BUSS 92 vid Norra Latin i augusti 1992, del 6 (av 9)

Startat av Staffan Sävenfjord, 18 december 2011, 11:58:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Tema Carrus fast det står fortfarande Wiima på tätortsbussarna.

PDY550 blev sedan Linjebuss 1313 och slutade sina dagar i Råsta. Detta är den första Scanian med lågentré i Sverige och Scania hade ännu inte börjat med helbyggda sådana. MaxCi introducerades cirka en månad senare.



PUL901. Borås Lokaltrafik höll fast vid att köpa mittmotorbussar och normalgolv för tätortstrafiken men det var sista gången med denna och dess nio syskon. Nästa år köptes två Carrus med lågentré. Bussen fick 1995 nummer 111 och slutade som skolbuss med nummer 515.



ADY840. Den här bussen hann rulla hos många bussbolag och slutade hos Wallers Buss i Runhällen.


PER613. Carrus Fifty fanns även på Scania.


PZZ513.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevligt med lite hederliga Wiima/Carrus  B-L s fick ju den nya rosa färgen invändigt .. sista riktiga vi fick sen vart det låga för resten av tiden .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cordinot

Helt underbart att få se hur Linjebuss 2001 PZZ 513 såg ut!

Tack för det Staffan!

Vet du möjligtvis om denna buss var trogen GL området i hela sin aktiva, svenska tjänst?

Cordinot

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cordinot skrivet 19 december 2011, 17:17:41 PM
Helt underbart att få se hur Linjebuss 2001 PZZ 513 såg ut!

Tack för det Staffan!

Vet du möjligtvis om denna buss var trogen GL området i hela sin aktiva, svenska tjänst?

Cordinot

Antar att den var kvar i Partille hela sin tjänst. Tre år innan den såldes till Kazakhstan var den i alla fall synlig i Borås omlackerad till Västtrafik-blått. Bussen är oskyltad på bilden men jag är nästan säker på att den gick på linje 100 mellan Borås och Göteborg även om det inte är en normal parkeringsplats för bussar på den linjen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Nu har jag sett något jag aldrig sett förut en Wiima byggd på Scania chassi.
Har det funnits många sådana byggen, jag trodde att bara Wiima byggde på Volvo?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 20 december 2011, 14:13:04 PM
Hej

Nu har jag sett något jag aldrig sett förut en Wiima byggd på Scania chassi.
Har det funnits många sådana byggen, jag trodde att bara Wiima byggde på Volvo?

mvh Stefan P

SBH räknar upp ett 15-tal Wiima byggda på Scania sedan 1985. Sök på "Scania Wiima" så hittar du allesammans - 121 stycken. De allra flesta är sådana som byggts till Militären.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Jag sökte på Svensk busshistoria, men stavade fel till Wiima med bara ett i.

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Jag får ihop ca 110 svenskregistrerade Wiima på Scania-chassi och då har jag nog inte vetskap om fullt alla. Till detta kommer de militärregistrerade bussarna.

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 december 2011, 18:27:22 PM
Antar att den var kvar i Partille hela sin tjänst. Tre år innan den såldes till Kazakhstan var den i alla fall synlig i Borås omlackerad till Västtrafik-blått. Bussen är oskyltad på bilden men jag är nästan säker på att den gick på linje 100 mellan Borås och Göteborg även om det inte är en normal parkeringsplats för bussar på den linjen.





Inte alls omöjligt på den tiden starta vissa turer på Södra torget så den kan stå där och invänta tid bara..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

1896

Var inte nån av dom där Carrusarna i 20 serien och Lila express inblandad i nån svår olycka ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 20 december 2011, 18:50:18 PM
 

Inte alls omöjligt på den tiden starta vissa turer på Södra torget så den kan stå där och invänta tid bara..

Nej, de startade vid Sjukhuset eller Resecentrum. Någon buss på linje 100 har normalt aldrig startat vid Södra torget.

Antagligen rör det sig om någon buss som blivit tom redan vid Södra torget och sedan skulle gått från Sjukhuset en halvtimme eller så senare. Föraren har gått ett ärende på stan och parkerat bussen där under tiden. Det var på den tiden fullt tillåtet även om Borås Lokaltrafik hade många förare som hävdade att det bara var BL:s bussar som fick stå där.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Förstärkning hände väl att de starta vid Södra torget
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 20 december 2011, 20:09:44 PM
Förstärkning hände väl att de starta vid Södra torget

Nej. Inte enligt tidtabellen i alla fall, vare sig den officiella eller den inofficiella.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)