Lite intressant att se att den enda "internationella" aktören på listan är Nobina, medans vi i Sverige har det nästan omvänt med i princip bara internationella aktörer. Bergkvarabuss/Mekka är väl det enda undantaget (möjligen Svealandstrafiken då)
Bergkvarabuss är utlandsägt till största delen, så det kan inte räknas som ett inhemskt företag.
Vilket utlandsägt bolag äger Bergkvara isf? Allabolag anger Mekka Traffic AB som koncernmoder och inget utländskt bolag.
"Koncernen ägs idag till 60% av den europeiska infrastrukturfonden CUBE II Transport S.à.r.l och till 40% av koncernens grundare Göran Mellström."
Källa: https://bergkvarabuss.se/om-oss/mekka-traffic-group/
"Cube Infrastructure Managers is an independent Luxembourgian management company focusing on investments in the European infrastructure space. The team has a broad industrial and managerial experience, and a highly international profile. Cube Infrastructure Managers has raised €2.6 billion through three funds all active in the European infrastructure space."
Källa: https://www.cubeinfrastructure.com/
Ska man göra en topplista på svenskägda bussföretag, har Bergkvarabuss lika lite på den listan att göra, som Nobina, Arriva, Transdev, Keolis och Vy.
Det finns en stor skillnad mellan Nobina och de övriga bolagen och det är att Nobina finns på Stockholmsbörsen, medan dom andra är helt eller delvis statligt ägda eller via statliga fonder. /Henrik/
Har inte hittat några uppgifter om antal fordon, men här är de 30 största svenska bolagen 2019 efter omsättning i tkr. Nu har det ju förändrats något i och med uppköp och förändringar av koncerner och flera av företagen nedan ingick ju också i samma koncern redan då. Ska bli intressant hur samma lista ser ut för 2020 när dessa förändringar slagit igenom. Helt klart är väl att Transdev gått upp som nummer två i Sverige efter Nobina.
(Uppgifterna kommer från UC:s branschrapport för buss, jag har kompletterat med Vy Buss och Keolis då deras siffror inte var inne när rapporten togs fram)
Vissa saker slår ju också lite fel då exempelvis Arriva, Transdev och Merresor också kör tågtrafik. Göteborgs Spårvägar är också med på listan även om bara en knapp femtedel av omsättningen är busstrafik (GS Buss kommer med längre ner).
Nobina Sverige AB 6 602 496
Keolis Sverige AB 5 023 644
Arriva Sverige AB 3 311 835
Transdev Sverige AB 3 094 135
Bergkvarabuss AB 1 749 822
Vy Buss AB 1 474 522
Buss i Väst AB 1 259 717
Göteborgs Spårvägar AB 1 105 610
Sambus AB 1 008 992
Merresor AB 839 108
Svealandstrafiken AB 629 233
Connect Bus Sandarna AB 499 286
Gamla Uppsala Buss AB 487 131
Centrala Buss i Norrbotten AB 349 218
Vs & Perssons Bussar AB 338 389
Björks Buss AB 304 880 301
Klövsjö-Rätan Trafik AB 270 146
Flexbuss Sverige AB 269 571
Centrala Buss I Jämtland/Härjedalen AB 265 082
Mittbuss AB 247 505
Mohlins Bussar AB 221 052
Gs Buss AB 220 209
Connect Bus Söne AB 210 218
Skellefteå Buss AB 186 925
Ebuss i Sverige AB 171 811
Stångåbuss Trafik AB 163 676
Västanhede Trafik AB 162 168
Nilsbuss AB 150 051
Söne Trafik AB 149 644
Göteborgs Buss AB 130 817
Busspoolen Västerbotten AB 121 096
Uddevalla Omnibus AB 118 486
Citat från: virtual1 skrivet 15 maj 2021, 10:50:22 AM
Lite intressant att se att den enda "internationella" aktören på listan är Nobina, medans vi i Sverige har det nästan omvänt med i princip bara internationella aktörer. Bergkvarabuss/Mekka är väl det enda undantaget (möjligen Svealandstrafiken då)
Connect Bus Söne/Sandarna är ju bland de större i Sverige, och de är ju svenskägda. Likaså Byberg & Nordin, Flexbuss och Mohlins Bussar är större svenskägda bolag som är någorlunda stora i jämförelse - se listan.
Man får ju tänka på att läsa denna rapport med lite urskiljning.
Vissa av bolagen på listan driver ju ingen egen trafik(eller i väldigt liten omfattning) utan är samverkansbolag.
Centrala Buss i Norrbotten, Busspoolen Västerbotten, Centrala Buss i Jämtl/Härjedalen, Mittbuss, Buss i Väst och Sambus.
Lägger man ihop omsättningarna får man därför ett felaktigt resultat då dessa bolags omsättning även till stor del har redovisats under delägares namn.
Ja absolut, det är inte optimala siffror - det skulle behöva göras en del bearbetning.
Roade mig med att försöka hitta de företag i Sverige som har över 200 bussreggade fordon, det blev 11 företag. Färdtjänstbussar o dyl som är personbilsreggade är inte medräknade.
Antalet bussar i min lista är inget facit, bara en snabb sammanfattning i mina egna noteringar. Avställda bussar t ex är inte medräknade. Men antalet i listan ger ändå en bra fingervisning.
Nobina Sverige 2631
Keolis Sverige 1414
Transdev Sverige inkl Merresor 1297
Bergkvarabuss 1273
Arriva Sverige 743
Vy Buss inkl Flygbussarna 566
Connect Bus 402
Svealandstrafiken 327
Byberg & Nordin 254
Flexbuss Sverige 247
Gamla Uppsala Buss 208
// A
Intressant lista! Dock har ju flera av dessa företag väldigt många fordon som inte är bussregistrerade - Nobina genom sina tre stora dotterbolag, Transdev, Connect Bus och Flexbuss framförallt.
Connect Bus exempelvis har väl omkring 700 fordon totalt, enligt sin hemsida i alla fall.