SL förlänger trafikavtalet med...

Startat av homer, 27 februari 2015, 13:47:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Men jag har nog inte uppfattat att vare sig E19 eller E19b var speciellt dyra avtal. SL har ju till och med kommit överens om lösningar som har löst problem för dem, exempelvis genom att Keolis valt att köpa miljöbussar själva istället för genom SL. Detta innebär att sl slipper investeringar på närmare 200 miljoner i budgeten och därmed även minskar avskrivningarna. SL gör ju rätt mycket sådant nu för att få ner kostnaderna. Man godkänner också högre åldersgräns etc. Allt detta är ju saker som går att göra för att man slipper upphandla på nytt.

En upphandling får nog ändå beräknas kosta åtminstone 10 miljoner för SL. Vem säger att det ens blir billigare? Jag tror riskpremien för Nacka/Värmdö skulle bli rätt hög med tanke på planerna på t-bana. skulle man upphandla 2018 tror jag få skulle vilja ha 100 procent VBP.

Men framförallt, SL kan väl pressa kostnaderna lika mycket i E19 med Keolis som genom nytt avtal, som långt ifrån säkert blir billigare. gäller ju samma sak i Norrtälje. Har svårt att se att ett nytt avtal skulle vara billigare där.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Säger man upp avtal i förväg utan anledning blir det ännu svårare att kunna teckna nya avtal till vettigt pris, anbudsgivarna vill gardera sig mot att göra stora förluster p.ga kortare avtalstid.

Keolis valde att utnyttja möjligheten att kliva av avtalet i Solna/Sumpan vid halvtid p.ga svårigheter att uppnå ett tillfredställande resultat, och man kunde göra så utan stora kostnader eftersom SL fick överta fordonen, vi får väl se när E20 närmar sig denna möjlighet om Arriva väljer att göra något liknande eller om SLL inte förlänger.


Lars-Håkan_E

Citat från: Adrian Langemar skrivet 28 februari 2015, 23:16:24 PM
Det är mycket sämre kundnöjdhet för samtliga mätningar under Arrivas tid (med undantag för den senaste) jämfört med Keolis tid.


Läs innantill på sid 61-62 i det dokument du själv hänvisade till :-) och som var det jag svarade på i jämförelsen med Solna/Sundbyberg.

Jag anser mig med fog kunna påstå att skillnaden i dessa områden mellan Keolis avtalstid och nu Arriva:s är små, och i SL området har det tyvärr alltid (nästan alltid) uppstått dippar i samband med operatörsbyte.
Solna/Sundbyberg är f.ö tillsammans med Malmö tätort ett av de absolut svåraste områden att bedriva kollektivtrafik i dessutom är hopslagningen av tre avtalsområden till ett lurig ur redovisningshänseende, ett området som generellt visat svaga resultat drar nu ner hela avtalsområdet.

Tittar man på avtalsområdet Norrort så kan man ju notera att våren 2013 var man på vissa parametrar nere på "Pendeltågsnivå" medans man på andra ligger lika innan operatörsbytet, här gjorde man en "Nacka/Värmdö" vid trafikstarten vilket menas en jämförelse med Swebus trafikstart i området 2002, hela upplägget känns väldigt likt och med liknande resultat.

Vad är sedan viktigast för slutkunden (inte för diggare eller dem med trafikpolitik som största intresse)?

Jo inte vilken färg det är på bussen eller om det är tygmatta i taket eller höga stolsryggar (om vi undantar linjer med extremt lång medelrestid per kund), Om bussen går var 10 eller 15 min är inte det viktigaste utan att bussen verkligen går då och kommer fram på annonserad ankomsttid +/- någon minut, att restid och därmed resväg är acceptabel (inga mängder med konstiga omvägar) att man får sittplats (på längre resor) och att man kommer med tänkt avgång i andra fall, att föraren kör på ett trafiksäkert och hyfsat bekvämt sätt och vid behov kan svara på enkla frågor om det egna området och annars hänvisa till rätt forum.

Ska jag med hänsyn till bakgrund och erfarenhet göra en enkel gradering av mina upplevelser de senaste åren så blir det ungefär så här:

Norrtälje o Norrortstrafiken och Kallhäll har jag inte frekventerat alls sedan senaste operatörsbytet så där har jag ingen åsikt.

Fordonsmässigt så är Handen och Söderorts bussar mest välhållna oavsett årgång, ser man till hur förarna framför sina bussar och till kundbemötande är min upplevelse att Söderort och Bromma (Vällingby) ligger i absoluta botten, Tyresö o Handen i topp, Södertälje, Nynäshamn, Sumpan o Botkyrka i mittfältet.

Det överlägset sämsta körsättet har Söderort visat medans kollegorna i Handen haft det bästa, bara det visar att det inte har med vilken operatör som är inblandad.







Lars_L

Det är några förbiseenden som SL gjorde i E20, men där man höll en högre nivå i E19B, vad gällde krav på turtäthet etc för 676 och 639, men en orsak till det är nog till viss del att många av utökningarna inom E20 infördes nästan samtidigt som upphandlingen påbörjats.

Annars tycker jag Arriva fungerar bra nu. Kan inte säga att upplevelsen är sämre av resan generellt. sedan tycker jag att det är synd att det blev så kraftiga nedskärningar i Bromma och till viss del Norrort av trafiken, men det ligger ju på SL:s ansvar. Ändringar som man ju givetvis kan göra även i Söderort, om SL vill.

Annars måste jag nog säga att - förvånansvärt nog - stämmer den upplevda kvaliteten oerhört bra med min upplevelse av områdena ( med viss fördröjning som alltid uppstår innan förbättringar får genomslag.)

Det är ju inget problem att komma upp i högre nöjdhet i ex.vis Kallhäll med rätt åtgärder. Nu satsar man väl där snarast på att få bort timmestrafik på en del linjer. Förvisso positivt, men knappast det som ökar kundnöjdheten så där väldans mycket ( då det är mycket lågt resande på berörda linjer).



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

ichessy

Citat från: Lars_L skrivet 28 februari 2015, 13:11:31 PM

Men sedan ja , till viss del var det väl olyckligt att avsluta i förtid där, eftersom Keolis köpte på sig en massa nya bussar som sedan återlämnades till SL, utan att kunna få avsättning för. Det var ju också nödvändigt att den möjligheten fanns, med en sådan avtalsformulering.


Frågan är ju varför blev de nya regionalvagnarna 37xx inte kvar i råsta? För när Arriva tog över och hyrde de från keolis så kördes de ofta som de kunde på linje 516 och 526. Men sedan blev de  ersatta av merca vagnarna när 37xx vagnarna försvann från råsta.
Software Developer

homer

Citat från: ichessy skrivet 04 mars 2015, 10:25:33 AM

Frågan är ju varför blev de nya regionalvagnarna 37xx inte kvar i råsta? För när Arriva tog över och hyrde de från keolis så kördes de ofta som de kunde på linje 516 och 526. Men sedan blev de  ersatta av merca vagnarna när 37xx vagnarna försvann från råsta.

För att bussarna ägdes av SL och SL behövde dem till de nya linjera 480C och 445C när Danvikstullsbron skulle renoveras

Bussmicke

Adrian Langemars inlägg är ren underhållning att läsa.  :)

/Bussmicke
Www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

ichessy

Citat från: homer skrivet 04 mars 2015, 12:40:34 PM
För att bussarna ägdes av SL och SL behövde dem till de nya linjera 480C och 445C när Danvikstullsbron skulle renoveras

Har inte sett de på dessa linjer, snarare på förortslinjer i söderort. Jag anser att de inte har nån nytta där, då de går på linjer som går via 30/50 km vägar xD

Software Developer