Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 15 gäster tittar på detta ämne.

Fredde

Citat från: Lars_L skrivet 10 mars 2017, 19:47:13 PM
Jodå, det kommer nog kommuniceras. SL har alltid en utvärdering av avtalen inför det att tidsgränsen för när det blir möjligt att säga upp närmar sig. Skulle tro att den pågår just nu. Av den kommer det nog framgå om Arriva vill kliva av, eller om SL vill bryta avtalet. Det senare tror jag dock inte på. Även om det finns kvalitetsbrister, klarar man ju ändå den miniminivå som SL kräver. Troligen är det även här bättre för SL att ge lite bonus om kvaliten förbättras, än att påbörja en ny upphandling.

Ge bonus? Det värsta jag har hört... Man har väl inte betalat för sig efter uppstarten..?

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 10 mars 2017, 19:22:18 PM
Jo, SL tjänar på det. Upphandling kostar och trafiken i Norrort är billig för huvudmannen. Men kvaliteten kan ju alltid diskuteras.

Dom förlorar trovärdighet och resenärer. Så jag är inte säker på att man tjänar på det i längden.

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 10 mars 2017, 19:47:13 PM
Jodå, det kommer nog kommuniceras. SL har alltid en utvärdering av avtalen inför det att tidsgränsen för när det blir möjligt att säga upp närmar sig. Skulle tro att den pågår just nu. Av den kommer det nog framgå om Arriva vill kliva av, eller om SL vill bryta avtalet. Det senare tror jag dock inte på. Även om det finns kvalitetsbrister, klarar man ju ändå den miniminivå som SL kräver. Troligen är det även här bättre för SL att ge lite bonus om kvaliten förbättras, än att påbörja en ny upphandling.

En ny upphandling ska ju ändå göras. Kostar det mindre 2023 än 2021?

Lars_L

Citat från: Fredde skrivet 10 mars 2017, 21:58:27 PM
Ge bonus? Det värsta jag har hört... Man har väl inte betalat för sig efter uppstarten..?

Nåja, att man ger bonus om man uppnår en viss kvalité är ju inget konstigt. Fungerar ju i E19. I E20 skrev man faktiskt in i avtalet en sådan möjlighet. Men det ligger ju lite prestige kanske från Trafikförvaltningen i detta. Samtidigt skrevs det ju in i avtalet just för att man var osäker på hur VBP skulle fungera om det tillämpades fullt ut.

Nu har det ju bevisats att det inte leder till högre kvalitet, utan att bolagen försöker hålla sig på den miniminivå som avtalen kräver, vilket var risken med avtalslösningen - i jämförelse med de avtal som väl egentligen fungerar bäst i Stockholm (det vill säga E19), men som i gengäld är dyra (om än kanske lika mycket beroende på bränslekraven som vitesmöjligheterna).

Sedan finns det ju andra möjligheter -som man kan göra, men som däremot är mindre tydligt mot allmänheten - exempelvis alla dessa tilläggsavtal som ju också kan vara en bra affär för operatörerna.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 10 mars 2017, 22:49:27 PM
En ny upphandling ska ju ändå göras. Kostar det mindre 2023 än 2021?

Beror på hur man ser det. Ifall man räknar upphandlingskostnaderna på antalet år som upphandlingen pågår, blir förstås kostnaderna högre om upphandlingar måste göras oftare. Det blir ju extra dyrt om man får en "klump" med upphandlingar som ska göras 2021 och att man därför måste ta in extra personal/konsulter för att hinna med.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist


Jacob med C

Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Jan

Ett paket med 2 anbudslämnare övriga bara 1.
I branschen 37 år

Jacob med C

Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Greger Larsson

Citat från: Jacob med C skrivet 19 mars 2017, 22:25:51 PM
All trafik dom i dag i Skellefteå?

Vet inte exakt vad du menar, men det var inte all trafik i Skellefteå som upphandlades, kanske en tredjedel(ca 22 bussar). Och den trafiken kör Skelleftebuss sedan tidigare, möjligen med undantag av linje 201 som körs av Stavaträsk Buss&Taxi. Är dock osäker om den var med i upphandlngen.

Jacob med C

Jag menade vilka områden och linje ingick i Skellefteå?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

virtual1

Citat från: Jacob med C skrivet 21 mars 2017, 19:58:21 PM
Jag menade vilka områden och linje ingick i Skellefteå?

Det står ju i dokumentet i länken?!

Krille


Greger Larsson

Citat från: Jacob med C skrivet 21 mars 2017, 19:58:21 PM
Jag menade vilka områden och linje ingick i Skellefteå?

204-207, 218, 220-222. Som sagt osäker på 201

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.