Polisen kör Mercedes [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 28 november 2012, 23:55:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Citat från: groenis skrivet 29 november 2012, 17:52:05 PM
Björn
800.000:- ???

Här pratar vi om en modell som utrustad och klar ligger på cirka 550.000 - 600.000:-
med förstärkningar från fabrik plus svensk utrustning.

Problemet kom när SAAB upphörde men samtidigt så var de förvarnade om situationen,och det har funnits flera olika alternativ i trafik
utvärderingar pågår hela tiden.

/Lennart

Ja enligt en person som jobbar med inköp av polisfordon ska civila varianten gå på 750 000:- och den målade ligga på lite mera.

Nico

Citat från: Björn Ax skrivet 29 november 2012, 18:08:47 PM
Ja enligt en person som jobbar med inköp av polisfordon ska civila varianten gå på 750 000:- och den målade ligga på lite mera.

Det inbegriper sannolikt då ett totalpris och omfattar då även den utrustning (kommunikationssystem samt övrig utrustning osv.) som ska finnas i bilarna... och den är ju normalt densamma och kostar lika mycket oavsett vilket fordon grejerna ska monteras i. Vad sedan själva bilen kostar i grund bör väl då räknas bort från den summan och då är det inte otroligt ifall man landar, trots vissa förstärkningar och speciallösningar, på ungefär de siffror som Grönis nämner.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Ax

Citat från: Nico skrivet 29 november 2012, 18:13:06 PM
Det inbegriper sannolikt då ett totalpris och omfattar då även den utrustning (kommunikationssystem samt övrig utrustning osv.) som ska finnas i bilarna... och den är ju normalt densamma och kostar lika mycket oavsett vilket fordon grejerna ska monteras i. Vad sedan själva bilen kostar i grund bör väl då räknas bort från den summan och då är det inte otroligt ifall man landar ungefär, trots vissa förstärkningar, på de siffror som Grönis nämner.

Jo självklart är det så. När det gäller polisfordon har dom ju lite mera utrustning och förstärkningar och kostar mera.

Dom är tydligen helt underbara och köra. :)

Nico

Jo, dessa bilar är helt suveräna. Man ska väl inte tala så högt om det, men en natt för inte alltför länge sedan så fick jag prova en bekants GLK 350 CDI och gick på E4 från Rotebro södergående... och man behövde i stort sett bara nudda gasen lite för att konstatera att det inte behövdes mycket för att riskera lappen. Samma sak med BMW där min lillebror f.n. kör en 730d som är hur skön som helst att köra. Själv är jag familjens svarta får och rattar privat en Renault Clio.  :P

Skämt åsido så gissar jag på att en orsak till att vissa poliser har svårt för Mercedes kan bero mer på att sätena kräver tillvänjning att att bilarna i sig skulle vara så mycket trängre. Är man lite större så sitter man bra under ett långt arbetspass, men Mercedes säten är dock ganska hårda (lite modell träbänk) och många anser att t.ex. Volvos säten är bekvämare och där finns det nog en viss orsak till de negativa åsikterna om Mercedes.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Simon

Citat från: Nico skrivet 29 november 2012, 09:54:41 AM
I Stockholmsområdet finns som sagt en i Nacka (Österort) polisdistrikt och en i Västerorts polisdistrikt. Möjligen även en i Norrorts eller Roslagens polisdisktrikt. Har i alla fall sett en kajka runt av och till åt Frestahållet till.

När det gäller målade M-B E350 CDI 4MATIC i Stockholms Län så finns tre hos hundenheten, en som befälsbil i Roslagen, en som befälsbil i Nacka samt en hos trafikgruppen i City.


sa0azs

Citat från: Nico skrivet 29 november 2012, 09:54:41 AM
I Stockholmsområdet finns som sagt en i Nacka (Österort) polisdistrikt och en i Västerorts polisdistrikt. Möjligen även en i Norrorts eller Roslagens polisdisktrikt. Har i alla fall sett en kajka runt av och till åt Frestahållet till.

Roslagen har haft Mercedes i åtminstone ett år.

Ertza

Skåne ska få minst 5 st.
Samtliga ska vara hundbilar och ska rulla i Malmö, Helsingborg och Ystad/Trelleborg. Det är både civila och målade som är beställda.
Ystad och Trelleborg har redan fått sina i drift.

Cyklisten

Ingår dessa i kollektivtrafik med tanke på att de var med på mässan? Hoppas att jag inte behöver nyttja...

Blue

Även i Halmstad rullar det en målad Merca.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Bernt Talbrant

Citat från: Cyklisten skrivet 10 december 2012, 23:54:43 PM
Ingår dessa i kollektivtrafik med tanke på att de var med på mässan? Hoppas att jag inte behöver nyttja...

Det är Karosseriverken/Nordic Vehicle i Backaryd som iordningställer dessa för den svenska polisen och som hade den i sin avdelning. Man är väl mer kända för att bygga om bussar, färdtjänstfordon m m.

Ertza

Ska vi vara riktigt petiga är det Eurolans i Backaryd som bygger om dom  ;)