Capitolen också som modell - men för vänstertrafik!

Startat av LYR, 09 maj 2013, 01:58:10 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

LYR



Vi har tidigare visat endast främre delen av Jeco-Capitolens front, men här ses hela bussen - som tidigare påpekats är det inte bucklor i frontplåten, utan endast speglingar-och viktigt att notera;
detta är endast en digital sammanställningsbild, så ännu finns ingen prototyp, endast dessa digitala 3D-modeller.
Färgsättningen är inte heller den rätta utan bara för att få en uppfattning om helhetsintrycket.
Fortsättning följer.....

/LYR

Björn Forslund

Snyggt. Färgsättningen liknar Trollhättans Capitol, om taket varit silvergrått.

Mr H

Snyggt var ordet!
Vi kanske kan fortsätta att resonera oss fram till en perfekt modell?
Första sidorutan efter framdörrarna skall inte vara öppningsbar, däremot
så skall det finnas en linjenummerkruka där.

Mr H

LYR

Citat från: Mr H skrivet 03 augusti 2013, 22:26:56 PM
Snyggt var ordet!
Vi kanske kan fortsätta att resonera oss fram till en perfekt modell?
Första sidorutan efter framdörrarna skall inte vara öppningsbar, däremot
så skall det finnas en linjenummerkruka där.

Mr H

Helt riktigt, som jag också tidigare ritat in på denna bild – ska påpekas innan produktionen.


/LYR

LYR



..och här ser vi Jecos Capitol-modell  akterifrån....
Välkomna till dagens visningen, bekanta er gärna med bussens kaross och ni kan nu studera den genom de bilder som här visats under helgen.
Var inte rädda för att påpeka ev. felaktigheter - jag ska försöka svara så gott det nu går efter de uppgifter/referenser och det omdöme jag har.

Senare under dagen ska vi göra ett besök på "lagret för capitol-komponenter" – alltså de olika delarna före sammansättningen....på återseende

Vill påpeka att bakljusen ser väl stora ut på färgbilden, men på produktionsmodellen kommer de att 
vara mer korrekta, som denna ljusblå/transparenta,  digitala närbild  av akterpartiet.
/LYR

[/URL


Björn Forslund

Attan vad snygg! Var noga med att få fälgarna o navet bak korrekta också, de ser lite konstiga ut.

LYR


Citat från: Björn Forslund skrivet 04 augusti 2013, 12:58:03 PM
Attan vad snygg! Var noga med att få fälgarna o navet bak korrekta också, de ser lite konstiga ut.
Ok, tack Björn, har du några bra/bättre bilder som vi kan hänvisa till inför projekteringen - du kan mejla mig via PM, så mejlar jag min e-adress.
/LYR

Mr H

#52
Oj vad elegant!
Tycker att det lilla bakre sidofönstret ser ut att behöva en lite kraftigare rundning som bättre följer bussens karosseriform men det är väldigt svårt att se, kanske man lurar sig på fotot.

Mr H

LYR


Slutligen vill vi visa alla delar till modellen – här framgår också hur delarna (illusionen) kardanöverföringen från motorn ska sättas ihop med bakaxeln genom de vinklade partierna mot varandra.
Capitolen planeras att komma ut som färdigmodeller i SS/Stockholm och även i SJ/Solnas färger - dessutom ska modellen  kunna erbjudas som  byggsats
– eftersom modellens förebild fanns på fler orter i Sverige – och även i Hamar/Norge– så många färgsättningar kan det bli för de som vill bygga och måla själva.
De art.nr. som gäller - om man vill förhandsboka sina modellbussar finns här på denna länk:

http://www.mjhobby.se/prodlist.asp?qsLang=&type=2&id=902&code=902965
art.nr för SJ/Solna JE27010 eller JE27020 – olika buss-nummer - inf kommer senare.
art.nr för SS/Stockholm JE27030 eller JE 2040 – olika buss-nummer - inf kommer senare.
art.nr för omålade byggsatsen JE27050
- hur stora upplagor som kommer att tillverkas av de olika varianterna - finns för närvarande ännu inte beslutat - beror också på hur stor efterfrågan/förbokningar det kan bli.
/LYR

Mr H

Hm skulle vara enklare att förhandsboka om man visste vilka olika vagnsnr som artikelnr står för.
Andra skillnader?

Mvh
Mr H

LYR

Citat från: Mr H skrivet 04 augusti 2013, 19:45:15 PM
Hm skulle vara enklare att förhandsboka om man visste vilka olika vagnsnr som artikelnr står för.
Andra skillnader?

Mvh
Mr H
Men tanken är du själv ska välja det på SS/SL-capitolerna genom vilka reg-nummer du väljer - eller syftar på SJ/Solna-capitolernas målade inventarie-nummer....tror inte att de kommer att målas eller bifogas med dekal -men det får vi ta ställning till.
/LYR       

Mr H

Jaha det spelar ingen roll vilka av de alternativa artikelnumrena man väljer, är det rätt tolkat?

Mr H

LYR

Citat från: Mr H skrivet 05 augusti 2013, 12:58:08 PM
Jaha det spelar ingen roll vilka av de alternativa artikelnumrena man väljer, är det rätt tolkat?
Mr H
Jo, så är det - för närvarande - jag tror nog inte det spelar någon roll.
Skulle annan/uppdaterad inf. komma, så kan man nog ändra sin beställning.
/LYR

Mr H

Citat från: LYR skrivet 04 augusti 2013, 17:38:33 PM

Slutligen vill vi visa alla delar till modellen – här framgår också hur delarna (illusionen) kardanöverföringen från motorn ska sättas ihop med bakaxeln genom de vinklade partierna mot varandra.
Capitolen planeras att komma ut som färdigmodeller i SS/Stockholm och även i SJ/Solnas färger - dessutom ska modellen  kunna erbjudas som  byggsats
– eftersom modellens förebild fanns på fler orter i Sverige – och även i Hamar/Norge– så många färgsättningar kan det bli för de som vill bygga och måla själva.
De art.nr. som gäller - om man vill förhandsboka sina modellbussar finns här på denna länk:

http://www.mjhobby.se/prodlist.asp?qsLang=&type=2&id=902&code=902965
art.nr för SJ/Solna JE27010 eller JE27020 – olika buss-nummer - inf kommer senare.
art.nr för SS/Stockholm JE27030 eller JE 2040 – olika buss-nummer - inf kommer senare.
art.nr för omålade byggsatsen JE27050
- hur stora upplagor som kommer att tillverkas av de olika varianterna - finns för närvarande ännu inte beslutat - beror också på hur stor efterfrågan/förbokningar det kan bli.
/LYR

Det lustiga är att jag har en bild på en blivande
SS H23 på bandet hos Scania och modellens kaross ser
precis ut som den! H23:an är helt metallblank.
Man kanske kan köpa flera byggsatser och bygga
en modell av Scanias bussband med bussar i olika
stadier av tillverkning? Helt klart annorlunda!
:D :D :D

Mr H


Mr H

#59
Citat från: LYR skrivet 02 augusti 2013, 23:33:51 PM


Ännu en bild - här får vi en glimt in till förarplatsen..... är det rätt typ av ratt...?
/LYR   

Nix SS-utförandet var en treekrad svart ratt av samma modell som Metropolerna hade. Övriga hade den här typ av ratt men med SJ vet jag inte. Kanske går att se på bilder på Jvm Samlingsportalen?

Mr H