Hej!
Man kan konstatera att samtliga (serietillverkade) Scania-Vabis CR76 hade två framdörrar och att Scania CR111 hade antingen en eller två framdörrar men hur förhåller det sig med Scania CR110?
Fanns det CR110 med två framdörrar? Om så var fallet, skulle någon kunna visa en bild av en sådan CR110?
Det fanns det. Finns en utförlig beskrivning av CR110 med många bilder här:
https://www.angelfire.com/creep/trancemaster/110.html
(kan behöva stänga av Javascript för att sidan ska fungera)
Stort tack och lika stort tack för tipset att stänga av java script!
Sitter och målar Teknobussar, de såldes som CR76 men kom inte ut på marknaden förrän 1968 när CR76 blivit CR110. Tekno ändrade gjutformen så att det står "Scania CR 76" genom att slipa bort texten "Vabis" från undersidan av bussen.
I fronten satte tekno de nya kantiga SCANIA- bokstäverna.
Tekno tyckte uppenbarligen att det blev för dyrt att ändra formarna för bussen såldes så länge den tillverkades som Scania CR 76.
Samtliga CR110 i Malmö Lokaltrafik hade dubbeldörrar fram. De hade inventarienummer 341-362.
Örebro Trafik hade 10 CR110 med dubbeldörrar. Ini nummer i 40/50-serien levererade 1970
I den utmärkta SvOf skrift nr 2 "Helbyggda bussar 1953-1982" listas bl.a. alla CR-bussarna.
Många CR110M levererades som 2-2-0, flertalet som det verkar utan att detaljräkna.
Det var inte lika vanligt när det gäller CR76 med 1-2-0, men fanns i Lund, Nyköping och Uddevalla.
Tack för alla svar!
Örebro Trafik hade 8 st. CR 110 med dubbeldörr fram och mitten. Framdörrarna var luftstyrda med spak vid ratten och bakdörren via knapp i panelen till vänster om föraren. Var i nummer serien 44 - 51.
Christer K