Provisorieväg för busstrafiken till Hageby

Startat av Leif D, 20 april 2008, 20:03:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

Från början var det tänkt att den nya kollektivtrafikbron skulle användas för den provisoriska vägen medan bron i Hagebygatan lanseras in.
Men har man valt en annan lösning än den ursprungliga, troligen för att tidplanen för att få kollektivtarfikbron klar inte gick att hålla till rimlig kostnad. Denna lösning är väl troligen kostnadseffektivare än att betala en stor mängt övertidstimmar för att få en bro klar, som i detta skedet endast skulle användas i ca 14 dagar. Det är ju trotts allt gott om tid tills bron ska användas på sitt egentliga sätt.

Nu några bilder från den provisoriska vägen.....

Tämligen backigt skulle man kunna säga. Foto 2008-04-20 Leif D.


Linje 113 mot Ringdansen C svänger in på vägen. Foto 2008-04-20 Leif D.


Där uppe kommer spårvägen sedan att gå och snedda mellan träden ner mot husraden. Foto 2008-04-20 Leif D.


Dammig sa någon..... Foto 2008-04-20 Leif D.


Säkert är de tur att här inte ska köras någon vinter.....  Foto 2008-04-22 Leif D.




Linje 113 och 119 på väg in mot Söder Tull. Foto 2008-04-20 Leif D.


Det är ju smalt, så man reglerar trafiken med radiosynkade trafikljus. Foto 2008-04-20 Leif D.


En tillfällig hållplats finns vid Ljuragatan. Rakt fram ser vi den nya sträckningen för Ljuragatan, spårvägen kommer att anläggas
på den plats där Ljuragatan idag går. På området till vänster kommer några hundra nya lägenheter att byggas. Foto 2008-04-20 Leif D.


Här ser vi orsaken till provisorievägen, den nya bron som kommer att lanseras in i Hagebygatans sträckning under den
kommande veckan. Foto 2008-04-20 Leif D.


3 maj ska alltså trafiken öppnas igen här på Hagebygatan. Foto 2008-04-20 Leif D.


Här ser vi ytterligare en buss passera Söderleden, sett från Hagebygatan. Foto 2008-04-22 Leif D.
;-)

bjalle

Här får de nästan installera en busstvätt också som tvättar varje gång de har passerat ;D

Leif D

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 20 april 2008, 20:07:41 PM
Här får de nästan installera en busstvätt också som tvättar varje gång de har passerat ;D

Förvisso, men de lär räcka med de två tvättar som Veolia redan har i sin anläggning vid Stohagsgatan. Tvättar man allt för ofta så nöter man ju ner lacken på bakstammen ännu fortare. Tvättslitage syns ju oftast redan efter 2-3 år som det är nu.
;-)

David S

Häftiga bilder. Man lär nog köra försiktigt så att man inte skrapar i botten.

Magnus_J

tack för det =)
gav mig lite inspiration.. får se vad som kommer ur det.

Leif D

Här följer lite uppdatering, från broarbetena i Norrköping....


Idag tisdag var själva lanseringen klar, den tog ca 5 timmar i anspråk. Nu pågår arbetet med återfyllning och packning
av de massor som måste till för att täcka in bron, samt en massa finlir närmast själva konstruktionen förståss. Foto 2008-04-22 Leif D.


Här en av de informativa skyltar som finns uppsatta. Mängden åskådare har under dagen varit ganska omfattande vid arbetsplatsen.
Observera M97-spårvagnen på kollektivtrafikbron på skyltens övre bild. Foto 2008-04-22 Leif D.
;-)

Ulf Broman

Tack för mycket informativt reportage!
Eftersom jag förr i tiden hade en gammal faster som bodde i närheten av Brockmans plan så har jag ju åkt linje 2 en del, men jag inser att det hänt en del sen dess.
Förstår jag rätt att slingan i Klingsberg inte används längre, utan spårvagnen svänger nu österut mot början av Ljuragatan?
Och att snart skall spårvägen förlängas söderut på Ljuragatan och fortsätta över Söderleden till Hageby? Hur långt söderut?

Sen angående bygget: När jag åker bil genom Norrköping, från Söderköpingshållet så åker jag via Östra Promenaden (för att få se spårvagnar och järnvägsstationen) i stället för att följa skyltarna som vill leda mig via Söderleden. Men, är hela Söderleden avstängd f.n., och har varit det under hela brobygget? Medan Hagebygatan är avstängd bara just under laneringen av bron till sin rätta plats?

Leif D

Citat från: Ulf Broman skrivet 24 april 2008, 16:42:01 PM
Tack för mycket informativt reportage!
Eftersom jag förr i tiden hade en gammal faster som bodde i närheten av Brockmans plan så har jag ju åkt linje 2 en del, men jag inser att det hänt en del sen dess.
Förstår jag rätt att slingan i Klingsberg inte används längre, utan spårvagnen svänger nu österut mot början av Ljuragatan?
Och att snart skall spårvägen förlängas söderut på Ljuragatan och fortsätta över Söderleden till Hageby? Hur långt söderut?

Klingsbergsslingan ligger just nu utan trafik, men kan ev. komma att trafikeras igen i begränsad omfattning.
Ja, linjen går nu i Albrektsvägen fram till Ljuragatans mynning.
Den npanerade förlängningen är till ringarna i Navestad (Ringdansen) men med ett etappstopp vid gänsen mellan Hageby och Navestad (vid OKQ8-macken).

Citat från: Ulf Broman skrivet 24 april 2008, 16:42:01 PMSen angående bygget: När jag åker bil genom Norrköping, från Söderköpingshållet så åker jag via Östra Promenaden (för att få se spårvagnar och järnvägsstationen) i stället för att följa skyltarna som vill leda mig via Söderleden. Men, är hela Söderleden avstängd f.n., och har varit det under hela brobygget? Medan Hagebygatan är avstängd bara just under lanseringen av bron till sin rätta plats?

Söderleden är har varit helt avstängd under hela byggtiden, då vägen även ska sänkas i stor del av sträckningen, bitvis upp till 7 meter ner. Den avstängda sträckan var först Från E22 till Hagebygatan, nu från E22 till Gamla Övägen. Under sommaren kommer dessa sträckor att vara klara och öppnas igen, men då stängs den sista biten mellan Gamla Övägen och Skarphagsleden av fär sänkning och breddning.
Hagebygatan är bara avstängd 19/4 - 3/5 (dvs 14 dagar) för inlansering av bron och de arbeten som detta medför.  Att man valt att bygga bron med inlansering, istället för på plats, beror just på att man då får en kort avstängningsperiod för Hagebygatan. Detta är nödvändigt då Söderledsarbetat påverkar trafiksituationen i hela staden, med betydligt mera bilköer främst under rusningstimmarna.
;-)

Anders Noren

Blir det fyrfiligt och planskilt på hela Söderleden sedan?

Anders

Leif D

Citat från: Anders Noren skrivet 24 april 2008, 21:52:31 PM
Blir det fyrfiligt och planskilt på hela Söderleden sedan?

Anders

Vill minnas det är tanken, i allafall sträckan från E22 till Himmelstalund (dvs fram till tidigare E4 genomfarten).
;-)


Leif D

Citat från: JB skrivet 25 april 2008, 20:27:44 PM
http://www.norrkoping.se/trafik/drift/vagarbeten/2007/soderleden/index.xml

Tyvärr innehåller inte den länken någon info om andra delar av söderleden än den som just nu byggs om.
Srtäckan från Hamnen till E22 har jag en kännsla av inte kommer byggas om till 4-fil, inte nu allafall, möjligen senare då en ev. Österled byggs mot Malmölandet. Även mellan Gamla Övägen och Skarphagsleden återstår en kort sträcka med 2-fil, denna kommer dock att byggas om under hösten till 4-fil.
;-)

Leif D

;-)

Leif D

Lite nya bilder från Hagebygatan/Söderleden....

Hagebygatan börjar bli klar i sin nya utformning, som enbart lokalgata. Foto 2008-04-30 Leif D.


Asfaltering pågår och till vänster syns kommunens inhyrda fotograf http://mffoto.se/soderleden/.  Foto 2008-04-30 Leif D.



Uppfyllnad av massor pågår fortfarande. Foto 2008-04-30 Leif D.


Mycket asfalt går det åt. Foto 2008-04-30 Leif D.




På provisorievägen rullar bussarna på hela tiden. Foto 2008-04-30 Leif D.
;-)