Bussförare fick sparken

Startat av reseguiden86, 06 oktober 2016, 14:12:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2016, 21:58:59 PM
Jag talar om SL-BussPC:n. En pekskärm i färg, ungefär dubbelt så stor som en vanlig smarttelefon, där man styr skyltning, kommunikationsradio samt tar emot och kan/förväntas läser textmeddelanden på. Under färd. Samt även kan/förväntas besvara dem, med ett antal förprogrammerade svarsmeddelanden som man bläddrar fram via menyer, och sänder tillbaka. Under färd.

Det ena alternativet (mobiltelefonen) är bannlyst pga riskerna för bristande koncentration, och att det finns risker med sådant lär alla här i forumet vara överens om.
Men riskerna med de andra alternativen (oftast huvudmannautrustning) såsom ovan nämnd pekskärm inkl otympliga sladdmikrofoner är det nästan bara Lars-Håkan som vågar nämna.
****
Ojdå! Om jag förstår detta rätt, så låter det lika osäkert som att SMS:a, under färd.
Det bästa vore väl en handsfree mobiltelefon?

1896

Citat från: igel skrivet 06 oktober 2016, 22:03:37 PM
Så kan det förstods vara, kanske dags att sätta upp en skylt "Samtal med föraren under färd förbjudet"


Sådana skyltar har väl funnits i alla tider, fast om man pekar på den när en resenär kommer fram för att fråga något under färd, då är man grinig....

yngrot

Är väl självklart att man inte ska smsa under färd eller samtala hela turen .. All fokus ska ju läggas på körningen.. Tyvärr händer det att någon blir anmäld för att använt telefon under körning  men i själva verket har vederbörande samtala i komradion .. vilket precis som tidigare skrivits minsann är värre än mobil då sladden ofta trasslar in sig i ratten eller någon annan stans . Numera är bussen kamera vänd så det går att bevisa att föraren använt komradio istället för mobil .. men de flesta resenärer ser inte skillnad mot mobil eller komradio
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Wetjo

Har för mig, men är inte helt säker, att det står i förordningen/lagen:

"Handhavande av elektronisk utrustning som stör färden".

Det skulle alltså innefatta såväl mobil som komradio.

Taunusch

Trafikförordningen 4 kap.

10 e § Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet.

---

Det gäller alltså även komradio!

Niclas Rosenius

Citat från: Taunusch skrivet 08 oktober 2016, 12:41:52 PM
Trafikförordningen 4 kap.

10 e § Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet.

---

Det gäller alltså även komradio!

   Även GPS, Radio osv.

   //Niclas

Merikarhu

Många här pratar om tjänstesamtal, och ja. Det kan säkert förekomma hos vissa bolag. Men samtliga operatörer som kör i Göteborgs stadstrafik har Rakel.
I spårvagnstrafiken har man också Rakel och ett totalt mobilförbud under körningen bortsett från vid bogsering.
Likaså är det förbjudet att använda hörlurar, och det fungerar överlag väldigt bra. Jag möter oerhört sällan kollegor som missbrukar detta.
Varför skulle man inte kunna ställa de kraven på busschaufförerna som har Rakel som arbetsredskap?

/Merikarhu

igel

Citat från: Merikarhu skrivet 09 oktober 2016, 10:39:11 AM
Många här pratar om tjänstesamtal, och ja. Det kan säkert förekomma hos vissa bolag. Men samtliga operatörer som kör i Göteborgs stadstrafik har Rakel.
I spårvagnstrafiken har man också Rakel och ett totalt mobilförbud under körningen bortsett från vid bogsering.
Likaså är det förbjudet att använda hörlurar, och det fungerar överlag väldigt bra. Jag möter oerhört sällan kollegor som missbrukar detta.
Varför skulle man inte kunna ställa de kraven på busschaufförerna som har Rakel som arbetsredskap?

/Merikarhu
Ja det är det Arriva i Stor-Stockholm gör, där är det förbjudet att använda hörlurar samt att använda mobil om man inte har p-bromsen i lagd.

Björn Ax

Citat från: Merikarhu skrivet 09 oktober 2016, 10:39:11 AM
Många här pratar om tjänstesamtal, och ja. Det kan säkert förekomma hos vissa bolag. Men samtliga operatörer som kör i Göteborgs stadstrafik har Rakel.
I spårvagnstrafiken har man också Rakel och ett totalt mobilförbud under körningen bortsett från vid bogsering.
Likaså är det förbjudet att använda hörlurar, och det fungerar överlag väldigt bra. Jag möter oerhört sällan kollegor som missbrukar detta.
Varför skulle man inte kunna ställa de kraven på busschaufförerna som har Rakel som arbetsredskap?

/Merikarhu

Nu vet inte jag hur rakel fungerar exakt men det kräver väl ändå att man håller i en mikrofon för att prata med TL??

Ersa

Citat från: Merikarhu skrivet 09 oktober 2016, 10:39:11 AM
Många här pratar om tjänstesamtal, och ja. Det kan säkert förekomma hos vissa bolag. Men samtliga operatörer som kör i Göteborgs stadstrafik har Rakel.
I spårvagnstrafiken har man också Rakel och ett totalt mobilförbud under körningen bortsett från vid bogsering.
Likaså är det förbjudet att använda hörlurar, och det fungerar överlag väldigt bra. Jag möter oerhört sällan kollegor som missbrukar detta.
Varför skulle man inte kunna ställa de kraven på busschaufförerna som har Rakel som arbetsredskap?

Dvs förbjuda alla öronsnäckor med inbyggda mikrofoner, men kräva användning av handhållna sladdmikrofoner? Hur förbättrar detta trafiksäkerheten?

Ersa

Citat från: igel skrivet 09 oktober 2016, 11:03:29 AM
Ja det är det Arriva i Stor-Stockholm gör, där är det förbjudet att använda hörlurar samt att använda mobil om man inte har p-bromsen i lagd.

Men BussPC:ns pekskärm och sladdmikrofonen kvarstår...

igel

Citat från: Ersa skrivet 09 oktober 2016, 11:25:50 AM
Men BussPC:ns pekskärm och sladdmikrofonen kvarstår...
Fördelen med bussPC:n är väl att man har en garanti på att nästan 100% av samtalen är rena tjänstesamtal.

Merikarhu

Citat från: Ersa skrivet 09 oktober 2016, 11:23:59 AM
Dvs förbjuda alla öronsnäckor med inbyggda mikrofoner, men kräva användning av handhållna sladdmikrofoner? Hur förbättrar detta trafiksäkerheten?

Vi använder oss av mikrofon med teleskoparm både för högtalarna samt för Rakel, gammal fin beprövad konstruktion som fungerar väldigt gott och skulle fungera mycket fint om bara operatörerna bad GSK om detta.

För mig är det en gåta varför inte Västtrafik sätter ned foten och säger att där Rakel finns så skall inte telefon användas. Så skulle vi slippa problemet med rattvridare som lyssnar på musik, och i och med detta riskerar missa viktiga saker som sker runt om kring deras fordon.

/Merikarhu

yngrot

Citat från: Merikarhu skrivet 09 oktober 2016, 20:26:05 PM
Vi använder oss av mikrofon med teleskoparm både för högtalarna samt för Rakel, gammal fin beprövad konstruktion som fungerar väldigt gott och skulle fungera mycket fint om bara operatörerna bad GSK om detta.

För mig är det en gåta varför inte Västtrafik sätter ned foten och säger att där Rakel finns så skall inte telefon användas. Så skulle vi slippa problemet med rattvridare som lyssnar på musik, och i och med detta riskerar missa viktiga saker som sker runt om kring deras fordon.

/Merikarhu




Menar du att Rakel luren inte används alls hos er??  Hur fungerar det när Rakel ska användas bryter det så att enbart högtalare fram hörs eller hörs i hela bussen ?? Vilket det iof ofta hörs ändå ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

j-a

Citat från: yngrot skrivet 10 oktober 2016, 20:28:46 PM





Menar du att Rakel luren inte används alls hos er??  Hur fungerar det när Rakel ska användas bryter det så att enbart högtalare fram hörs eller hörs i hela bussen ?? Vilket det iof ofta hörs ändå ..
Samma i dalarna,där finns en liten mikrofon som ser ut som en liten kupol monterad framför ratten som aktiveras med en knapp på en böjlig arm nära ratten,men även lur finns