Hur tänkte man här?...

Startat av Ulf Berlin, 12 maj 2022, 12:15:38 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...kan man ju undra ???

För"vanliga"resenärer är soffan upphöjd så att man sitter rakt...

...men eventuella rullstolsresenärer får hålla tillgodo med lutningen :'(

OskarFredriksborg på Rindö 2022-05-11. På andra sidan färjan/farleden ligger/syns Stenslätten där SL buss 439 från Slussen vänder.

När vi ändå är i Vaxholmsområdet kan vi se ett par bilder av den tillfälliga vändslingan/uppställningen vid Västerhamnsplan i Vaxholm:

Platsen är belägen där den gamla bensinstationen låg

Arriva 6940 är på väg in,medans 6938 och 6967 redan står därinne.
Då förarnas personallokaler fortfarande är belägna vid Söderhamnsplan kan det bli lite tråångt om utrymme här...

Tidigare stod det alltid"SL"på vit skylt med en hänvisningspil(den oranga alltså)för att lotsa ovana förare rätt väg vid omledningar.

En annan faktisk orsak varför trafiken här är borttagen

Nu är det parkering på busshållplatserna vid Söderhamnsplan(Den röda linjen mitt i gatan anger en tidigare strandlinje enl Vaxholms stad)

Enkel och välmenande skyltning utan krusiduller ;)/Ulf
















Bussmicke

Usch, trist bilparkering istf busshållplats..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 maj 2022, 12:15:38 PM
...kan man ju undra ???

...men eventuella rullstolsresenärer får hålla tillgodo med lutningen :'(
Fast i andra bilden ser det ju ut som att man åtminstone försökt kompensera för lutningen?

Ulf Berlin


buskörare

De flesta av oss som kör där, är väldigt nöjda med att det är bilparkering på hållplatsen 😇

homer

#5
Ser inte riktigt problemet vid Oskar Fredriksborg jag tycker snarare de ser ut som om någon iallafall försökt att skapa en plan yta där, däremot tycker jag det är märkligt att ingen drar bort klisterdekalen på den gamla hållplatsen vid Söderhamnsplan.

bilderna var för övrigt intressanta, tack!

Ersa

Jag ser inte heller något problem vid Oskar Fredriksborg.
Gällande de fd busshållplatserna vid Söderhamnsplan kanske det hade varit bäst att ta bort kurerna helt, under tiden det inte går någon busstrafik dit. Det vore tydligast.

Nico

Vid Oskar Fredriksborg lutar det ordentligt ned mot färjan vid Oxdjupet. Visst hade det kunnat gå att få till det planare, men det hade krävt omfattande schaktarbeten vilket inte var försvarbart rent samhällsekonomiskt. Valet blev att antingen göra så här, flytta hållplatsläget en bra bit bort eller dra in det helt. Givet att det inte är det mest frekventerade hållplatsläget i SL-land så tycker jag att man gjorde ett korrekt val.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

Säkerligen,men att göra en rullstolsplats här känns liite överkurs.../Ulf

Ersa

Men det var inte det du antydde i startinlägget. Att rullstolsutrymmet skulle vara onödigt.

Nico

Markeringen för rullstol är ett sätt (om än sällsynt) att märka ut var man kan vänta säkert även med rullstol eller motsvarande på/vid platser där lutningar mm. överskrider de normala gränsvärdena.

Trafikverket gjorde som sagt ett bra jobb här trots att förhållandena inte var optimala och hellre att man är lite övertydlig än tvärtom. Denna lilla ficka lär även rent ekonomiskt ha varit ganska försumbar på det stora hela.

Flera andra alternativ utreddes som sagt. T.ex. var lutningen mindre på motstående sida, men det fanns en del problem även där. Speciellt kunde det nog ha varit lite svårt att komma igång vid halka.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

Tja,jag tycker i alla fall att lutningen på rullstolsplatsen är felvinklad och för stort"fall"på den.
Att det dessutom är"överkurs"att lägga in en sådan här av alla ställen är ju en annan sak som gör detta lite mer komiskt...

Lägger in ett par bilder från 1999 då vagn 4328 härskade härute på ön ;):

Då låg hållplatsen på andra sidan och räckte säkerligen till(även utan upphöjning).

4328 ankommer Rindö smedja på färjan från Vaxholm.
Denna vagn kunde nästan köra själv härute efter alla år(och det blev många)som förarna uttryckte det :)

Ola Å

4328 var faktiskt en lite avvikande  buss, den hade "sportratt".

roggek

Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 maj 2022, 12:15:38 PM
...kan man ju undra ???




Ja, inte bara hållplatsen är fel.

Vägskyltarna "Lämna företräde" och "Påbjuden vänstersväng" sitter dessutom monterade på en trafikljusstolpe??? ::)
Dög inte belysningstolpen till vänster och fästa vägskyltarna på??? :o

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 14 maj 2022, 19:25:58 PM
Tja,jag tycker i alla fall att lutningen på rullstolsplatsen är felvinklad och för stort"fall"på den.
Att det dessutom är"överkurs"att lägga in en sådan här av alla ställen är ju en annan sak som gör detta lite mer komiskt...

Då låg hållplatsen på andra sidan och räckte säkerligen till(även utan upphöjning).

Öborna lär nog vara rätt skeptiska till tillfälliga besökare som kommer till ön, och har en massa åsikter om saker som öborna med all sannolikhet är helt nöjda med idag.
Att det "säkerligen" gick bra utan upphöjning är ett påstående helt utan källa, och utan historik över klagomål och synpunkter från resenärerna i området. Det är för dessa man tagit fram olika lösningar genom åren. Inte för besökare som varken reser med rullstol eller barnvagn regelbundet därifrån.