Dörrbromsar - Hur fungerar de?

Startat av martenpe, 30 juni 2007, 09:29:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

martenpe

Jag har fått lära mig att många stads- och regionalbussar har dörrbroms. Är det standard? Däremot är det som jag förstått det ovanligt (eller helt obefintligt?) på turistbussar. Jag är lite nyfiken på hur dörrbromsarna fungerar. Jag vet att man inte ska använda dem istället för P-broms - men vilka är riskerna om man ändå råkar göra det? Har hört att bussen i värsta fall kan komma i rullning om strömmen stängs av - men förstår nog inte helt hur dörrbromsarna fungerar... Någon som kan förklara hur de fungerar, vad man bör tänka på och varför man bör tänka på det när det gäller dörrbromsar?

Ingemar

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 juni 2007, 10:18:29 AM
Om fordonet görs strömlöst genom att huvudbrytaren påverkas bryts strömkretsen och ventil nr 2 aktiveras och bromsen släpper.
Detta kan vara olika kopplat på olika bussar, på vissa är denna krets permanent strömförsörjd.
Om kretsen är permanentförsörjd med ström uppstår risken med lufläckage... När du lämnar bussen är den stående på dörrbroms, när du kommer tillbaka från rasten har luften läckt ur och bussen rullat iväg...
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

martenpe

Hej!
Tack för de utförliga svaren. Nu har jag en mycket klarare bild av hur det fungerar och vilka risker som finns. Inser att man måste vara väldigt noga med att dra P-bromsen när man lämnar förarplatsen och förstår även varför...

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 juni 2007, 10:43:48 AM
En Hino vi hade i Tyresö var otäck på slutet, p-bromsspakens spärr var otillförlitlig (upptäckte jag) när jag gått ur bussen släppte spaken och när dörren stängdes utifrån och jag vred av strömmen hände det som inte får hända, eftersom bussmodellen hade strömbrytaren i fronten fick jag gå efter bussen och vrida om nyckeln och hoppas att det skulle räcka för att få stopp på ekipaget, det räckte tack o lov.
Annars hade man kunnat läsa i tidningarna om en massaker...


Det låter ju otäckt att P-bromsreglaget inte fungerar, var det en jättegammal buss?

Angående de automatiska dörrbromsarna: Är de alltid kopplade till färdbromsen eller finns det versioner där de kopplas till P-bromsen (eller blir det för långsamt när man ska lämna en hållplats)?

Med vänliga hälsningar
Mårten

Fredrik

Vissa förare använder dörrbromsen för att stoppa bussen i slutet av inbromsningen vid hpl. Detta är väldigt obehagligt då det hugger till när bussen stannar.

Fredrik