Karlssonbuss dubbeldäckare 4101-4107 [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 12 september 2020, 11:54:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

De sju dubbeldäckarna Volvo 9700DD på linje 500 Värnamo-Jönköping har ännu inte försetts med några inventarienummer men dessa lär vara enligt nedan.


4101 (JCC69G) på Jönköpingsvägen i Värnamo den 25 augusti.


4102 (XXE41L) på Järnvägsgatan i Jönköping den 24 augusti.


4103 (CZG64W) på Västermogatan i Värnamo den 25 augusti.


4104 (DNH75C) på Västermogatan i Värnamo den 16 augusti.


4105 (HDF89G) på Jönköpingsvägen i Värnamo den 25 augusti.


4106 (FCL35D) på Jönköpingsvägen i Värnamo den 25 augusti.


4107 (SYK45A) på Kyrkogatan i Jönköping den 24 augusti.


roggek

Fina bilder, som visualiserar hur det kan ha sett ut i England hade gått över till högertrafik, och Londons dubbeldäckare hade rullat på gatorna... ::)

Nico

Instämmer i att det är fina bilder och mycket snygga bussar. Däremot är det sedan visserligen högst subjektivt, men för egen del så håller jag inte med att dessa bussar ger några direkta associationer till dubbeldäckare i London.

Den enda gemensamma nämnaren är väl röd lackering och att det är dubbeldäckare?! I övrigt så har jag svårt att se att en klass III-buss, som är omkring tre meter längre än en "Borismaster" (som i sin tur är betydligt längre än en ursprunglig Routemaster) och är byggd på ett boggichassi, har så mycket likhet med en kort tvåaxlig dubbeldäckare för stadstrafik.

Om jag associerar fritt så får dessa bussar mig i så fall mera att tänka på hur t.ex. bussarna på SL-linje 676 (och övrigt fåtal möjliga linjer) hade kunna se ut om inte det menlösa kravet på utseende medelst blå färgpyts fanns.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mats Karlsson

Märkligt! Redan när jag såg första bilden tänkte jag på England! Huset borta till vänster hjälpte till att ge denna association.