http://www.sll.se/sll/templates/meetingpage.aspx?id=63616
Punkt 5.
Är det nya MAN och Omni, nu igen? ::) (ja, vet att det heter CityWide numera, men det är ju i stort en Omni det med..)
Trodde Etanol var slopat och ersatt av Biogas/RME
Citat från: Andreas91 skrivet 17 maj 2013, 00:08:41 AM
Är det nya MAN och Omni, nu igen? ::) (ja, vet att det heter CityWide numera, men det är ju i stort en Omni det med..)
39 MAN-ledvagnar beställda i första omgången fördelat på både Gubbängen och Nacka-Värmdö.
Tråkigt att det blev MAN, igen.. Kunde man inte köpt något annat för att få variation.
Vilka bussar ska ersättas egentligen ?
Citat från: CW66 skrivet 17 maj 2013, 11:52:53 AM
39 MAN-ledvagnar beställda i första omgången fördelat på både Gubbängen och Nacka-Värmdö.
Blir dessa i samma utförande som de nuvarande MAN-ledvagnarna i Gubbängen och Nacka? Är det bestämt hur många det blir till respektive område?
Citat från: Bussmicke skrivet 17 maj 2013, 12:09:17 PM
Tråkigt att det blev MAN, igen.. Kunde man inte köpt något annat för att få variation.
Vilka bussar ska ersättas egentligen ?
Ja, jag ställer samma fråga. Det är ju mestadels moderna vagnar som är mindre än tio år gamla i dessa trafikområden.
En gissning är väl att Volvokortvagnarna 4601-4611 försvinner och att det blir rockader Sydväst så att Nybodas 47xx-vagnar flyttas till Sthlms innerstad.
Ska de nya ledvagnarna ersätta gamla ledvagnar eller gamla kortvagnar? De äldsta i Sydväst och N-V är väl 1253, 2350, 2351, 4439, 4874, 4876, 9102 och alla 64xx B9S vad jag kan komma på.
Citat från: P.Ek skrivet 17 maj 2013, 21:07:02 PM
Ska de nya ledvagnarna ersätta gamla ledvagnar eller gamla kortvagnar? De äldsta i Sydväst och N-V är väl 1253, 2350, 2351, 4439, 4874, 4876, 9102 och alla 64xx B9S vad jag kan komma på.
I Nacka/Värmdö ska dem så vitt jag vet inte ersätta någonting utan är enbart utökning, men jag kanske är felinformerad
Citat från: Adrian Langemar skrivet 17 maj 2013, 14:37:34 PM
Blir dessa i samma utförande som de nuvarande MAN-ledvagnarna i Gubbängen och Nacka? Är det bestämt hur många det blir till respektive område?
Spinner vidare på den tanken och undrar, ska inte Scania erbjuda 18,75m ledvagnar? MAN och Volvo (B9S) roffar åt sig kunderna ;). Eller har iaf roffat åt sig.
Citat från: Bussmicke skrivet 17 maj 2013, 12:09:17 PM
Tråkigt att det blev MAN, igen.. Kunde man inte köpt något annat för att få variation.
Vilka bussar ska ersättas egentligen ?
Ja, varför inte lite Omni-varianter istället? ;-) - så att det blir variation, eller nej, det skulle det inte bli då nej...
Min gissning är att B9S (tyvärr) får maka på sig....troligare att ersätta ledvagnar med ledvagnar å B9S är ju det vi har i ledvagnsväg i GUGA... :-\
Hur är detta tänkt?
Är det Keolis som beställer bussarna med SLL som finansiär eller är det SLL som själva kommer att köpa bussarna varvid detta måste göras genom LOU/Offentlig upphandling?
Det framgår lite luddigt av det länkade dokumentet om det bara är finansieringen som ska upphandlas eller hela anskaffningen.
Är det senare aktuellt lär man kunna tänka sig MAN och Solaris.
Ååå, nämn inte Solaris. Då kommer Kverulandsförarna och facket och gnäller...
Så det är 75 nya biogasbussar uppdelat på 3 leveranser under 2014 som ska ersätta gammalt samt för utökning av trafiken?
Citat från: P.Ek skrivet 20 maj 2013, 20:57:58 PM
Så det är 75 nya biogasbussar uppdelat på 3 leveranser under 2014 som ska ersätta gammalt samt för utökning av trafiken?
Rubriken säger biogas/etanol så det är väl blandat.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 maj 2013, 13:14:30 PM
Hur är detta tänkt?
Är det Keolis som beställer bussarna med SLL som finansiär eller är det SLL som själva kommer att köpa bussarna varvid detta måste göras genom LOU/Offentlig upphandling?
Det framgår lite luddigt av det länkade dokumentet om det bara är finansieringen som ska upphandlas eller hela anskaffningen.
Är det senare aktuellt lär man kunna tänka sig MAN och Solaris.
Det framgår klart att förslaget till beslut gäller upphandling av finansieringen, bussarna tillhandahålles med operationell leasing på sedvanligt sätt. I E19-avtalet gäller att SL finansierar miljöbussar (etanol och biogas). Rubriken är inte helt korrekt, etanol nämns inte denna gång, det gäller miljöbussar, och det finns ett behov av fler biogasbussar pga. ett ökat förbrukningsåtagande av biogas.
Antalet bussar är max 75 under 2014, exakt antal beror på takten i trafikutökningarna.
Citat från: Ted S skrivet 20 maj 2013, 21:21:26 PM
Det framgår klart att förslaget till beslut gäller upphandling av finansieringen, bussarna tillhandahålles med operationell leasing på sedvanligt sätt. I E19-avtalet gäller att SL finansierar miljöbussar (etanol och biogas). Rubriken är inte helt korrekt, etanol nämns inte denna gång, det gäller miljöbussar, och det finns ett behov av fler biogasbussar pga. ett ökat förbrukningsåtagande av biogas.
Antalet bussar är max 75 under 2014, exakt antal beror på takten i trafikutökningarna.
Kan ju även nämnas att det finns ett beslut på upp till 15 bussar under 2013 sedan tidigare. Om det blir något av det vet jag inte, kanske har det räckt med inflyttade vagnar från andra områden?
/Måns