Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 15 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

Vilken skräll...

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 juli 2022, 22:20:27 PM
En begäran av prövningstillstånd hos Högsta Förvaltningsdomstolen kräver för att kunna fördröja kontraktstecknandet ytterligare att HFD inte beviljar inhibition till dess att frågan om prövningstillstånd har behandlats, om inte så är ett eventuellt positivt (för Bergkvarabuss)domslut enbart en ekonomisk fråga rörande skadestånd och påverkar inte trafiken.
Nu brukar ju inhibition beviljas ganska frekvent, Gotlandsbuss fick det t.ex vid sin process mot Region Gotland 2019 även om prövningstillstånd sedan inte medgavs.

Det är väl trevligt att frågan äntligen kan få ett slut i tio år

HFD har beslutat att avslå yrkandet om interimistiskt förordnande (inhibition) varför kontrakt mellan Region Gotland och Buss i Väst nu kan tecknas.
Ett beslut om evt prövningstillstånd kommer att fattas senare men utgången i målet kan nu aldrig påverka själva kontraktet längre.

Bussmicke

#1742
Har någon hört någonting om upphandlingen i Botkyrka, Söderort, Nacka och Värmdö?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

Kammarrätten meddelade idag att de har bevilja  prövningstillstånd i SSV och NV

Buzzlover

Överklagades SSV? Där vann ju Nobina om jag minns rätt, vad innebär att man beviljat prövningstillstånd då för en som inte är så kunnig i juridiska termer?

Samt att Nacka/Värmdö inte går att få prövningstillstånd eftersom det ju inte var någon som vann där? Var det inte så att TF drog tillbaka anbudstiden där för att justera avtalen så att inga missförstånd som går att överklaga finns efter fiaskot å överklagnings-kaoset med Norrtälje/Norrort?

EDIT: fick nu gamla artikeln från Bussmagasinet länkad, där det står att Nobina tog allt, men att dom beviljats prövningstillstånd betyder alltså att rätten nu ska bedöma om fel gjorts "på riktigt" mer än att kolla på om tillräckligt mycket fel finns för att bevilja prövningstillstånd?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!


Samuel KVR

Hej har en fråga som handlar om stadstrafiken i Östersund för när ska det tilldelas eller är det klart vem som vunnit trafiken där?

Ted Selander

Vy Buss meddelade 2022-05-11 att Mohlins Bussar AB som kom tvåa i upphandlingen av rubricerat uppdrag (tillagt: Stadstrafiken Östersund) ansökt om överprövning.

Buss_Lund

Hej
Jag har förstått rätt att vybuss vann i Östersund men blev överklaga?

Bussmicke

Vilken skräll att det blev överklagat..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Överklaganden = Vi lever fortfarande i en demokratisk rättsstat, och inte i en korrumperad auktoritär halvdiktatur. Bra så.

Buss_Lund

Ja tyvärr om nån vinner sen de blir överklaga jag tycker att de är så onödigt att överklaga. Om nån vinner då det företag vinner så bara gratulera till den som vann

B10M

Citat från: Ersa skrivet 18 september 2022, 15:22:24 PM
Överklaganden = Vi lever fortfarande i en demokratisk rättsstat, och inte i en korrumperad auktoritär halvdiktatur. Bra så.

Överklagandena är ju en följd av lagen som den ser ut. Innan LOU fanns hade vi inte alla dessa överklaganden, och inte var vi en korrumperad halvdiktatur för det.

Erling.L

Vill minnas man ändrat i Lou nu så att vissa vanliga överklagan punkter nu måste tas upp under upphandlingen o inte efter.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Ersa

Innan den första lagen om offentlig upphandling kom, hade vi inga upphandlingar alls. Om man inte upphandlar verksamhet, är det svårt att överklaga upphandlingar.