Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Husnumret på högerkant i bilden är 20 (eller möjligen 29?)
Var exakt är bilden tagen? Får inte ihop det med dagens Google Maps för en jämförelse.
#2
Bussnack / SV: Hur många B9S finns kvar i...
Senaste inlägg av Fredrik Gelin - Idag kl. 07:29:21 AM
Det jag förknippar med B9:orna är en glupande aptit på glykol och hjulhastighetsgivare (ABS-lampan), men visst var de trevligare att köra än samtida Scanior just pga att de fortfarande drev på rätt axel.
Sedan har de ett klimatsystem som måste ha konstruerats av någon ingenjör som hade för lite att göra med tanke på hur komplicerat det är att felsöka och underhålla.
Jag minns när vi bad om kopplings- och elscheman från Volvo vilket slutade med att vi fick prata med en pensionerad gubbe som varit med och byggt systemet och det visade sig att han hade ritningar kvar som Volvo inte hade.
Jag säger inte att B9:orna är dåliga, men de drogs med onödigt komplicerade lösningar som i sin tur drev underhållskostnader och tog man inte hand om dem på rätt sätt var de inte så förlåtande som sina föregångare.
#3
Bussnack / SV: SL blå bussar
Senaste inlägg av Ersa - Idag kl. 06:13:33 AM
Tänk att 677 fortfarande glöms bort i många sammanhang, fast linjen kom till i sim blåa form resan 2008.
En sak som ofts också glöms bort är att Keolis körde åtminstone två blå boggivagnar på 677-omloppen fram till sommaren 2011.
#4
Citat från: Gunnar D skrivet 25 april 2024, 15:54:19 PMH15 1340 avvaktar vid Sjättenovembervägen avgångstid för insats i morgontrafiken 27 feb 1964.

Mvh Gunnar
Stort tack för ditt trevliga foto.
Mvh zjbus
#5
H15 sattes i trafik 1947.

/Gunnar
#6
Trevlig bild, när gick dessa i trafik för första gången?
#7


H15 1340 avvaktar vid Sjättenovembervägen avgångstid för insats i morgontrafiken 27 feb 1964.

Mvh Gunnar
#8
Bussnack / SV: Hur många B9S finns kvar i...
Senaste inlägg av Nico - 25 april 2024, 15:37:26 PM
Börjar bli gammal...?! Du är äldre än undertecknad och jag är gammal...  :)   Skämt åsido, när B9SALE-vagnarna var nya var de ju väldigt trevliga överlag och de var ganska snygga i sin design... men i takt med slitage, bortrationaliserat underhåll (typ att man återställde inte alltid ljudisoleringen runt motorn), Säffles allmänna kvalité osv. så blev det ju lite sisådär med tiden...

Även rent personligt uppskattade jag dessa vagnar mycket, men det bottnar både i det faktumet att jag gillar Volvo samt delvis även att jag inte är någon fan av pusherleder, speciellt inte vintertid. De senares enda fördel är att de är tystare än en mittmotorvagn... som å sin sida hade drivning på "rätt axel" och med ett släp som bara är ett släp... Å andra sidan var iofs. just vinteregenskaperna hos B9SALE inte heller de bästa givet den asymmetriska motorplaceringen. 
#9
Bussnack / SV: Hur många B9S finns kvar i...
Senaste inlägg av Ola Å - 25 april 2024, 13:34:42 PM
Tänk att de funnits nästan 20 år, jag börjar bli gammal, , jag kommer ihåg att vi provkörde en lånebuss i Täby C innan de officiellt dykt upp, föraren var lyrisk efteråt  :) . Några år senare lät det nog annorlunda  :o
#10
Bussnack / SV: "Lilla " bussen i Mark
Senaste inlägg av Bernt Talbrant - 24 april 2024, 22:53:56 PM
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 24 mars 2024, 22:32:03 PMBussarna som används har tidigare gått i Närtrafiken i Göteborg och det är Connect Bus 9926 i Ulricehamn och Nobina 9671 o 9672 i Mark.

Även Connect Bus 9928 används i Ulricehamn där försöket avslutas nu på söndag den 28 april. Återstår att se vad utvärderingen kommer fram till, en fortsättning framöver eller inte.