Nyheter Nobina Sverige AB

Startat av Buzzlover, 20 juni 2021, 13:01:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B10M

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 21 juni 2021, 19:02:03 PM
Jag saknar några i Walters lista.
Volvo 8500 0058-0063 lär väl ha rullat färdigt i a f i Sverige, men Scaniorna 3790-3791?
//Jonas
Fast de jämngamla 0064-69 är fortfarande i trafik i Roslagen, med undantag för 0067.

Walter

Lagt till de bussar Jonas tacksamt efterlyste, tror inte heller 0058-63 kommer i trafik, att kosta på omlack och annat lär inte vara aktuellt på 11 år gamla fordon.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Gano

7325-7327 ska till Nobina Lund. Sen ska två till Malmö och tre till norra Skåne.

B10M

Citat från: Walter skrivet 21 juni 2021, 19:27:50 PM
Lagt till de bussar Jonas tacksamt efterlyste, tror inte heller 0058-63 kommer i trafik, att kosta på omlack och annat lär inte vara aktuellt på 11 år gamla fordon.
Tror jag inte heller. Kanske bussarna till Norrtälje rent av ersätter de kvarvarande av 0064-69.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 21 juni 2021, 19:16:09 PM
Är detta rekord i lång tid, från introduktionen av en bussmodell på marknaden, till att den äntligen sattes i ordinarie SL-trafik?

Jo det bör det vara, och även 10 år efter att tillverkningen upphörde..

Den fd Gotländska Scala som Fridströms köpte, den kom aldrig i SL trafik?

B10M


Oskar A

Jag kom att tänka på att jag inte kan minnas att det funnits några Scala som har varit UL-gula. Dock har det rullat Scala i UL-trafiken i Jämtlandslack i samband med interimavtalet 2011-2012. Minns nu inte hur många KR-trafik hade rullandes i UL-trafiken men har för mig att det var mer än en.

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 juni 2021, 19:51:14 PM
Jo det bör det vara, och även 10 år efter att tillverkningen upphörde..

Den fd Gotländska Scala som Fridströms köpte, den kom aldrig i SL trafik?
Inte mer än på ersättningstrafik för Roslagsbanan

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Kan man gissa att 7305-06 hamnar i Malmö och 7389-91 hamnar i Norra Skåne? Vilken trafik ska dessa användas på?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Både för Fridströms numera sålda Scala, och Arrivas tillfälliga Täbyvagnar blev det samma historia: Ingen ordinarie SL-trafik, utan bara ersättningstrafik för Roslagsbanan. Ingen PC och ingen röd lack, samt därmed förbud att dessa fick rulla på några ordinarie 600-linjer.

Det närmaste vi hittills kommit SL-rött på en Scala genom alla år fram till 2021, är en röd Scala med ett smalt vitt streck, som rullade i Mariehamn i flera år.

Bernt Talbrant

Vid lunchtid idag mötte vi tre Scalor på väg söderut längs E6 i höjd med Falkenberg. Två av dem var 7389 och 7391, sannolikt var den tredje 7390.

Gano

Skånes Scalor ska förbli blå och användas för tågersättning.

Ersa

Norrtäljes 0064-0069 är ju av 2009 års modell, och kan därför i teorin rulla fram till år 2025 med nuvarande ålderskrav. Dessutom fungerar de rätt bra, så det finns ingen bra anledning att byta ut dem.

Bussmicke

Citat från: Gano skrivet 22 juni 2021, 14:02:29 PM
Skånes Scalor ska förbli blå och användas för tågersättning.
Skräll..

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Ja, verkligen en skräll eller inte. Finns det nån klausul i Nobinas avtal med skånetrafiken att man inte får flytta in landsbygdsbussar från andra trafikområden, utan att alla måste användas som tågersättningsbussar? Jag kan i alla fall inte komma på en enda flytt till Skåne som skett där landsbygdsbussar kommit utanför Skåne. Jag kan nog inte ens komma på att det skett under Swebustiden. Alla 25xx är väl från Veolia/Transdev som redan fanns i Skåne. Alla övriga flyttar är väl bara stadsbussar, som f.d Keolis 74xx till Hässleholm och Örebrobussarna som gick till stadstrafiken i Malmö. Eller har jag fel?