Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.

Ted Selander

Citat från: Gano skrivet 16 juni 2020, 21:59:16 PM
Svarar mig själv. Keolis överklagade gick inte igenom och Arriva kommer därför överta trafiken som planerat i december. Däremot undrar jag vilka förändringar som ska ske december 2021, då tydligen ett andra avtal ska inträda?
https://www.bussmagasinet.se/2020/06/arriva-vinnare-i-upphandlingsstrid-i-skane/

Keolis har valt att överklaga förvaltningsrättens dom till kammarrätten.

Walter

Citat från: Fredde skrivet 16 juni 2020, 23:42:33 PM
Vad finns det för riktlinjer om att befintliga avtal (E19) kan fortsätta efter nuvarande avtalsperiod?
Tänker på om det kan övergå till ett slags "löpande" avtal till nuvarande upphandling blir klar, eller finns det hinder för det rent lagligt?

Avtal får väl inte förlängas efter angivna perioder just för att hindra att man bara förlänger. Beställaren måste väl göra ny upphandling som ofta blir en direktupphandling för att lösa det i ett kort perspektiv.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Buzzlover

Citat från: elliot skrivet 17 juni 2020, 08:18:46 AM
Vad blir det nya datumet för Nacka/Värmdö?
Vad jag kan läsa här ovan så verkar det som om inlämning av bud sker i Oktober, förmodligen vill Regionen ha allt överstökat rätt snabbt efter det för att inte fördröja mer, så logiskt sett skulle jag säga i November.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

homer

förmodligen blir väl även trafikstarten av nya avtalet framflyttad, som tidigast gissar jag på tidtabellskiftet i december 21 men kan väl också bli till sommartidtabellen -22, de gäller för övrigt också Botkyrka-Nyboda-Eriksberg utöver Nacka-Värmdö

Fredrik Gelin

Det lär ju bli uppskjuten trafikstart för Norrort och Norrtälje också oavsett vad Förvaltningsrätten kommer fram till eftersom det råder avtalsspärr tills beslut kommer.
Vore ju intressant om en operatör kammar hem både norra och södra sidan och får så många uppstarter på så kort tid.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

#1190
Är Norrtälje också överklagat alltså? Har bara sett Norrort och Roslagsbanan.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Ersa

Jag frågade SL Kundtjänst, och fick följande svar:

"Arriva begär överprövning av upphandlingen av buss- och tågtrafik i norra Storstockholm som SL avgjorde den 12 maj. Upphandlingen omfattade två paket, dels trafiken på Roslagsbanan, dels busstrafiken i Norrtälje, Täby, Vaxholm, Österåker, Danderyd och Vallentuna. Fram till dess att förvaltningsrätten har fattat beslut gäller förlängd avtalsspärr, vilket innebär att SL inte får teckna något nytt avtal för de båda trafikpaketen"

Lite förvirrande, då Norrtälje väl är en helt separat del (betydligt större geografiskt) än alla övriga till ytan små kommuner som går under samlingsnamnet Norrort.

buskörare

Jag hade nog tolkat det som de båda paketen som är överklagade. Annars borde det stå alla 3 paketen kan jag tycka.

Ersa

Ja, innan upphandlingen hette det ju alltid att det var tre separata paket, där de bägge busspaketen dessutom har olika startdatum. Men nu i efterhand talar man istället om ett tågpaket och ett busspaket. Märkligt.

buskörare

Norrort och Roslagsbanan är ju ett buss och ett tågpaket. Nu är ju SL's kundtjänst inte den mest kunniga (de sitter väl inte ens i Stockholm?) så jag har lite svårt att tro att dom har rätt i att Norrtälje och Norrort skulle ha upphandlats som ett paket. Med 2 helt olika E-nummer dessutom. Men vad vet jag.

Ersa

Det var helt klart tre olika paket, som hade kunnat ges till tre olika operatörer. Att Trafikförvaltningen sen gärna föredrar att ha samma operatör för allt, är ju inte märkligt alls, då det ju har varit så i alla tider, i princip hela 1900-talet och fram till omkring 2011-2012, med SLO, SJ, SL/Busslink.
Dagens Arriva/Nobinaavtal är väl i princip enda gången någonsin som det funnits en trafikområdesgräns mellan Norrtälje och grannkommunerna i söder, trafikmässigt. Skönt om den försvinner, så vi kan återgå till det normala igen.

Fredrik Gelin

Citat från: buskörare skrivet 19 juni 2020, 10:42:36 AM
Är Norrtälje också överklagat alltså? Har bara sett Norrort och Roslagsbanan.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Ja, Arriva har överklagat Norrort och Roslagsbanan medan Nobina och Keolis överklagat tilldelningen för Norrtälje, men på olika grunder som jag förstått det.
Sammantaget betyder det att Förvaltningsrätten nog måste ta minst tre,  möjligen fyra olika beslut som skall beredas och behandlas var för sig vilket gör att jag misstänker att det kan ta ett tag innan besluten kommer.
Gissningsvis var det även detta som fick SL att redan i förväg skjuta upp upphandlingarna i Söderort, Nacka och Värmdö så det inte blir fler överklaganden.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Så Arriva har överklagat E34 och E35 medan Nobina och Keolis har överklagat E38? Jag letar och letar, men hittar inget om det i media. Kan du länka?

Fredrik Gelin

Nej, inte för tillfället, men det kommer nog.

Dock är jag lite förvånad att det bara är Arriva som gått ut offentligt med att man överklagat och varför.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


igel

Enligt Bussmagasinet ska Nobinas kommunikationsdirektör David Erixon ha sagt "– Det är inte ofta vi väljer att överklaga, men detta är stora kontrakt och viktiga upphandlingar, där vi finner att det finns skäl att få ett antal frågor prövade. I sak handlar det om två ganska grundläggande principer som rör transparens och likabehandling"
Jag har svårt att se av hans uttalande att överklagan endast skulle röra ett kontrakt.

https://www.bussmagasinet.se/2020/05/fler-overklagar-sls-miljardupphandling/