Diligensmodeller

Startat av baklastaren, 26 juli 2012, 00:13:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

baklastaren

På "Gammplatsen" i Lycksele (typ Skansen för er sörlänningar ;) ) så finns ett mindre post/tele museum där dessa modeller på gamla diligenser kan ses. Klicka på bilderna för att förstora.

/baklastaren










Björn Forslund

Trevligt med Post-CF men ingen av dem helombyggdes väl för högertrafik, som modellen på den översta bilden?


Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 juli 2012, 19:57:00 PM
Trevligt med Post-CF men ingen av dem helombyggdes väl för högertrafik, som modellen på den översta bilden?

Jodå, modellen föreställer 6520 och den blev helombyggd.

Björn Forslund

Citat från: Greger Larsson skrivet 01 augusti 2012, 21:25:08 PM
Jodå, modellen föreställer 6520 och den blev helombyggd.

Aha. De enda jag sett har varit ombyggda på samma sätt som SJ:s CF65 och CF75. Var det bara 6520 som blev helombyggd?

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 augusti 2012, 12:18:09 PM
Aha. De enda jag sett har varit ombyggda på samma sätt som SJ:s CF65 och CF75. Var det bara 6520 som blev helombyggd?

Nu har jag inte helt järnkoll men det bör ha varit den enda, ja.
Det märkliga är att den aldrig verkar ha använts efter 1967! Till reservregistret 28/9 -67 och 31/3 -70 till X7180. Troligen som lastbilsreg i X-län.

Björn Forslund

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 augusti 2012, 20:10:34 PM
Nu har jag inte helt järnkoll men det bör ha varit den enda, ja.
Det märkliga är att den aldrig verkar ha använts efter 1967! Till reservregistret 28/9 -67 och 31/3 -70 till X7180. Troligen som lastbilsreg i X-län.

Det var väl Postens verkstäder som själva byggde om åtminstone de övriga? De såg lite annorlunda ut med relativt små fönster där vänsterdörrarna baktill suttit.
Finns det inga bilder på Postens CF:ar?

Ronald M. Jannesson

...längst ner en Volvo B58 Wilsonvxllåda med Säfflekaross av årsmodell ca. 1972/73 kke. eller?? ??? :-\

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 augusti 2012, 20:58:19 PM
Det var väl Postens verkstäder som själva byggde om åtminstone de övriga? De såg lite annorlunda ut med relativt små fönster där vänsterdörrarna baktill suttit.
Finns det inga bilder på Postens CF:ar?

Sannolikt var det Postverket själva som byggde om och ombyggnationerna skedde nog efter dagen H för man ser att CF:arna blivit avställda i sept -67 och sedan stått under varierande lång period efteråt. Dom blev nog inte använda så mycket i högertrafik heller vilket kan förklara bristen på bilder. Fast några finns det ju allt och ett par har jag visat här i forumet. 6501 var f ö till salu häromåret med relativt orörd exteriör. Fanns väl i Uppsalatrakten om jag inte minns galet.