Länstrafik i två län....

Startat av Stefan P, 19 september 2012, 16:30:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

UglyJazz

Linje 45 går ju från Mora till Gällivare i dagliga avgångar
.
Dalarna, Hälsingland, Härjedalen, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten på en och samma linje och med en och samma biljett om man vill.
Cirka 1.000 km. Rätta mig om jag tänker fel...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Leif D

Länstrafiken i Sörmland, Länstrafiken i Örebro och Länstrafiken i Västmanland är väl dessutom samman bolag (eller var de väl i allafall innan länstrafiken blev länsmyndigheter).
;-)

niclas h

linje 639 går norlmalt stockholm halstavik    men i somras gick den stockholm östhamar fredag ut söndag in   

579 sl linje går mellan 2  län sl,ul det är sl bussar som kör den linjen  dom kör alanda ,sigtuna bålsta anslutning i bålsta till enköping   för några år sen fans 803 och körde hela sträckan enköping - bålsta - sigtuna - arlanda.

183 kör knivsta - sigtuna  kr linje.

Ersa

Citat från: MrX skrivet 20 september 2012, 09:23:36 AM
Det finns en variant av SL677 där UL kör från och till Långhundra där bussbyte (för resenärerna) sker mellan den blå SL bussen och den gula UL-bussen. 0515 från Uppsala, ankommer Långhundra 0551, vänder på stället och har samma avgångstid som ankomsttid och rullar tillbaka till Uppsala. Nu vänder visserligen den turen i UL-området men ändock en linje som delas av de bägge länsbolagen.

Tråkigt med vändningen vid Långhundra-Åby. Det hade varit mycket mer intressant och roligt om Nobina i Uppsala kört hela 677ans linjesträckning med 2-3 st UL-gula boogibussar, med lika många omlopp som startar och slutar i Uppsala.

Patrik

Citat från: UglyJazz skrivet 21 september 2012, 20:39:36 PM
Linje 45 går ju från Mora till Gällivare i dagliga avgångar
.
Dalarna, Hälsingland, Härjedalen, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten på en och samma linje och med en och samma biljett om man vill.
Cirka 1.000 km. Rätta mig om jag tänker fel...

Det är två olika linjer dock. (Mora - Östersund, Östersund - Gällivare)
Annars är det rätt förutom att man inte kan åka hela sträckan på samma dag.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

UglyJazz

Du har rätt, Patrik.
Tiden räcker inte till för hela resan.

När man kör en reseplanering så rekommenderar de flesta systemen att man ska åka tåg också.
Med en massa byten... Hemska tanke...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Bussmicke

Citat från: Leif D skrivet 21 september 2012, 20:47:46 PM
Länstrafiken i Sörmland, Länstrafiken i Örebro och Länstrafiken i Västmanland är väl dessutom samman bolag (eller var de väl i allafall innan länstrafiken blev länsmyndigheter).

Precis så var det, skulle vilja veta om bolaget är kvar eller om det upphört som bolag

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Patrik skrivet 22 september 2012, 08:04:04 AM
Det är två olika linjer dock. (Mora - Östersund, Östersund - Gällivare)
Annars är det rätt förutom att man inte kan åka hela sträckan på samma dag.

45N och 45S har alltid varit två skilda linjer som även alltid upphandlats separat. Vissa avtalsperioder har norra respektive södra 45:an körts av olika företag. T.ex förr när Centrala Buss Norrbotten körde 45N och Swebus samt KR Trafik körde 45S.
Och även när de bägge linjerna körts av samma företag har det väl alltid varit bussbyte vid mittpunkten, Östersund.

pnott

Citat från: Bussmicke skrivet 22 september 2012, 09:25:11 AM
Precis så var det, skulle vilja veta om bolaget är kvar eller om det upphört som bolag

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Än så länge finns det kvar, men
CitatUtredningen presenterar tre alternativ till samverkan, varav utredningen
rekommenderar att respektive kollektivtrafikmyndighet svarar för samtliga
uppgifter och att Länstrafiken Mälardalen AB avvecklas
Se kollektivtrafiknämnden i Landstinget Västmanlands protokoll från 21/5, § 37
http://www.ltv.se/ImageVault/Images/id_17944/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

Jonas1968

Citat från: Ersa skrivet 19 september 2012, 22:50:04 PM
Om båda linjerna trafikeras av fordon i både vit Dalatrafiklack och blå Örebrolack.

Om denna linje trafikeras med både Dalatrafiklackerade och Värmlandstrafiklackerade fordon.
Jag tror att bussarna Kopparberg-Grängesberg körs helt och hållet i länstrafiken Örebros regi. Busslinjen går ju dessutom nästan uteslutande i Örebro län. Den går bara någon kilometer in i Dalarnas län.

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 22 september 2012, 10:54:39 AM
45N och 45S har alltid varit två skilda linjer som även alltid upphandlats separat. Vissa avtalsperioder har norra respektive södra 45:an körts av olika företag. T.ex förr när Centrala Buss Norrbotten körde 45N och Swebus samt KR Trafik körde 45S.
Och även när de bägge linjerna körts av samma företag har det väl alltid varit bussbyte vid mittpunkten, Östersund.

Centrala Buss Norrbotten har aldrig kört på 45:an. 1991-1996 när Swebus körde södra delen så var det Busspoolen(Västerbotten) som hade kontraktet på norra delen, då i gemensamt upplägg med linje 50(Umeå-Östersund). 1996 då KR övertog södra delen så blev Inlandsbuss entreprenör på den norra linjen. Inlandsbuss var ett bolag som ägdes gemensamt av Granbergs Buss och Bodens Omnibus.

För att återgå till det ursprungliga ämnet så har vi ju här i norr ganska många länsöverskridande linjer i huvudmannaregi. Mellan Väster- och Norrbottens län finns linje 20/100 som trafikerar Umeå-Luleå-Haparanda/Torneå, linje 24 mellan Malå och Arvidsjaur, linje 26 mellan Skellefteå och Arvidsjaur, linje 30 mellan Sorsele och Arvidsjaur, fram till i år har vi också haft 203 Ålund-Klubbfors-Piteå.

Stefan P

Hej

Jag hoppas att SL kan ändra sig,  så att vi från UL sidan får åka till Norrtälje igen mm?

mvh Stefan P

Jonas1968

Citat från: Stefan P skrivet 25 september 2012, 15:47:25 PM
Hej

Jag hoppas att SL kan ändra sig,  så att vi från UL sidan får åka till Norrtälje igen mm?

mvh Stefan P
Finns ju redan idag trafik Uppsala-Norrtälje. Om UL biljetter skall gälla ända till Norrtälje så är det väl dock UL som måste ändra sig och betala för detta, Inte SL. Har det någonsin gått att åka ända till Norrtälje på UL kort?

Stefan P

Hej

Jo visst finns det trafik till Norrtälje. Men på den gamal goda tiden körde vi med bussar till Norrtälje med bussar från Uppsala, nu körs linjen endast med SL bussar förutom en morron när vi kör till Åby vsk. och möter upp bussen kommer i från Norrtälje.

Jag tror att gick att åka på två zons kort till Norrtälje.

Efter gamlat var hette linjen 807 var en UL linje som delades mellan UL och SL.

Kronobergarn

Keolis Mölndal har en linje som går mellan V:a Götaland & Halland...767:an mellan Lindome & Snipen  8)