Huvudmeny

208 till Guldstan

Startat av Greger Larsson, 05 november 2015, 23:37:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Om någon missat: (omsjungen historia: linjen, eller iaf linjenumret gick ju in i historien när Skelleftehamnslinjen införlivades med tätortstrafiken härom året)

"35 minuter via Hamn, Urs och Bersan.."



Freke

Inte riktigt samma flyt med "2 in till Guldstan"... 😯

Greger Larsson

Citat från: Freke skrivet 25 november 2015, 00:19:57 AM
Inte riktigt samma flyt med "2 in till Guldstan"... 😯

På tal om nya linjenumret en liten historisk utvikning:
Om man backar några årtionden till starten av det kommunala bussbolaget så hade det kanske varit mer historiskt riktigt att Skelleftehamnslinjen fått numret 1 vid omläggningen ifjol..
När Postverket började skylta med linjenummer på 1960-talet hette linjen 361 och så kördes fram till Skelleftebuss tog över 1974. Då användes officiellt(tidtabeller etc) inga linjenummer, men Skelleftehamnsbussarna skyltades faktiskt med en 1:a! Detta medan stadstrafiken endast använde sig av lösa skyltar. Runt 1980 infördes linjenummer och då fick Ske-hamnslinjen numren 11 och 12(man skiljde då på turer med slutstation vid Rönnskär resp Sävenäs). När sedan Länstrafiken tog över blev det 208 till Rönnskär(sverken) och 209 till Sävenäs. Där skulle det förresten kanske ha varit tvärtom med tanke den legendariska Metallavdelningen på Rönnskär(avd 209!).

Freke

Citat från: Greger Larsson skrivet 25 november 2015, 20:09:44 PM
På tal om nya linjenumret en liten historisk utvikning:
Om man backar några årtionden till starten av det kommunala bussbolaget så hade det kanske varit mer historiskt riktigt att Skelleftehamnslinjen fått numret 1 vid omläggningen ifjol..
När Postverket började skylta med linjenummer på 1960-talet hette linjen 361 och så kördes fram till Skelleftebuss tog över 1974. Då användes officiellt(tidtabeller etc) inga linjenummer, men Skelleftehamnsbussarna skyltades faktiskt med en 1:a! Detta medan stadstrafiken endast använde sig av lösa skyltar. Runt 1980 infördes linjenummer och då fick Ske-hamnslinjen numren 11 och 12(man skiljde då på turer med slutstation vid Rönnskär resp Sävenäs). När sedan Länstrafiken tog över blev det 208 till Rönnskär(sverken) och 209 till Sävenäs. Där skulle det förresten kanske ha varit tvärtom med tanke den legendariska Metallavdelningen på Rönnskär(avd 209!).
Tycker också att den längsta linjen borde heta 1. Helst borde linje 1 vara pendeltåg Rönnskär-Medle/Bastuträsk! ☺