Utredning föreslår mobilitetshubbar

Startat av Kristofer, 07 juli 2022, 10:25:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Kommer detta bli av nästa år?

Visby - Hemse, ej via Klintehamn lär väl bara finnas täckning för i rusningstid och det borde väk bli kvar?
Antar att Katthammarvik bli kvar som egen linje?
Ska bli intressant att se det nya linjenätet och dess tidtabeller.

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E


Bussmicke

Vilket då?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Knappast troligt att något av detta kommer bli av nästa år, eller ens året efter. Det är en utredning som precis lett till några övergripande förslag. Det tar nog flera år innan detta ens kommer att påbörjas, om det ens går så långt.

Lars-Håkan_E

Det är ju så här att i fjol upphandlade man trafiken för tio år efter ett par års utredning vilket innebar att man fick upphandla först tre år (Det som Bergkvarabuss kör idag) för att hinna slutföra utredning och fatta beslut.

Att innan avtalet ens har börjat gälla göra förändringar, stora förändringar kostar väldigt mycket pengar och hinns knappast med heller, anbuden är ju lagda för en viss volym med en viss fordonstyp.

Nej om detta överhuvudtaget blir aktuellt dröjer det många år innan nödvändiga beslut har fattats.

Bussmicke

Ska jag tolka era svar som att nuvarande linjenät fortsätter några år till, även efter skifte av utövare för trafiken?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Ja, hur linjenätet för kommande avtal ska se ut är ju redan fastställt i upphandlingen, och påskrivet.

"Rambolls utredning ska analyseras mera på teknikförvaltningen samt även diskuteras och beslutas i tekniska nämnden" står det ju på slutet av artikeln, och man kan ju gissa att där ska även ekonomin för projektet diskuteras, och när väl alla kostnaderna för dessa förslag till ändringar väl kommer fram, kanske de kanske inte bli lika aktuella längre.

Bussmicke

Man dumsnålar som vanligt i Sverige...
Skräll igen.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Är det nåt snålt med det linjenät som nyligen upphandlats?

Bussmicke

Snyftade på texten ovan. När kostnaden blir stängs snålvattenkranen.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Maven

Vad föreslår du för alternativ till att försöka göra så mycket nytta som möjligt för de resurser som finns tillgängliga?
Den offentliga ekonomin kommer knappast att bli bättre de kommande åren, och att mer aktivt styra resande från bil till kollektivtrafik, för att få underlag till bättre trafik, verkar inte heller vara aktuellt.

BSB101

Det offentliga har inte oändliga resurser så därför måste man givetvis ta hänsyn till det ekonomiska utfallet och kostnaden när man tar ett beslut, precis som flertalet av oss gör i våran i privata ekonomi. Allt annat vore oansvarigt, speciellt när man handhar andras pengar.

Ersa

Har man upphandlat enligt en förutbestämd ekonomisk långsiktig plan, får man ju räkna med att köra efter denna plan under kommande åtta-tioårsperiod. Små län som Gotland har inga pengar att bekosta dyra impulsiva ändringar, efter att upphandlingen precis avgjorts. Det skulle bli väldigt höga skatter och biljettpriser om man godkände ett antal såna spontana infall.
Utredaren Ramboll slipper ju bekosta projektet ur egen ficka, och har man inget eget ekonomiskt ansvar kan man ju föreslå precis vad man vill.