lägga det i en egen tråd. Jag lär få en hel del arga reaktorner av detta men dethär är i alla fall min åsikt...

Citat från: JDS skrivet 01 juli 2008, 13:12:28 PM
Citat från: Jan skrivet 01 juli 2008, 12:39:45 PM
Göran kan inte ha höga studieskulder efter dessa utalanden. Jag skulle vilja se om anställda på företaget Järnprofiler AB i Vårtorp skulle vilja fräsa profiler mellan kl 5,06-9,10 för att sedan gå hem och komma tillbaka 15,15-18,14. Troligen skulle detta företag ha svårt att finna anställda. På lördagen skulle 2 man komma vid 17 tiden och jobba till 3,30 för 50 spänn extra i OB. Därför kan man inte jämföra med andra grupper som inte har stenkastning , hot , stressig trafik.
Men det är ju det du gör?

Nu får vi ju inte glömma att det faktiskt finns personer som tycker om de delade passen. Om man kan utnyttja den tiden som man har rast till något annat så kan delade pass till och med vara bra pass. Jag har jobbat på depå där alla passen utom ett var delade och nästan alla av förarna tyckte det var helt ok.

Eftersom brachen ser ut som vi gör och vi har uppgiften att köra resten av befolkningen till och från jobb kommer delade pass alltid att behövas.

Det är mycket gnäll på ramtiden och facket jobbar hårt, bland annat med denna strejk, att få ner ramtiden. Men har man funderat över vad resultatet av kortare ramtid blir? För inte blir vi av med de delade tjänsterna för det. Istället får vi kortade delade uppehåll, eller kortare delar på ena sidan om rasten.

Istället för att ha uppehåll i fem timmar, gå hem och göra andra saker får vi nu uppehåll i två, tre timmar. På vilket sätt kan man utnyttja den rasten vettigt?
Istället för att köra ett ordentligt pass på morgonen och ett ordentligt pass på eftermiddagen ska vi nu ta oss tillbaka på eftermiddagen för att köra två timmar och sen gå hem igen.

Och genom att nu kräva ner ramtiden ytterligare en halvtimme lär inte dessa delade passen bli bättre. Och inte lär vi bli av med behovet av turpeakar på morgon och eftermiddag.

//CS
Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: Robert Brink skrivet 01 juli 2008, 14:45:59 PM
Min uppfattning är att på tex Råstagaraget har i alla fall tidigare dom delade passen varit uppskattade, eftersom dom flesta förarna bor väldigt nära garaget! Ett större missnöje dök väl dock upp nu, när man kan börja på ett ställe, sluta på ett annat, och däremellan ha ungefär 4 stressade avlösningar...

//R
Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: Karsten skrivet 01 juli 2008, 15:33:54 PM
Citat från: CS skrivet 01 juli 2008, 14:43:37 PM


Nu får vi ju inte glömma att det faktiskt finns personer som tycker om de delade passen. Om man kan utnyttja den tiden som man har rast till något annat så kan delade pass till och med vara bra pass. Jag har jobbat på depå där alla passen utom ett var delade och nästan alla av förarna tyckte det var helt ok.

Eftersom brachen ser ut som vi gör och vi har uppgiften att köra resten av befolkningen till och från jobb kommer delade pass alltid att behövas.

Det är mycket gnäll på ramtiden och facket jobbar hårt, bland annat med denna strejk, att få ner ramtiden. Men har man funderat över vad resultatet av kortare ramtid blir? För inte blir vi av med de delade tjänsterna för det. Istället får vi kortade delade uppehåll, eller kortare delar på ena sidan om rasten.

Istället för att ha uppehåll i fem timmar, gå hem och göra andra saker får vi nu uppehåll i två, tre timmar. På vilket sätt kan man utnyttja den rasten vettigt?
Istället för att köra ett ordentligt pass på morgonen och ett ordentligt pass på eftermiddagen ska vi nu ta oss tillbaka på eftermiddagen för att köra två timmar och sen gå hem igen.

Och genom att nu kräva ner ramtiden ytterligare en halvtimme lär inte dessa delade passen bli bättre. Och inte lär vi bli av med behovet av turpeakar på morgon och eftermiddag.

//CS

Man vänjer sig vid vad erbjuds/krävs. Finns det bara delade pass att välja på så kommer man att vänja sig och tycka att det kanske inte är så farligt med delat, ända till någon kommer och erbjuder något bättre. Om man får ner ramtiden så kommer det att börja bli intressant för pengastinna arbetsgivare att försöka titta på andra alternativ än delade pass.
Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: CS skrivet 01 juli 2008, 15:36:50 PM
Citat från: Karsten skrivet 01 juli 2008, 15:33:54 PM
Man vänjer sig vid vad erbjuds/krävs. Finns det bara delade pass att välja på så kommer man att vänja sig och tycka att det kanske inte är så farligt med delat, ända till någon kommer och erbjuder något bättre. Om man får ner ramtiden så kommer det att börja bli intressant för pengastinna arbetsgivare att försöka titta på andra alternativ än delade pass.

Vad skulle det vara för andra alternativ?
Tidtabellen finns det ju i väldigt få fall någonting att göra åt. En sak som kan få bort några delade pass är ju att låta nattpassen köra även under morgonrusningen, men även detta är ju något som facket har fått bort. Vad finns det förnått mer kvar att göra åt de delade passen?
Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: Peter Rost skrivet 01 juli 2008, 18:24:39 PM
Är  inte  de  flesta  tjänster  delade?, då trafiken  är  som  mest  intensiv  under  rusningstid, morgon  och  eftermiddag.

/Peter
Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: Karsten skrivet 01 juli 2008, 18:57:11 PM
Citat från: CS skrivet 01 juli 2008, 15:36:50 PM
Vad skulle det vara för andra alternativ?
Tidtabellen finns det ju i väldigt få fall någonting att göra åt. En sak som kan få bort några delade pass är ju att låta nattpassen köra även under morgonrusningen, men även detta är ju något som facket har fått bort. Vad finns det förnått mer kvar att göra åt de delade passen?

Det är kanske inte möjligt att helt få bort de delade passen, kanske inte ens önskvärt, men visst kan man med lite fantasi bli av med en del. T.ex skulle kontorspersonal kunna köra buss i den mest personalkrävande halvtimmen i morgonrusningen. Ett annat alternativ är att skapa kombijobb med busskörning i rusningen och tvätt/tankning eller verkstadsarbete när bussarna faktiskt är hemma i garaget.

Det finns utrymme för en mer personalvänlig trafikplanering, t. ex. genom att se över vilka delsträckor där busstrafiken inte behöver vara så tät som den är i rusningarna (finns rätt mycket) samt att sälja in nödvändiga trafikutökningar i lågtrafiken, för att locka till resande andra tider än 07.30-08.30. Det kan säkert finnas personal som är intresserade av att jobba 50%, dvs halva delade turer.

Allt är inte möjligt att göra med bibehållen budget, men det måste visas tydligare att det finns en vilja från arbetsgivarna att bearbeta problemet med delade pass.
Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: RoTe skrivet 01 juli 2008, 19:08:16 PM
Delade tjänsterna gör ju att ännu färre vill köra buss. Det säger ni ju själva när "alla" chaufförer bor nära garaget. Det är ju till följd av arbetstiderna. Det finns många som inte vill bo mitt i storstäderna och dessa kan då inte köra stadsbuss fast de kanske vill.
Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 01 juli 2008, 19:25:18 PM
Jag vet inte hur det ser ut i dag, men när jag körde buss och vi hade delade pass hade vi också lediga veckoslut. Detta var uppskattat av många. Personal med in- och uttjänster (hela tj.) hade ett rullande fridagssystem med i princip var 6:e dag ledig (plus ett antal extradagar). Personligen jobbade jag mest delad tjänst.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: Stinsen skrivet 01 juli 2008, 19:33:17 PM
Citat från: CS skrivet 01 juli 2008, 15:36:50 PM
Vad skulle det vara för andra alternativ?
Tidtabellen finns det ju i väldigt få fall någonting att göra åt. En sak som kan få bort några delade pass är ju att låta nattpassen köra även under morgonrusningen, men även detta är ju något som facket har fått bort. Vad finns det förnått mer kvar att göra åt de delade passen?

Fler personer anställda på halvtid eller timanställda. Frågan är om det är så mycket bättre.

Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: Ivo skrivet 01 juli 2008, 20:04:15 PM
Citat från: Karsten skrivet 01 juli 2008, 18:57:11 PM
Det är kanske inte möjligt att helt få bort de delade passen, kanske inte ens önskvärt, men visst kan man med lite fantasi bli av med en del. T.ex skulle kontorspersonal kunna köra buss i den mest personalkrävande halvtimmen i morgonrusningen. Ett annat alternativ är att skapa kombijobb med busskörning i rusningen och tvätt/tankning eller verkstadsarbete när bussarna faktiskt är hemma i garaget.

Det finns utrymme för en mer personalvänlig trafikplanering, t. ex. genom att se över vilka delsträckor där busstrafiken inte behöver vara så tät som den är i rusningarna (finns rätt mycket) samt att sälja in nödvändiga trafikutökningar i lågtrafiken, för att locka till resande andra tider än 07.30-08.30. Det kan säkert finnas personal som är intresserade av att jobba 50%, dvs halva delade turer.

Allt är inte möjligt att göra med bibehållen budget, men det måste visas tydligare att det finns en vilja från arbetsgivarna att bearbeta problemet med delade pass.

:D Hurra håller med dig till punkt & prick.  8)  Jag kunde inte skrivit det bättre själv.
Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: Karsten skrivet 02 juli 2008, 03:42:42 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2008, 03:38:01 AM
Ja i princip alla med delade turer i Sthlms området (på fast lista) har lediga helger.

Ute i landet är det annorlunda.

Nej du, inte längre. Det finns många grupper av varianten delat m-f och långa dagjobb l-s.
Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: Karsten skrivet 02 juli 2008, 03:55:20 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2008, 03:48:59 AM
Jasså?

Tror det fanns en (1) K grupp med denna blandning "på min tid"
Är detta ett önskemål från förarhåll tro?

Nej, det har jag mycket svårt att tro. Det förklarades/försvarades senast med att de delade tjänsterna inte var tillräckligt långa. Därför skapas grupper med korta delade och "mördarpass" på helgerna.
Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: blubb skrivet 02 juli 2008, 08:59:03 AM
Citat från: CS skrivet 01 juli 2008, 14:43:37 PM
Eftersom mitt svar blev långt och gick utanför ämnet valde jag att lägga det i en egen tråd. Jag lär få en hel del arga reaktorner av detta men dethär är i alla fall min åsikt...
Men det är ju det du gör?


Nu får vi ju inte glömma att det faktiskt finns personer som tycker om de delade passen. Om man kan utnyttja den tiden som man har rast till något annat så kan delade pass till och med vara bra pass. Jag har jobbat på depå där alla passen utom ett var delade och nästan alla av förarna tyckte det var helt ok.

Eftersom brachen ser ut som vi gör och vi har uppgiften att köra resten av befolkningen till och från jobb kommer delade pass alltid att behövas.

Det är mycket gnäll på ramtiden och facket jobbar hårt, bland annat med denna strejk, att få ner ramtiden. Men har man funderat över vad resultatet av kortare ramtid blir? För inte blir vi av med de delade tjänsterna för det. Istället får vi kortade delade uppehåll, eller kortare delar på ena sidan om rasten.

Istället för att ha uppehåll i fem timmar, gå hem och göra andra saker får vi nu uppehåll i två, tre timmar. På vilket sätt kan man utnyttja den rasten vettigt?
Istället för att köra ett ordentligt pass på morgonen och ett ordentligt pass på eftermiddagen ska vi nu ta oss tillbaka på eftermiddagen för att köra två timmar och sen gå hem igen.

Och genom att nu kräva ner ramtiden ytterligare en halvtimme lär inte dessa delade passen bli bättre. Och inte lär vi bli av med behovet av turpeakar på morgon och eftermiddag.

//CS

Eller göra som våra kollegor i Danmark, under den 3-7timmar lunchrasten får de 80%av lönen..
Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: Nico skrivet 02 juli 2008, 12:23:23 PM

Citat från: RoTe skrivet 01 juli 2008, 19:08:16 PM
Delade tjänsterna gör ju att ännu färre vill köra buss. Det säger ni ju själva när "alla" chaufförer bor nära garaget. Det är ju till följd av arbetstiderna. Det finns många som inte vill bo mitt i storstäderna och dessa kan då inte köra stadsbuss fast de kanske vill.

Man får väl se då det fortfarande finns de som gillar delat. Att hävda att delade tjänster automatiskt innebär att att färre människor vill köra buss är nog alltför förenklat utan det är flera parametrar som samverkar.

Sen försöker nog många förare bo så nära arbetet som möjligt, men i de flesta större städer så är det inte det lättaste i dagens läge. Det då helt oavsett om man kör innerstad, ytterstad, förort eller längre ut. Istället bor man där man kan och har råd och får acceptera att man får en i vissa fall ganska duktig resväg. T.ex. kan jag nog sätta både en buck eller två på att majoriteten av förarna på de två innerstadsgaragen i SL-land inte bor i innerstan. Byter man sedan arbetsgivare/arbetsplats så är det inte heller säkert att det medför att man flyttar utan istället får man oftast bara nya förutsättningar för sina arbetsresor.   
Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: Tony.K skrivet 02 juli 2008, 17:37:10 PM
Jag kör bara deladepass Mån-fre och jag tycker att det är kanon!
Och det ger mig 2500 Nok mer i månaden.
Men då kör jag inte buss i Sverige! jag kör i Norge.

Svenska åkare skulle ha gjort som i Norge. Att man får tillägs lön på 2500 Nok om man kör bara delatpass

Och finns det delat på shiften så får man extara betalt för det delade!

Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: Peter Rost skrivet 02 juli 2008, 23:17:03 PM
Är  det  bättre  betalt  att  köra  "delat"?

/Peter
Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: Tony.K skrivet 03 juli 2008, 03:28:00 AM
Ja vi som kör i Norge har bättre betalt när man kör delat..
Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: Peter Rost skrivet 03 juli 2008, 23:15:42 PM
Verkar  som  att  många  ändå  tycker  att  det  är  rätt  okej   att  köra  delat, eller?

/Peter
Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: CS skrivet 03 juli 2008, 23:23:56 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 03 juli 2008, 23:15:42 PM
Verkar  som  att  många  ändå  tycker  att  det  är  rätt  okej   att  köra  delat, eller?

/Peter

Handlar det om ett riktigt delat pass där man har uppehåll i fyra, fem timmar så tycker jag och säkert många fler att det kan vara ganska trevliga pass. Då har man en vettig möjlighet att göra något med tiden man har rast.

Sen så har man ju såklart inte mycket tid över när man kommer hem på kvällen utan måste ganska snart lägga sig, men den tiden har du å andra sidan mitt på dagen i stället.

Det hela beror ju väldigt mycket på vad man har för förutsättningar hemma. Vill man kunna vara aktiv på kvällen och kanske träffa familj osv så är såklart inte delade pass något som passar så bra, och jag tror många av klagomålen på delade pass kommer just från folk som vill vara det. Då passar helt enkelt inte dom tjänsterna dom personerna.

En ganska viktig sak som man inte får glömma, och som jag känner att facket inte tar någon hänsyn till, är att alla personer har olika preferenser. Olika pass passar olika personer olika bra. Jag själv kör hellst långa pass med många timmar betalt sent på natten för att istället kunna vara ledig en extra dag. Men den typen av tjänster arbetas det febrilt för att få bort, det ska vara som alla andra jobb, åtta timmar, punkt slut.

//CS
Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: Carl W skrivet 04 juli 2008, 00:30:27 AM
Citat från: Tony.K skrivet 02 juli 2008, 17:37:10 PM

Svenska åkare skulle ha gjort som i Norge. Att man får tillägs lön på 2500 Nok om man kör bara delatpass


Det vore väl bättre om man fick 2500 SEK i Sverige.  ;)
Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: Peter Rost skrivet 04 juli 2008, 03:44:44 AM
På  Tub 3:an (tunnelbanans blå linje)  har  facket  tydligen  förhandlat  bort  dom  delade  tjänsterna  för  förarna  där  sedan  några  år  tillbaka.

Lite  OT  kanske, men  åndå.

/Peter
Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: julle skrivet 04 juli 2008, 11:28:35 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 juli 2008, 09:22:13 AM
Bussbranschavtalet ger en liten men ändock arbetstidsförkortning om man kör delade turer genom att 17% av "rasten" räknas som arbetstid.
Dessutom utgår i SL området omloppstillägg på mellan 30-40:-/dag, i slutänden blir skillnaden mot de Norska 2500:- inte så jättestor
Omloppstillägget i Stockholm är på 61,32/ dag vid ramtid över 10 timmar samt 80,85 kr vid ramtid över 12 timmar. På helger gäller det högre tillägget vid ram över 10 timmar. Om man kör fasta delade tjänster mån-fredag ger det cirka 1300-1800 kr i tillägg per månad.

Arbetstidsförkortningen med 17% av "rasten" betald är väl inte heller så liten, den innebär ju exempelvis att vid 4 timmars rast, så behöver man bara arbeta 7 timmar och 20 minuter för att få full dag (8 timmar).
Titel: SV: Lite tankar om delade tjänster
Skrivet av: JDS skrivet 04 juli 2008, 11:46:26 AM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 04 juli 2008, 11:27:07 AM
Vad är det som säger att man måste ha delade tjänster för att täcka trafiktopparna?
Spårtrafiken har också trafiktoppar, men de klarar sig utan delade.

Sådär, är det kanske bäst att tillägga. När de delade tjänsterna försvann i T-banan ersattes de i många fall av jättelånga mellantjänster i stället. På en sådan tjänst kör man mer än dubbelt så mycket tåg som man gjorde på en delad tjänst. Visst är det inte jättekul att jobba delat, men om alternativet är att jobba dubbelt så mycket så vet jag inte om jag tycker att man vinner så mycket.