Övriga forum > Vägforum

Kollektivtrafiksignaler

<< < (2/3) > >>

K R:

--- Citat från: igel skrivet 30 april 2021, 08:28:42 AM ---*Tror att det är fel plats, då kyrkan i bakgrunden antagligen är Klara kyrka. 

--- Slut citat ---

Hej!

Mycket riktigt!

Bilden är tagen i korsningen Klara västra kyrkogata/Karduansmakargatan i nära anslutning till Tegelbacken.
Huset längst till höger inrymde Dagens Nyheters och Expressens redaktioner och tryckeri innan dessa flyttades ut till Marieberg vid årsskiftet 1963/64.

En jämförelsebild tagen ur en lite annan vinkel:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:DN_Klara_1964.jpg

Neonbokstäverna som ses på skärmtaket vid hushörnet verkar ha monterats ned på den tidigare länkade bilden i denna tråd.

mvh K R

Nico:

--- Citera ---Nu är då frågan, när övergick man till vitt ljus i ljusöppningarna. (Jag gissar som jag tidigare skrev i samband med att Sverige gick med i EU, men det kan vara något annat med vägmärkesförordning / regeringsbeslut också)
--- Slut citat ---

Liksom med vägmärken och vägmarkeringar så hanteras detta med trafiksignaler genom den överenskommelse som kallas för »Konvention om vägmärken och signaler« (Convention on Road Signs and Signals), oxå känd som Wienkonventionen, och som är från 1968. Organisationen bakom den är inte EU utan UNECE vilket är FN:s ekonomiska kommission för Europa. Det mesta kring denna konvention är dock dispositivt, dvs. det handlar om lagstiftning som helt eller delvis kan förhandlas bort. Med andra ord så behöver inte allt följas till punkt och pricka.

Delar av denna konvention utökades sedan efter ett möte i Genève 1980, där medlemsländerna i dåvarande EG samt EFTA enades om att trafiksignaler inom det gemensamma området ska hålla en viss "Europastandard". Inte heller detta är dock tvingande utan nationella undantag tillåts då den utökade konventionen ännu inte införts fullt ut i alla berörda länder. Det är alltså inte EU som på egen hand hittat på något (mellan tumme och pekfinger så EU har bara rätt att verka inom de områden där medlemsstaterna delegerat den rätten till dem, men EU får ju ofta klä skott för allt som folk inte gillar) utan Sverige som på sitt eget vis anpassat sig till en standard som man accepterade som EFTA-medlem för drygt 40 år sedan. Sannolikt har detta då bytts successivt sedan 1980 i takt med att de gamla signalanläggningarna nått sin tekniska livslängd.

Kollade sedan lite i den litteratur jag har via jobbet, men hittar inget om årtal för färgbyte, men då t.ex. spårvagnssignaler i gata i många fall varit vita sedan länge (t.ex. då i Tyskland där de kan vara ganska omfattande) så kan man ju anta att det finns en orsak till att evolutionen för kollektivtrafiksignaler utvecklats från det. Att ljuset ändrats från gult (amber) till vitt handlar sannolikt mest om att kontrastverkan blir bättre. Jämför med att alltfler destinationsskyltar på bussar mm. gått över till vitt liksom att även blått eller rött utryckningsljus i flera fall blandas med vitt ljus av samma orsak.

Ersa:
Det är rent generellt lite lätt att skylla all standardisering på EU, men som sagt är det inte så enkelt. Det är dock rätt sällan man hör och ser gemene man och kvinna i Sverige kräva utträde ur FN pga missnöje med flera decennier gamla konventioner.

Nico:
Jo, EU gav till med ut en skrift för en del år sedan där de på ett lite komiskt vis skämtade om mycket som de påstods ligga bakom... men som de i själva verket inte hade ett jota med... Framförallt var det som ett svar till vissa brittiska tabloider... ;)


Ska dock inte gå OT för mycket, men en återgång till ämnet för den som är intresserad av att jämföra vägmärken mm. är även denna Wikipediasida. Där framgår det att oxå bland vägmärkena så finns det många nationella variationer och det viktigaste är förståelsen av vägmärkena mm. snarare än deras färger.

»Jämförelse mellan vägmärken i Europa«

Harald Nordius:
Det är nog bara i Stockholm de har haft gult sken. Det är från början inte trafiksignaler enligt Vägmärkesförordnigen utan spårvägssignaler definierade i SS regler för spårvagnar där de kallas bildsignaler. När man började köra buss i spårvägsspåren så var det ju bara SS bussar och då togs de in i SS instruktioner för bussförare. När de senare togs in i VMF som kollektivtrafiksignaler tror jag de fick vit färg från början. I Göteborg har de varit vita så länge jag kan minnas och det är före EU-inträdet. Antagligen fick Stockholm dispens för att inte behöva byta alla signaler på en gång.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion