Huvudmeny

ALM940

Startat av Fredde, 19 oktober 2009, 14:36:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Hos MAN i Lindvreten idag 19/10. Hemtagen på spekulation?



/Fredde


AO

Intressant! Är den inredd som en stadsbuss eller region?

Fredde

Citat från: AO skrivet 19 oktober 2009, 14:42:59 PM
Intressant! Är den inredd som en stadsbuss eller region?

Stadsbuss. Sätena är inte av typen som Busslinks dito här i Stockholm, de såg betydligt hårdare och plastigare ut...


virtual1

#3
Citat från: Fredde_J skrivet 19 oktober 2009, 14:46:08 PM
Stadsbuss. Sätena är inte av typen som Busslinks dito här i Stockholm, de såg betydligt hårdare och plastigare ut...



Finns åtminstone en till där av samma typ: ALM850 o kollar man SBH hittar man även ALM810 o ALM800 - kanske är dessa (en del av) som ska till Lidingö sen?

Fredrik Gelin

Det tror jag inte, de skulle inte passa för trafiken där, så det lutar mer åt spekulation i så fall.
Frågan är väl snarare vem som kan tänkas köpa dessa bussar, Swebus och Busslink beställer ju normalt sina bussar själva genom sina "moderbolag"?
Den marknad jag kan se för dessa bussar är väl om någon mindre operatör köper dem för användning i skol-/linjetrafik, men det känns det knepigt att köra på biogas om man inte har en egen tankanläggning.
//Fredrik

Ulf Rådeström

Citat från: virtual1 skrivet 19 oktober 2009, 23:50:56 PM
Finns åtminstone en till där av samma typ: ALM850 o kollar man SBH hittar man även ALM810 o ALM800 - kanske är dessa (en del av) som ska till Lidingö sen?

Ledtråd: Lidingöbussarna är SL-röda   :-X

Jo

Demo/lånebuss kanske?

Ulf Rådeström

Citat från: Jo skrivet 20 oktober 2009, 07:59:39 AM
Demo/lånebuss kanske?

Vänta och se heter det.......finns inget officiellt om detta ännu vem som skall ha eller inte ha bussarna

virtual1

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 20 oktober 2009, 07:27:23 AM
Ledtråd: Lidingöbussarna är SL-röda   :-X
jo, fast efterlack är väl inte ovanligt? Vitt är väl ändå grundfärgen, men då du svarar som du gjorde så vet jag ju att jag har fel ändå ;)

Joakim Ågren

Denna har ju dubbla bakhjul, 12m stadsbussar brukar väl inte ha sådana utan endast på långfärdsbussar? eller har jag fel?

Ulf Rådeström

Citat från: virtual1 skrivet 20 oktober 2009, 14:26:05 PM
jo, fast efterlack är väl inte ovanligt? Vitt är väl ändå grundfärgen, men då du svarar som du gjorde så vet jag ju att jag har fel ändå ;)

Helt rätt på båda påståendena.
Men jag kan vilt dementera några ytterligare boggiebussar till SL-området som blir röda - åtminstone i nuläget.

AL

Kanske ett prov för Örebro då?  Tycker mig noterat att linje 7 körts med ledbussar av och till, en linje som normalt körs med normalvagn...  Kanske är det så att antalet sittplatser i nya MAN är mindre jämfört med gamla OmniCity'n...

Ulf Rådeström

Citat från: AL skrivet 21 oktober 2009, 10:03:16 AM
Kanske ett prov för Örebro då?  Tycker mig noterat att linje 7 körts med ledbussar av och till, en linje som normalt körs med normalvagn...  Kanske är det så att antalet sittplatser i nya MAN är mindre jämfört med gamla OmniCity'n...

Svar nej - bussarna skall inte till Örebro - som sagt...vänta och se...om nu någon kan det  :D

BadTab

Ballt med vitt iaf! :D

Simon Bertilsson

Citat från: Joakim Ågren skrivet 20 oktober 2009, 14:35:37 PM
Denna har ju dubbla bakhjul, 12m stadsbussar brukar väl inte ha sådana utan endast på långfärdsbussar? eller har jag fel?

Den har boggie, och det behövs av två anledningar när du har en så lång buss.
1: Axeltrycket riskerar att bli för högt annars.
2: Med en boggie med styrbar stödaxel blir det smidigare att ta sig fram än med en enkel bakaxel.

Långfärds eller stads spelar ingen roll. Det är längden och vikten som är relevant.