Alpus till Marocco, Casablanca

Startat av 1896, 03 juni 2011, 16:01:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Exporterade 2000 01 03 enligt Fredrik Mattssons hemsida, vid ett samtal med Lars Hillgren, NNT Gävle, fick jag veta att c:a 30 st Alpus hade exporterats till Casablanca, och på Fredriks hemsida har jag hittat följande 39 st:

1491 GDG - Linjebuss
1494 GDG - Swebus
1454 GDG - Swebus
1458 GDG - Erlandssons
1577 GDG - Swebus (Automat)
1579 GDG - Linjebuss
1580 GDG - Linjebuss
1581 GDG - Wasatrafik - Swebus
1585 GDG - Linjebuss
1586 GDG - Swebus
1587 GDG - Linjebuss
1589 GDG - Swebus
1590 GDG - Linjebuss
1594 GDG - Wasatrafik - Swebus
1598 GDG - Swebus
1599 GDG - Swebus
1554 GDG - Erlandssons
1555 GDG - Swebus
1559 GDG - Swebus
1676 GDG - Linjebuss
1677 GDG - Linjebuss
1679 GDG - Wasatrafik - Swebus
1691 GDG - Swebus
1693 GDG - Linjebuss
1695 GDG - Wasatrafik - Swebus
1656 GDG - Swebus
1659 GDG - Swebus
1660 GDG - SJ buss - Swebus
1771 GDG - Linjebuss
1776 GDG - Wasatrafik - Swebus
1780 GDG - Swebus
1781 GDG - Swebus
1782 GDG - Swebus
1785 GDG - Swebus
1791 GDG - Swebus
1793 GDG - Swebus
2671 SJ buss - Swebus - Linjebuss (Automat)
2830 SJ buss - Swebus - Linjebuss (Automat)
2967 SJ buss - Swebus - Linjebuss (Automat)

Intressant att notera är också att 1283 och 1374 exporterats till Cuba !

Fredrik Gelin

Var det export eller något slags subventionerat bistånd?

Vad i all världen skall de med dryga 30 uttjänta Alpusar till i den värmen?

Det låter som något i klass med alla Hägglundarna som väl gick som bistånd till Afrika någonstans?
//Fredrik

1896

Vad jag förstod på Lars Hillgren, så var man väl hit och köpte bussarna, men jag vet inte hur det egentligen var.

Kim

#3
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 juni 2011, 22:59:11 PM
Var det export eller något slags subventionerat bistånd?

Vad i all världen skall de med dryga 30 uttjänta Alpusar till i den värmen?

Det låter som något i klass med alla Hägglundarna som väl gick som bistånd till Afrika någonstans?
//Fredrik

Nej det var regulær handel med busser. Marokko var et stort market for 2hand rutebusser helt frem til 2002-2003. Mange svenske busser blev solgt til Marokko i perioden 1988-2002. De blev solgt gennem BAAT i Oostende i Belgien, som også solgte til andre steder i Afrika såsom Zaire, Gambia, Etiopien, Angola etc..

I 1992-1993 kunne man finde over 100 Volvo B58/B10M busser i Oostende, afventende eksport til Marokko eller Angola etc.. De fleste var Svenske busser, fra Göteborg, Stockholm, Helsingborg, Borås etc..

Jeg har lidt billeder på min hjemmeside fra Afrika: http://www.b10r.com/index.php?id=48 Jeg har flere billeder men aldrig fået lagt dem ud. Og jeg har andre billeder liggende som jeg ikke har tilladelse til at ligge på nettet.

1896

Vet att SJ-buss 2700 blev exporterad till Afrika, men nu minns jag inte vart.

Ola Almquist

Citat från: Kim skrivet 20 juni 2011, 18:39:26 PM

Jeg har lidt billeder på min hjemmeside fra Afrika: http://www.b10r.com/index.php?id=48 Jeg har flere billeder men aldrig fået lagt dem ud. Og jeg har andre billeder liggende som jeg ikke har tilladelse til at ligge på nettet.

Intressant! Gamla SKV och allting. CR111M i Skaraborgs-lack, kan den komma från Falköpings Lokaltrafik?

M.v.h.
Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 22 juni 2011, 00:24:06 AM
Intressant! Gamla SKV och allting. CR111M i Skaraborgs-lack, kan den komma från Falköpings Lokaltrafik?

M.v.h.
Ola

Jag kan inte avgöra om det är dörr 1-2-0 eller 2-2-0. Är det det förstnämnda talar mycket för Falköping. Om det är det sistnämnda kan det vara SJ Buss i Skövde eller Mariestads Busstrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AL