Höstlov bakom ratten [Del 1]

Startat av Carl Eric, 07 november 2021, 19:56:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Idag är det sista dagen på skolornas höstlov. För mig har höstlov under väldigt många år betytt bussresor! Först som resenär och sen som busschaufför. I år har jag hållit mig på hemmaplan och arbetat med andra saker, men jag tänkte passa på att ta er med på de tre höstlovsresor som jag gjorde som busschaufför. Välkomna med!

Del 1 kommer från 2018. Då hade jag haft busskörkort i fem månader. Jag körde en resa till Kiruna, med en församling från Stockholm.


Jag och min kollega hämtade gruppen vid Nacka kyrka på morgonen den 27 oktober 2018. Bussen för veckan var Barks Buss BUS2GO.


Resan dag 1 gick till Umeå där vi bodde över, och på morgonen den 28 oktober lastade vi för fortsatt färd norrut.


Snön hade fallit under natten och bjöd på vackra vyer längs E4:an. Här utanför Lövånger.


Innan vi kom fram till Kiruna stannade vi i Jukkasjärvi och firade gudstjänst. Den mysig liten kyrka med en vacker altartavla av Bror Hjorth. Här är klocktornet och ingången till kyrkan.


Gruppen hade några deltagare som var tvungna att ansluta en dag senare, så innan vi kom fram till Kiruna stannade vi till vid flygplatsen och hämtade upp dem. Första gången jag har kört flygbuss! (Om man inte räknar alla turer på ULs linje 801...)


Första dagen i Kiruna, den 29 oktober, skulle gruppen besöka LKABs gruva och jag passade på att följa med. Transporten ned i gruvan skedde med Kiruna Buss RFN943.


På vägen ned i gruvan mötte vi Hörvalls Buss 50.


På eftermiddagen däremot var det min tur att köra! Men då tillbaka i BUS2GO. Gruppen skulle få en guidad tur med start utanför Kiruna kyrka. Rolig kuriosa är att det är samma arktitek som har ritat Kiruna kyrka som har ritat Nacka kyrka (från första bilden). Gustaf Wickman heter han.


Den guidade turen gick bra, bortsett från att guiden tappade bort sig i en rondell och vi fick ta ett extra varv. På kvällen skjutsade jag gruppen till en grillkväll under bar himmel, som avslutades med en promenad upp till toppen av berget Loussavaara.

Den 30 och 31 oktober gjorde gruppen utflykter till Esrange och Narvik i Norge. Spännande utflykter båda två, men jag glömde att ta några bilder dessa dagar.


Fredagen den 1 november påbörjade vi hemresan, men innan dess träffade vi en lokal kollega utanför hotellet. Hörvalls Buss 72 om jag inte minns helt fel.

Resan hem gick via Jokkmokk och sedan nattkörning hem. En väldigt trevlig resa och dessutom en bra erfarenhet inför framtiden!

/Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!