Huvudmeny

Vy Buss 70776

Startat av Bussfreddan, 05 augusti 2023, 18:05:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussfreddan

Vy Buss 70776, en buss som snart försvinner då nytt avtal startar i Dalsland i höst. Här syns den svänga ut från resecentrum i Vänersborg för att åka till depån med en glad förare.

Denna buss började sin karriär hos Nettbuss i Göteborg och kördes ofta på linje 300 Göteborg-Kinna.

Vy Buss 70776 by Fredrik Bengtsson, on Flickr




yngrot

En bekvämare buss än de som idag rullar på linje 300 som Nobina kör med Scania Citywide
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

John P

Egentligen JUST den typ av buss som borde användas på längre sträckor där många är ändpunktresenärer. Västtrafik tycks bli mer och mer storstadsfixerade och vet inte riktigt vilka behov som finns för den långväga landsbygdstrafiken. Just linje 300 och 330 kördes väl ändå tidigare med ännu bättre bussar än dessa Volvo-bussar till och med, var väl mest Scania Irizar när Vänersborgs Linjetrafik hade trafiken, bussar i turistbussklass näst intill. Det hade nog varit bra om man utarbetade ett tydligare koncept för de längre linjerna, normalgolvsbussar med hög standard och med toalett och helst med lite färre stopp. Man kan ju kolla på vilken standard t.ex linje 1 Express har i dag,  linje 700 / 730 eller Skånetrafikens Skåneexpresser, eller för all del de som minns Älvsborgstrafikens Komfortbussar eller Länstrafiken Skaraborgs Länspendlar, RIKIGA bussar för längre resor med andra ord!                                                       
         
Standarden har ju dessvärre  generellt blivit sämre när det gäller Västtrafiks längre linjer, sedan så bör inte Västtrafik benhårt styra vagnstyp, finns många turer även på något kortare linjer där lågentrébussar känns rätt överflödiga. Finns ju många linjer där man aldrig haft en rullstol och där antalet barnvagnar och rollatorer är rätt få och kommer det någon så ger i alla fall jag mer än gärna en hjälpande hand vid behov. Sedan har vi ju väldigt begränsat eller inget bagageutrymme på många lågentrébussar, större resväskor inkräktar lätt på passagerarplatserna och stora tunga väskor inne i bussen är sämre vid en olycka, en stor väska som hamnar i gången när en buss behöver utrymmas fort skulle kunna få förödande konsekvenser, något som det inte pratas mycket om..
Bussförare på Nobina Trollhättan.

yngrot

Bra inlägg John P men de som bestämmer verkar inte ha koll på verkligheten. Jag var på Öland för en vecka sedan och Kalmar länstrafik har ju mycket normalgolvade bussar på längre sträckor . Jag har även åkt express till Skövde med normalgolvade bussar och komforten är mycket bättre på dessa
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina