Insatsbussar i UL-trafiken?

Startat av virtual1, 19 december 2022, 08:22:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Vad är detta, och vad kommer köra på linjerna?

"Från 12 december kör vi insatsbussar mellan Uppsala - Tierp - Gävle och Skutskär
Insatslinjerna körs måndag - fredag med start 12 december. Det handlar om tre insatslinjer med totalt 24 turer måndag - fredag. Bussarna körs i huvudsak som direktlinjer mellan de större orterna, där alternativa förbindelser med annan UL-trafik saknas. Information om bussarna finns i reseplaneraren i UL-appen och här på ul.se.

Tidtabellen för insatslinjerna ger möjlighet till resor på tider som har många resande och som når stora arbetsplatser och skolor. Bussarna kompletterar de tågavgångar som finns i den minskade tidtabellen och som startar 11 december.

Busslinjerna är:
Linje 963 kör sträckan Gävle-Uppsala

Linje 964 kör sträckan Skutskär-Tierp-Uppsala

Linje 965 kör sträckan Gävle-Tierp-Tobo-Örbyhus-Uppsala."

Eje Larsson

MTR klarar inte av sitt åtagande i Upptågstrafiken. Vilka fordon som ska användas i den kompletterande busstrafiken vet jag inte. 

toddetoddelito

Åtminstone under fredagens (16/12) 14.40-turer från Uppsala var det inhyrda turistbussar som körde på 963-965. Den som körde på 964 var från Håbo Buss, de andra minns jag inte annat än att de var vita turistbussar (vilket ju inte säger så mycket ;D). Bör också sägas att samtliga bussar lämnade Uppsala C tomma. Kanske berodde det på att de digitala tavlorna som visar bussavgångar inte visade dessa bussars avgångar, så om man inte aktivt söker i reseplaneraren fanns ingen möjlighet att veta att de gick, och inte heller deras hållplatslägen.

Maven

Man kan tycka att avgångstavlorna borde hämta tidtabellsdata från samma databas som reseplaneraren?
Däremot får de ju knappast någon realtidsinfo när det är inhyrda turistbussar utan trafikhuvudmannens omborddator.

Peter_ker

Västanhede verkar köra rätt mycket.

Jacob

Västanhede, Gimo, Högbergs och Håbo har jag sett köra.
Särskrivning är en dödssynd!