Swebus 4525 - Alias Cykelbussen (5 bilder)

Startat av Jonatan, 12 juli 2007, 01:44:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonatan

Hej!

Ikväll var jag ute med en kompis/kollega från Botkyrka. Hon körde cykelbussen från Nynäshamn och jag åkte med/körde. Här följer några bilder i dåligt ljus dessvärre.


Swebus 4525 i Nynäshamn. 4,25 meter, inte illa...


Kvällens last, 4 cyklar och dess ägare, en familj som cyklat runt på Gotland.


Övervåningen i 4525


Nedervåningen


Förarplatsen

För att sammanfatta, en trevlig kväll med toppenkollegor. Kul och annorlunda buss att köra till skillnad från de vanliga linjebussarna...

/ Jonatan

Jonas Strömblad


Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 12 juli 2007, 10:20:02 AM
Märkligt stolsarrangemang med 3+1...
/J

Jovisst, men tanken bakom detta är att det är ytterst sällan som alla platser är upptagna i den trafik som bussarna från början var avsedda för. Och inte tycks det behövas nu heller.
Genom det här stolsarrangemanget får man alltså bättre plats för alla som åker ensamma. Och på köpet får den fnittriga tonårstjejtrion en egen bänkrad tillsammans.
Det är ett bra arrangemang på linjer, där inte alltför många åker. Men att sitta inklämd på mittplats mellan två storvuxna, som man inte känner, är förstås inte så trevligt. Men det torde vara ytterst sällan - eller aldrig - det händer.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulrik Berggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2007, 10:42:27 AM
Jovisst, men tanken bakom detta är att det är ytterst sällan som alla platser är upptagna i den trafik som bussarna från början var avsedda för. Och inte tycks det behövas nu heller.
Genom det här stolsarrangemanget får man alltså bättre plats för alla som åker ensamma. Och på köpet får den fnittriga tonårstjejtrion en egen bänkrad tillsammans.
Det är ett bra arrangemang på linjer, där inte alltför många åker. Men att sitta inklämd på mittplats mellan två storvuxna, som man inte känner, är förstås inte så trevligt. Men det torde vara ytterst sällan - eller aldrig - det händer.



Vilken trafik ämnades busstypen för när stolarna placerades?

/UB

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 12 juli 2007, 11:36:19 AM
Vilken trafik ämnades busstypen för när stolarna placerades?

/UB

Trafik på glesbygdslinjer i Västerbotten.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Den där bussen har det talats om i fikarummet. Tydligen var det Länstrafiken som krävde denna stolsplacering utan större motivering. Men varför i hela friden har man skickat ner en nyligen omlackad blå "diligens" söderut då man har kvar gott om vita (ännu ej blålackade) 45xx-bussar kvar i Umeå?

Vilket garage hör denna till idag? Björknäs?
Något för Marc, Karsten och Erret att ta ut på blåbusslinje 474 då man tröttnat på att en B9S har så få sittplatser?  ;)
Annars kan ju Strömblads Täbygarage låna in den till 676:an?  ;D

Niklas Bygdestam

Är den här norrländska bussen permanent i SL-land? Eller kommer den att återgå till Norrland igen? Det skulle vara kul om den fick stanna i SL-land och fick SL-lack :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 juli 2007, 13:40:58 PM
Är den här norrländska bussen permanent i SL-land? Eller kommer den att återgå till Norrland igen? Det skulle vara kul om den fick stanna i SL-land och fick SL-lack :)

Den går alltså som cykelbuss mellan Stockholm och Nynäshamn i anslutning till Gotlandsbåtarna. Det är ett behov som bara finns under sommaren.
Vad skall SL-land med en dubbeldäckare med extra stort godsutrymme till?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2007, 13:47:40 PM
Den går alltså som cykelbuss mellan Stockholm och Nynäshamn i anslutning till Gotlandsbåtarna. Det är ett behov som bara finns under sommaren.
Vad skall SL-land med en dubbeldäckare med extra stort godsutrymme till?




Bra fråga! Men roligt hade det varit i alla fall att få se en sådan buss i SL-lack :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 juli 2007, 13:40:58 PM
Är den här norrländska bussen permanent i SL-land? Eller kommer den att återgå till Norrland igen? Det skulle vara kul om den fick stanna i SL-land och fick SL-lack :)

Vadå "Norrland"? Västerbotten tack.  ;)
I övriga "Norrland" (förrutom Västernorrland) kan den ej köras pga att den då har "fel" färg.

Din fråga är jag dock även jag nyfiken att få svar på.  :)

Bernt Talbrant

Citat från: Verspieder skrivet 12 juli 2007, 14:11:41 PM
Vadå "Norrland"? Västerbotten tack.  ;)
I övriga "Norrland" (förrutom Västernorrland) kan den ej köras pga att den då har "fel" färg.

Din fråga är jag dock även jag nyfiken att få svar på.  :)

Utan att veta något om bussens framtid ser jag i varje fall i bilregistret att den är skriven på Swebus i Norsborg från den 20 juni i år.

Jan

Det är väl så att manbörjar fasa ut dessa Helmarkare nu. Vad ersätter skulle jag vilja veta.
I branschen 37 år

Magnus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2007, 13:47:40 PM
Den går alltså som cykelbuss mellan Stockholm och Nynäshamn i anslutning till Gotlandsbåtarna. Det är ett behov som bara finns under sommaren.
Vad skall SL-land med en dubbeldäckare med extra stort godsutrymme till?


Har den trafiken upphandlats eller finns det något speciellt skäl till varför just swebus kör bussen?

Björn Forslund

#13
Det är Swebus som kör ersättningstrafiken för pendeln. Troligen ersätter bussen de sena tåg som dragits in. Inom kort kommer all trafik på Nynäsbanan att ställas in mellan Nynäs och Vhe, bussar kommer att ersätta. Eftersom det är mycket cykelturister till/från Gotland nu behövs buss med godsutrymme,
/Björn

Ulf Fernestad

Citat från: Verspieder skrivet 12 juli 2007, 13:24:56 PM
Den där bussen har det talats om i fikarummet. Tydligen var det Länstrafiken som krävde denna stolsplacering utan större motivering. Men varför i hela friden har man skickat ner en nyligen omlackad blå "diligens" söderut då man har kvar gott om vita (ännu ej blålackade) 45xx-bussar kvar i Umeå?

Vilket garage hör denna till idag? Björknäs?
Något för Marc, Karsten och Erret att ta ut på blåbusslinje 474 då man tröttnat på att en B9S har så få sittplatser?  ;)
Annars kan ju Strömblads Täbygarage låna in den till 676:an?  ;D
Har stolarna bytts ut under årens lopp på bottenvåningen, eftersom övervåningen har den stolklädseln som skulle bli standard i våra turistare på GDG från och med 2875 och nyare
mvh Fernestad