SL lägger ner busslinjer...

Startat av Bussmicke, 15 september 2023, 09:20:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

toddetoddelito

Jo, det stämmer förvisso.

Däremot skulle kanske en 120-minutersbiljett underlätta för de i Norrtälje som bor utanför 639- (söder om Rimbo)/676ans linjesträckningar att resa kollektivt. Bor man utanför dessa, eller inte har möjlighet att köra till en pendlarparkering, hinner man helt enkelt inte från första hållplats till tunnelbanenätet på 75 minuter.

Även om man inte kan kräva att man skall kunna resa hur långt som helst på en enkelbiljett, kan det nog finnas en del som bor utanför Norrtälje eller Rimbo, som hade kunnat tänka sig att resa kollektivt men ryggar tillbaks när 24-timmarsbiljetten i princip är lika dyr som en resa tur och retur till Stockholm.

igel

L i Norrtälje tycks också vilja ha en direktbuss till Karolinska, eller som det kallades i den stora stombussutredningen Life Science City. I rufs 2050 finns fortfarande förbindelsen Tyresö-Karolinska. Där finns också förutsättningen att det ska gå en direktbuss Vaxholm-Karolinska om 670 ska kortas av till Danderyd. Frågan som är ganska rimlig att ställa är, hur många arbetspendlar Tyresö, Vaxholm, Norrtälje - Karolinska (LSC) i jämförelse med till exempel Kista. Resandet på 686 Norrtälje - Kista var för lågt att vara försvarbart. 686 var ändå en betydlig tidsbesparing i jämförelse med vad en direktbuss till Karolinska skulle ge. Tidsförlusten är kan inte vara så stor att byta till 508an i Danderyds sjukhus.
  I den stora stombussutredningen fanns nästan en politisk vilja som överskred realiteten att länet skulle vara skapt så att alla "smarta" människor bodde i Täby park och jobbade i Life Science City, och därför skulle både Norrtälje och Vaxholmsbussen gå igenom Täby park för att plocka upp dessa människor så att de smidigt skulle kunna ta sig till LSC. 

buskörare

Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 december 2023, 15:08:13 PMHmm...
Så länge biljetten är giltig när du blippar den vid påstigning av sista delresan får du ju fortsätta till slutdestinationen även om tiden har gått ut.../Ulf

Vilket inte hjälper alls när 676 är drygt 70 min lång. Många börjar sin resa på en stadslinje i Norrtälje för att komma till 676. Men bor man nära bra bytesmöjligheter själv, ser man kanske inte problemet andra har.

Fredrik Gelin

Jag kollade på en exempelresa från Norrtälje busstation till Gullmarsplan en vardag vid sextiden på morgonen.
Resan tar ungefär en och en halv timme, men så länge du byter till tunnelbanan i Danderyd går det bra att åka på samma biljett hela vägen eftersom man inte behöver blippa när man byter tunnelbana.
Åker man däremot från Hallstavik så räcker biljetten inte ens till Danderyd innan tiden är ute, så åker man därifrån är det periodkort som gäller.
Från Rimbo hinner man ända till Gullmarsplan innan tiden är ute.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Bältes-Assar

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 december 2023, 10:09:02 AMÅker man däremot från Hallstavik så räcker biljetten inte ens till Danderyd innan tiden är ute, så åker man därifrån är det periodkort som gäller.



Periodkort som "gäller" ?

6 dagar i månaden kan du ju åka på enkelbiljetter innan 30-dagarsbiljetten lönar sig.

( Jag antar då att du behöver två biljetter i varje riktning, för man måste väl byta på vägen hem också ).

156 kr tur och retur är ändå billigare än vad Mälartåg tar för liknande avstånd!

B10M

Citat från: buskörare skrivet 16 december 2023, 06:10:37 AMOch att 676 skulle köras vidare på stadslinjerna, det är ju just så en stombuss inte ska köras? Nej jag håller med, det var inte mycket realistiskt i den listan.
Det är fullt möjligt att låta stombussar från 676 köra vidare på stadslinjerna. Det fungerade när Nobina körde och skulle lika gärna kunna fungera igen. Det är helt och hållet ett politiskt beslut.

B10M

Citat från: Bältes-Assar skrivet 17 december 2023, 15:54:30 PM156 kr tur och retur är ändå billigare än vad Mälartåg tar för liknande avstånd!
Ja priset är väl fullt rimligt för så långa resor. Problemet är ju att det är bytet snarare än resans längd som avgör priset. Är det vettigt att den som måste byta behöver betala mer än den som har tillgång till direktbuss?

Lars-Håkan_E

Problemet är ju att man måste sätta gränsen någonstans, ändrar man till 90 minuter kommer även då ett antal drabbas på liknande sätt.

Att använda dubbeldäckare i stadstrafiken är ju inte ett ekonomiskt vettigt utnyttjande, hur många extra fordon åtgår då?

buskörare

Okej, visste inte att man körde dubbeldäckare på annat än 651 då och det på dispens eftersom den går utanför garaget och man kunde utnyttja tömkörningen. Att det gått dubbeldäckare på 656 och 657 var nytt för mig  :)  Med tanke på att man slår i grenar med låga bussar på båda de linjerna.

igel

Om jag inte minns fel så var tanken i den stora stombussutredningen att Norrtäljebussen skulle starta i Solbacka i stället för busstationen.

Sedan är det lite en annan fråga om rigiditeten i SL's linjer. Går man tillbaka 20 år i tiden fanns det en mycket större flexibilitet att anpassa linjer så att de hade olika sträckor vid olika tidpunkter på dygnet. Nu är alla linjer väldigt låsta att alltid gå från A till C via B, i synnerhet stomlinjerna. Men det här är ju ett rent politiskt beslut att "tydligheten" i trafiken prioriteras över flexibiliteten.

buskörare

Man kunde ju ha som man hade med remsorna, möjlighet att förlänga restiden under resan.

Kristofer

Citat från: buskörare skrivet 18 december 2023, 07:30:30 AMOkej, visste inte att man körde dubbeldäckare på annat än 651 då och det på dispens eftersom den går utanför garaget och man kunde utnyttja tömkörningen. Att det gått dubbeldäckare på 656 och 657 var nytt för mig  :)  Med tanke på att man slår i grenar med låga bussar på båda de linjerna.
Det var väl innan man började köra dubbeldäckare på 676 som de ibland fortsatte på andra stadslinjer än 651?
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

buskörare

Det stod att Nobina körde så, det var med Nobina dubbeldäckarna kom.

846

Citat från: toddetoddelito skrivet 12 december 2023, 19:53:54 PMSamtidigt går det ju att gå från Ropstens tunnelbanestation (inte minst ingången i Hjorthagen) till en stor del av Norra Djurgårdsstaden. Man måste ju inte vänta på 6an i Ropsten eller Odenplan för att ta sig dit.

Och visst hade det gått snabbare för de som åker längs 75ans hållplatser om linjen vore kvar, men det resonemanget är ju allmängiltigt. Det går ju så gott som alltid snabbare om det finns en busslinje som går direkt från där man befinner sig till dit man skall.

Det torde helt enkelt vara mer prioriterat från regionens sida att försöka "stötta upp" busstrafiken utanför innerstaden där byten redan är vardagsmat, och där frågan inte längre är om det går fortare att gå än att åka kollektivt, utan om det alls är ett alternativ att promenera. Eftersom regionen måste dra in på utgifter och busstrafiken är dyrast, känns ändå 75an som ganska rimlig att lägga ner eftersom det finns bra och stabila alternativ, primärt tunnelbanan och 6an som trots allt går med 10-minuterstrafik.

Visst kan man tycka att tunnelbanan är ett fullgott alternativ för de som bor i Norra Djurgårdsstaden, men jag delar inte den åsikten. Om man tar busshållplats Jaktgatan som utgångspunkt för resan tar det ca 15 min att gå till Ropstens tunnelbana (min egen erfarenhet, men Google Maps visar också att promenadvägen är ca 12 minuter till t-banans uppgång vid Nimrodsplan i Hjorthagen från hlp Jaktgatan och sedan är det ca 2 minuter kvar till man faktiskt är på perrongen). Börjar man anse att ett sådant avstånd är ett fullgott alternativ till en busslinje kan man ju faktiskt lägga ned busstrafiken till ganska många ställen. T.ex. till Lappkärsberget - det tar just ca 15 minuter att gå därifrån till Universitetets tunnelbana. Tänk vad mycket pengar man skulle spara på att lägga ned buss 50. Jag tycker alltså inte att att det är särskilt relevant att hänvisa de boende i Norra Djurgårdsstaden till att de kan tunnelbanan istället, men jag respekterar att man kan tycka annorlunda.

Regionen ska spara pengar och nånstans måste pengarna tas. Tja... Samtidigt som man föreslår att dra ned på busstrafiken i bl.a. innerstaden så sänker man i praktiken priserna för barn, ungdomar, studenter och pensionärer då de rabatterade priserna inte höjs trots 10% inflation sedan ifjol. Vad gäller barn under 12 år gör man det t.o.m. billigare när man inför avgiftsfria resor för barn mellan 7 - 12 i sällskap med betalande medresenär alla dagar dygnet runt (tidigare endast från kl. 12 på fredagar fram till söndag kl. 24). Sen inför man också "gratis" SL-kort för alla skolelever inkl. gymnasiet under alla lov, inte bara sommarlovet. Det där "gratis" är ju förstås något som skattebetalarna står för. Så förslaget om att dra ned busstrafiken är också till för att bekosta dessa biljettreformer.

B10M

Citat från: buskörare skrivet 18 december 2023, 13:35:54 PMDet stod att Nobina körde så, det var med Nobina dubbeldäckarna kom.
Fast jag skrev inget om vilka stadslinjer det var. Säkert rätt att det var 651 när Nobina körde och 656/657 när Keolis körde, kommer inte ihåg riktigt.