Förkortningar då och nu i bl.a. trafikmiljöer?

Startat av Nico, 23 april 2020, 16:36:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Detta är avknoppat från tråden »Tegelbacken 1976«

Citat från: Hobgoblin skrivet 15 april 2020, 15:18:33 PM

CWJ 383 - Leyland Atlantean /Park Royal 1967 - SL H35 4503.

Lyfter detta till en egen tråd då frågeställningen hör till väg. Det är nämligen intressant att se vägvisningsskyltarna.

Känns nämligen lite som om vi numera har dille på att skriva ut allt i klartext, ända in i absurdum, och oavsett om det finns plats för det eller inte. Detta gäller då både vägmärken, destinationsskyltar osv. och då trots att det i många fall finns vedertagna förkortningar som man även får (fick?) lära sig i skolan. Tänker då på sådant som k:a för kyrka, C för centrum, sjh för sjukhus, stn för station, ind.omr. för industriområde, IP för idrottsplats, S:t/S:ta för Sankt/Sankta, Sv. för Sverige/Svenskt m.fl. förkortningar som var vanligt förekommande förr. T.o.m. burken rättstavningsprogram markerar numera ofta förkortningar och frågar om man inte ska skriva ut i klartext istället.

Det mesta av detta med förkortningar har alltså försvunnit som det verkar och istället verkar man som sagt ofta försöka att trycka in allt fullt utskrivet i klartext. Även Språkrådet uppmanar till det i sin skrift »Svenska skrivregler« och menar på att läsbarheten annars blir sämre. Håller delvis med dem om det gäller en vanlig text, men inte f-n skriver man klocka istället för kl. eller kubikdecimeter istället för dm³ utan i vissa fall så använder man ju förkortningar just för att det blir både lättare samtidigt som det sparar plats. Sedan är det ju just på begränsade utrymmen som förkortningar behövs och då är det bättre om man använder dessa mera allmänt.

Därför var det så uppfriskande att se vägvisningsskyltningen på bilden ovan. Förkortningen GUST. AD. TORG kanske inte var helt vedertagen på så vis. Å andra sidan är det väldigt tydligt och jag tycker ändå att det borde ha varit svårt att missförstå, men 1976 var det nog inte heller lika PK som allt ska vara i dagens läge. Istället verkade man mera förutsätta att folk förstod och hade lite eget ansvar. Misstänker att mycket av detta även kan bero på det som psykiatrikern David Eberhard kallade för trygghetsnarkomani, dvs. allt ska numera vara så tillrättalagt som möjligt så att ingen ska behöva tänka alltför mycket och därmed oroa sig själv.


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Tänker direkt på skyltarna med texten "ST VIKA" utanför Nynäshamn, där jag vid mina första besök för många år sedan faktiskt blev osäker på om det betydde just Stora Vika eller Sankt Vika. Detta då det ju varken var punkt efter ST, eller kolon mellan S och T. Här hade väl det fulla namnet inte varit så extremt besvärligt att skriva på trafikskyltarna?
I övrigt gillar jag våra förkortningar med kolon mellan två bokstäver, som förefaller bli mer och mer ovanliga med tiden. Som k:n för kommun, s:n för socken, s:t för Sankt(a).

Gällande topptavlor på SL-hållplatser har jag sett både "trp" och "tpl" användas för Trafikplats. Ibland båda två på samma topptavla, sida vid sida...


Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Det där är ju en modern nutida skylt med gemener, till ett lokalt resmål. De jag nämnde var äldre blå med ortsnamn i vita versaler.

Harald Nordius

Citat från: Nico skrivet 23 april 2020, 22:00:18 PM
Frågan är bara hur gammal skylten är?
Här är en annan skylt vid en korsning som tillkom i början av 2000-talet vid en vägomläggning p.g.a. dubbelspårsbygget på Västkustbanan.
https://goo.gl/maps/ZaGmM88SXTYqoVGv7
Här är en skylt från Stockholms län. På tidslinjen kan man se att det i augusti 2011 var en äldre skylt där.
https://goo.gl/maps/7rpKHUZQsc5FTw246

Harald Nordius

Citat från: Ersa skrivet 24 april 2020, 05:52:13 AM
Det där är ju en modern nutida skylt med gemener, till ett lokalt resmål. De jag nämnde var äldre blå med ortsnamn i vita versaler.
Sådana finns också. Något helgon som heter S:t Vika finns dock inte  :) men väl S:t Olof.
https://goo.gl/maps/1tkMNmeAmRFGY27s6

Ersa

#7
Numera, då smarttelefoner och Wikipedia finns, är detta ju lätt att komma på. Det var svårare för en ungdom utan medtaget uppslagsverk på förbiresa för herrans många år sedan.


Kristofer

Citat från: Ersa skrivet 23 april 2020, 18:25:04 PM
...där jag vid mina första besök för många år sedan faktiskt blev osäker på om det betydde just Stora Vika eller Sankt Vika. Detta då det ju varken var punkt efter ST, eller kolon mellan S och T. Här hade väl det fulla namnet inte varit så extremt besvärligt att skriva på trafikskyltarna?.

Även skylttillverkare kan ha svårt att skilja mellan St och S:t. Intill hållplatsen Stenkumla k:a på linje 51 finns denna skylt och nära hållplats Ansarve på samma linje finns den här skylten med samma text. Något helgon vid namn Homa har nog aldrig funnits, och idag är båda skyltarna rättade (retuscherade) så att det istället står S t Homa. Inte så vackert det heller, men bättre än tidigare.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

BSB101

I trafiken är det viktigt att skyltar är tydliga och lättförståeliga. Det räcker med att en förkortning av den typ som visas på bild gör att förare förlorar uppmärksamheten för en kort stund för att en olycka ska uppstå. När man ser en vägskylt ska man direkt förstå den utan att "behöva tänka".
Det finns en anledning till att man i Europa sedan länge arbetar för att standardisera vägmärken.