Snabbare påstigning - hur?

Startat av MrH, 17 juni 2016, 14:04:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Felet är väl i Stockholm att man inte har påstigning fram för barnvagnar. Det här problemet måste ju ha alltid ha funnits med att behöva lämna barnet för att visera biljett - fast man kanske inte tyckte det var något problem förr i tiden. Nu är det ju svårt att ändra då inte alla bussar är anpassade för detta och det nog skulle bli för rörigt att ha båda varianterna - har ju betydelse för var barnvagnsplatserna är placerade.

Problemet för Stockholm är ju att det inte är gratis för barnvagnsförare på pendeltåg och tunnelbana, då blir det ganska lätt så att kapaciteten inte räcker till för alla barnvagnsresenärer på bussarna, vilket också blir en förhållandevis stor andel av resenärerna på parallellgående sträckor.

Man skulle ju också kunna ha en viseringsapparat vid barnvagnsplatsen. För den skull behöver man ju inte tillåta påstigning bak för andra resenärsgrupper.

Logikens hos SL är ju ibland lite konstig; istället för att se mellan fingrarna på viseringen, måste konsekvensen blir att det ska vara gratis...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

MrH

Citat från: Klaverdörr skrivet 09 juli 2016, 15:35:24 PM
Det stora problemet med ombordstigning i Gävle är bla. Vid resa med värdekort (reskass) så måste kortet läggas på maskinen vid föraren föraren lär sägas till att man ska ha reskassa biljett ska skrivas ut dvs onödigt tidskrävande. I Karlstad med exakt samma system så sköter den resande detta själv på mottagaren och utan biljett. Info finns på kortet och vill man kolla så gör man det själv på mottagaren.
Det är extrema lasttider i Gävle.

Tror det är lika i Örebro också, med samma system (Atron). Men som jag också skrev tidigare, kan ju fungera inom en zon. I Gävle är det fler zoner inblandade, t.ex till/från Valbo. Och resenärer som ska resa vidare till andra orter som Hudiksvall, Falun, Alfta eller varför inte Sundsvall eller Nordanstig. Hur gör man i Karlstad (och i Örebro) om man ska resa längre än "inom stan"?

Anders Noren

Citat från: MrH skrivet 20 juli 2016, 14:24:06 PM
Tror det är lika i Örebro också, med samma system (Atron). Men som jag också skrev tidigare, kan ju fungera inom en zon. I Gävle är det fler zoner inblandade, t.ex till/från Valbo. Och resenärer som ska resa vidare till andra orter som Hudiksvall, Falun, Alfta eller varför inte Sundsvall eller Nordanstig. Hur gör man i Karlstad (och i Örebro) om man ska resa längre än "inom stan"?

Stadsbussarna i Skåne har sina biljettmaskiner inställda på 1 zon om inte resenären säger till särskilt. Osäker på hur det är nu men åtminstone för några år sedan så fanns någon stadslinje i Malmö som passerade zongräns.
Stadsbussarna i Luleå hade redan på 1990-talet kontaktlösa kort med självvisering där resenären själv angav 1 zon (hitom E4) eller 2 zoner (bortom E4, sedermera ändrat till endast till/från sjukhuset).

Således inget som inte kan funka även idag, även i Gävle och även i stadsbussnät där vissa linjer passerar zongräns.

Ted Selander

Citat från: Lars_L skrivet 20 juli 2016, 04:46:14 AM
---
Man skulle ju också kunna ha en viseringsapparat vid barnvagnsplatsen. För den skull behöver man ju inte tillåta påstigning bak för andra resenärsgrupper.
---

I stadsbussarna i Jönköping flyttas nu andraläsaren, som suttit strax bakom föraren, till barnvagnsplatsen på förslag från operatören. Bra och tryggt även för dem med rullatorer. Resenär med barnvagn kan ha ett barnvagnsförarkort, ett årskort för förare av barnvagn (med barn i). Det var tidigare i papper, men numera är det laddat på ett validerbart plastkort. Jönköping ingår i Sydtaxan, med Cubic som systemleverantör.

MrH

Lite O/T men apropå detta med "andraläsaren" som nämns, när jag besöker min gamla hemstad Stockholm,  numera rätt sällan men dock, så har jag noterat att 99,9% av resenärerna viserar sina kort på förarmaskinens läsare, typ alla utom jag som använder den som sitter till höger direkt efter insteg, min vana trogen från X län  :D

(Här uppmanar vi alla som redan har giltig biljett att ALDRIG använda förarmaskinen eftersom det kan ställa till det, t.ex om man just sålt en 30-dagarsbiljett och ska till att lägga kundens kort på läsaren för att ladda biljetten och vips hinner en stressad resenär längre bak i kön före och hinner vifta med sitt kort vid läsaren och biljetten man just sålt hamnar då på fel resenärs resekort........... detta kan ju dock inte hända i Stockholm eftersom man inte säljer nåt.)

/MrH

Anders Noren

Citat från: MrH skrivet 01 augusti 2016, 16:51:26 PM
Lite O/T men apropå detta med "andraläsaren" som nämns, när jag besöker min gamla hemstad Stockholm,  numera rätt sällan men dock, så har jag noterat att 99,9% av resenärerna viserar sina kort på förarmaskinens läsare, typ alla utom jag som använder den som sitter till höger direkt efter insteg, min vana trogen från X län  :D

(Här uppmanar vi alla som redan har giltig biljett att ALDRIG använda förarmaskinen eftersom det kan ställa till det, t.ex om man just sålt en 30-dagarsbiljett och ska till att lägga kundens kort på läsaren för att ladda biljetten och vips hinner en stressad resenär längre bak i kön före och hinner vifta med sitt kort vid läsaren och biljetten man just sålt hamnar då på fel resenärs resekort........... detta kan ju dock inte hända i Stockholm eftersom man inte säljer nåt.)

/MrH

Skånetrafiken har nyligen (i år? förra året?) satt en andraläsare på stadsbussarna bakom föraren med stora dekaler som uppmanar resenärerna med något i stil med "Blippa ditt kort här!". Likväl är det bara ett fåtal av resenärerna som använder den vilket innebär att ombordstigningshastigheten ännu inte ökat mer än marginellt. (Eftersom kortläsarna på stadsbussarna är inställda på 1 zon och biljettsystemet hanterar övergångsresor automatiskt så behöver man egentligen bara prata med föraren om man ska lösa en duobiljett.)

Klaverdörr

#36
Vågar Xtrafik skicka bak kortläsaren i bussen ala Karlstadsbuss nu inför vintertidtabellen eller ska det fortsätta för påstigande att dom som står där med sina reskassekort och ska ha biljetter utskrivna ala stenåldern hos föraren samma som under Prodata/Magnus tiden? Man köper nytt system men kör kvar i samma gamla banor ala 80-tal när ett nytt system gör i princip att man ska förenkla påstigandet ,men ICKE i X-LÄN...

Vore roligt å höra det från trådskaparen hur tankarna går inom Xtrafik hur man ska komma till rätta med förseningarna som all trafik dras med? Har man ens tittat på Karlstadsbuss upplägg för stadstrafiken eller skiter man idet hur det ska skötas i stadstrafiken och få snabb påstigning?

Jag antar att upphandlingen i Gävle stadstrafik är det stora problemet till förändring då det bromsas till förändring, det är bara att hoppas man tänker på detta inför kommande upphandling framöver då denna upphandling inte fått fler att åka på lång sikt då många fel som begåtts tyvärr på upplägget som Nettbuss Stadsbussarna fått.
Dom har inte ens fixat en hemsida för mobiler i Gävle än dvs knappa in www.stadsbussarna.se i en mobil och hamna hos Nettbuss och deras express trafik.  Snacka om extremt dåligt. Och detta betalar Gävle Kommun för. Goddag yxkaft är bara förnamnet och detta har pågått sedan 2011 utan åtgärd....

Det verkar inte fungera bra i Gävle heller arbetsmässigt.

http://www.gd.se/gavleborg/gavle/arbetsgivarens-giftiga-brev-till-arbetsmiljoverket-facket-vad-hande-har

Nu har Arbetsmiljödomstolen gett ett ultimatum enl nedan och billigt är det inte!

http://www.gd.se/gavleborg/gavle/nettbuss-stadsbussarna-i-gavle-riskerar-boter-bussarna-ar-for-kalla

Bra arbetsgivare och chef ?


miikos

Citat från: pegee skrivet 17 juni 2016, 18:19:08 PM
I Göteborg görs den absoluta merparten av resor med Västtrafiks kort. Antingen som kontoladdning eller någon slags periodkort, skolkort, 5-resorskort eller liknande. Vilket i båda fallen ger en snabb genomströmning. Västtrafik har också nyligen lanserat sin app ToGo som skall ersätta den tidigare SMS-biljetten. Också en snabb passage in i bussen. Betalning med bankkort är en ganska liten andel av passagerarna, men man har förändrat systemet så att PIN-kod inte längre är nödvändig. Det har snabbat upp även denna hantering avsevärt.

Som jag ser det är det största hindret att passagerarna envisas med att stiga av lite hur som helst. Enklare hade det varit om framdörren ENDAST hade varit för påstigning.

Vilket inte är så konstigt egentligen, föraren säljer inga biljetter ombord på stadstrafiken. De bussar där man kan köpa biljett på var regionbussarna, men då endast med kort.

Femresors kort säljs på många försäljningsombud.

Okej, var ett tag sedan jag var i Göteborg. Deras SMS tjänst var okej, dock så vann ett snålt bolag upphandlingen. Det fanns ett hemligt krav på en årsinkomst på 120 000 kr före skatt för att kunna få den krediten som krävdes för att kunna köpa en SMS biljett (1200 kr/år). För ungdomar studenter var det svårt, om man inte som jag hade ett kontokort som jag kunde registrera. Förstås så är iden bra, SMS och sedan få faktura. Men man hade hoppas att kreditgivaren hade nöjt sig med 50 000 kr i årsinkomst. SMS biljetter är ju för enstaka resor, inget man behöver en förmögenhet för att köpa.

Om man tvingar bort betalning ombord, så kommer de flesta köpa innan, det gäller dock att det finns köpsätt och att man inte får tilläggsavgift om betalningen krånglar.