Här rullar självkörande 5G-bussen på Djurgården [Stockholm]

Startat av Fredde, 24 september 2020, 22:21:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Från och med i dag och två veckor framåt rullar det en självkörande elbuss på Djurgården, en buss som är uppkopplad till 5G-nätet.

Minibuss, men ändå... 8)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-rullar-sjalvkorande-5g-bussen-pa-djurgarden

Modellen i fråga: https://en.wikipedia.org/wiki/Dongfeng_Fengxing_CM7

B10M

Det där är en bil och ingen buss, precis som den i Barkarbystaden.

Nico

Som jag har förstått så är detta, precis som det försöket som redan rullar i Barkarby, något som fungerar genom att man via lidar mm. läst in en slinga i fordonsdatorn som fordonet då sedan håller sig till/följer. Dvs. fordonet kan inte köra autonomt utanför den inlästa banan utan då krävs manuell styrning.

Det innebär att dessa fordon då i sak nog är lika mycket (eller lite om man så vill) "självkörande" som en mobil industrirobot på ett automatiserat lager eller som en bilbana i en barnkammare. Dvs. de följer ett spår även om det inte syns. Som det fungerar sedan så får dessa fordon nästan panik när något avvikande inträffar. Personligen anser jag att det mesta i detta fortfarande fortfarande är väldigt mycket önsketänkande och långt ifrån praktisk användning.

Även om detta sannolikt lär komma på sikt så kan man ju även jämföra med flyget som kommit längst i detta. Efter nästan 50 års samordning, internationellt regelverk, språkbruk, transponderidentifiering etc. så har de dock ändå inte kommit längre än till ungefär något motsvarande nivå tre på automatiseringsskalan... och då slipper de ändå blandtrafik, latteföräldrar med barnvagn, de har övergripande trafikledningar och annat som övervakar all trafik på olika flyghöjder och mer ändå.

Vägtrafiken är däremot bra mycket mer komplex så man får se hur detta utvecklas, men att det kommer att ta tid märker man i Barkarby. Det räcker i nuläget i princip med att en duva landar framför bussen, eller att en snöhög runnit ut i gatan på vårkanten, så blir det tvärnit tills bussen har lyckats försäkra sig om att det är ok att fortsätta. I vissa lägen måste även medåkaren ta över och styra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Detta kinatillverkade fordon från 2017 för max 6 passagerare med en totalvikt på 2500 kg är helt riktigt en PB, källa Transportstyrelsen fordonsuppgifter.
Buss är ett fordon för minst 9 passagerare som kräver körkort samt YKB för buss.

Maven

Jag har vid ett par tillfällen mött den "självkörande" bussen i Barkarbystaden med bil på Korpralsvägen. (Google street view-länk)
Det är lite smalt och krokigt, men inga som helst problem för två lätta fyrhjuliga fordon att mötas.
Trots att jag hållt ut så mycket till höger som är rimligt, så har jag båda gångerna märkt att bussen tvärnitat när vi mötts.

zjbus

Precis enligt Nicos beskrivning ovan alltså, kan knappast ge någon behaglig åktur för resenärerna.

igel

Citat från: B10M skrivet 25 september 2020, 02:26:50 AM
Det där är en bil och ingen buss, precis som den i Barkarbystaden.
Till skillnad från den här är de i Barkarbystaden trots allt reggade som bussar.