Huvudmeny

Bensinmackar

Startat av Stefan P, 21 februari 2009, 12:28:20 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

fontheking5

Hittade precis den här filmen , har själv kört förbi där ett antal gånger . Trevligt med gamla mackar
http://www.expressen.tv/kvp/1.1542492/-nostalgimack-med-halva-amazoner

Stefan Lindberg

En gammal nedlagd mack längs gamla E6 som tidigare hette Rikstvåan.


Stilen på dekor och färg skvallrar om att detta varit en Uno-X mack ...
fast namnet "Dungens" är det vad macken hette eller kan det vara något senare påfund ?


Uno-X i all ära men det står ju BP på dörren ... hmmm hur var det egetligen ?


Här passerade alltså gamla E6 mellan Göteborg och Uddevalla men 1991 stod Ödsmålsbron färdig
och därefter tynade både mackar och affärer längs gamla E6 sakta bort.
Jag har passerat denna mack i flera år och först idag så stannade jag till och fotade.
Tyvärr så försvann pumpöarna för några år sedan innan jag fick fotat där.

Niklas Bygdestam

Längs med gamla E4 som tidigare hette riksväg 13 vid Knivsta finns numera en gammal mack som har återuppbyggts i den gamla stilen. Till och med gamla skyltar för Gulf sitter återuppsatta. Men den är givetvis inte öppen för att tanka på

Fast det hade varit roligt om de kunde sätta den i funktion också :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Pete

CitatÄr den här lilla smala vägen verkligen gamla E4?

Absolut. Inte nog med det, fri höjd under järnvägen var 3,60 eller något sånt; någon kilometer innan fanns hänvisning till en alternativ väg med plankorsning för höga fordon. Det finns många kul (så här i efterskott i alla fall) historier om glömska förare, som t.ex. mitt i backen vid halt väglag kom på att "visst j***ar...", inte kunde backa upp för backen i halkan, fick riva kapell, lasta av, köra under, lasta på. Eller flyttbussen som på femtielfte turen under viadukten fastnade pga ett par centimeter ny asfalt...

Jag har för mig, men är inte helt säker på, att man sänkte vägen till normal fri höjd de sista åren, någon som vet?

/Peter


Jobergg

Citat från: Pete skrivet 06 maj 2009, 21:54:54 PM
Jag har för mig, men är inte helt säker på, att man sänkte vägen till normal fri höjd de sista åren, någon som vet?
/Peter

Ja nog är det fri höjd där, jag passerar där emellanåt och har inte lagt märke till nån höjdbegränsning, däremot känns det väldigt smalt när man kör igenom där...

Axel

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 maj 2009, 23:54:45 PM
Är den här lilla smala vägen verkligen gamla E4?

Så såg det inte ut förr, då var det massor av tradare och bilar på vägen...

Jobergg

Citat från: Stefan skrivet 17 april 2009, 07:06:42 AM
I sörmländska Dämbol, utefter riksväg 52 mellan Katrineholm och Bettna, har du en gammal välbevarad liten Gulf...

Det stämmer bra, här är en dagsfärsk bild från macken.



Lite längre österut mot Bettna ligger den här macken, enligt en osäker källa har jag fått höra att det varit en BP mack men kanske någon här på forumet kan ge ett säkert svar, men tittar man på färgerna så kan kanske BP stämma om nu ingen varit där med penseln i efterhand...


Erol

Har du någon exakt planering på den macken som du trodde var en BP mack?

Jobergg

Citat från: Erol skrivet 12 maj 2009, 21:13:21 PM
Har du någon exakt planering på den macken som du trodde var en BP mack?

Om jag läst kartan rätt nu så ska den här adressen stämma.

Latitud: N 58º 54.493'
Longitud: E 016º 32.113'

Fortsätt från Gulfmacken på 52:an mot Bettna, macken ligger på höger sida precis brevid vägen strax innan man kommer till ett ställe som heter Hål som ligger in till vänster vid en alle.


sukkeri

http://www.tvrutan.se/program/3653651621236902524.html

En sevärd dokumentär som vi får hoppas kommer i repris i sommar för de som missade den tidigare.

Melker

Citat från: Jobergg skrivet 01 maj 2009, 16:16:54 PM
Ingenting irriterar mig mer än folk som ska köpa korv på mackarna, speciellt om det är en hel familj som är framför i kön och ska stå och välja.
Men å andra sidan är säkert korvköparna lika irriterad på mig, ha ha, när jag försvinner ut på lagret med den som står bakom kassan för att leta efter nån udda bult med tum dimension eller för att få en 25mm² batterikabel kapad och sen pressa dit kabelskorna eller den gången vi var ute och letade i lådorna efter ett laddrelä till en Volvo PV 1954.
Här pratar vi riktig bensinmack som även har reservdelar...

Kan säga att jag aldrig har köpt en korv på en mack, den kan ju ha legat och rullat där i 14 dar, du har ju ingen koll alls.

Nej, du eller jag som kund har inte någon koll på hur länge en korv rullat omkring. Men personalen har däremot koll, det finns timer som indikerar när det gått för lång tid innan korven/hamburgaren sålts. Man har även termometrar för att läsa av korvens temperatur så den inte är för kall (och därmed inte säkert tillagad) innan den säljs.

Melker

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2009, 16:17:31 PM
I dag får man ju inte hjälp ens om man ber om det. Det är ju inte medfött hur man tankar och för den som inte gör det så ofta kan det vara lite besvärligt. Men ber man om hjälp i kassan får man i bästa fall ett obegripligt råd. Att någon skulle följa med ut är inte att tänka på.



Det är till och med så illa att personalen inte har stöd av bensinbolaget för att hjälpa kunderna, så är det i alla fall i den stora bensinkedja som jag har insyn i. Om personalen hjälper en kund med att t.ex. byta torkarblad och något går sönder så får personalen eller kunden stå för reparationen. Lite underligt med tanke på att samma bolag nyligen försåg personalen med T-shirts som bl.a. förkunnade "Jag kan byta torkarblad"... Ännu mer underligt blir det när man då vet att en T-shirtprydd expedit inte vet hur man byter torkarblad, knappt var det sitter. Om man nu gör en "drive" som det heter på modern svenska så borde man väl se till att personalen kan, och får, hjälpa kunderna med byte av torkarblad istället för att som nu helt och hållet "falskskylta" expediten.

Simon Bertilsson

Citat från: Melker skrivet 18 maj 2009, 12:07:33 PM
Nej, du eller jag som kund har inte någon koll på hur länge en korv rullat omkring. Men personalen har däremot koll, det finns timer som indikerar när det gått för lång tid innan korven/hamburgaren sålts. Man har även termometrar för att läsa av korvens temperatur så den inte är för kall (och därmed inte säkert tillagad) innan den säljs.

Sen finns det undantag där med, och en korv som har rullat för länge är definitivt inte värd en tjuga, oavsett om den heter chorizo eller vahete're?