Flertal turer inställda i UL-trafiken..

Startat av Jacob, 16 augusti 2012, 20:23:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Ja just, jag hörde något rykte om kraftig personalbrist på  andra sidan gränsen, och att personal från underentreprenörerna får rycka in och köra extra. Lite tråkigt att telefonlinjerna inte verkar fungera att ringa samtal till andra sidan gränsen. Det är ju samma företag som kör på båda sidor gränsen, och företaget har ju både egen personal samt ännu en underentreprenör på östra sidan.

Eller är alla form av utbyte inom Uppland helt otänkbart sedan augusti 2008?

Klaverdörr

Hej!

Extremt tragiskt för resenärerna, man kan undra om man valt fel entreprenör för trafiken då så många turer blir utan trafik..
Hoppas feta viten utdelas så entreprenören "lär sig" att bemanna upp med resurser!
Där jag arbetar skulle det kosta "miljoner" i fall personal saknas och driftavsnitt lär stoppas pga personalbrist (det kommer aldrig hända) då man lockar med extremt bra betalt för att arbeta extra vid dessa tillfällen för ledig personal så dom står på kö för att få ta det!
Men det är väll billigt att stunta i detta kanske i kollektivtrafiken då kvalitén är mycket låg tyvärr, länstrafiksbolaget får ta skiten och entreprenören kommer billigt undan i driftkostnader...

Omnilasse

Citat från: Klaverdörr skrivet 17 augusti 2012, 03:50:54 AM
Hej!

Extremt tragiskt för resenärerna, man kan undra om man valt fel entreprenör för trafiken då så många turer blir utan trafik..
Hoppas feta viten utdelas så entreprenören "lär sig" att bemanna upp med resurser!
Där jag arbetar skulle det kosta "miljoner" i fall personal saknas och driftavsnitt lär stoppas pga personalbrist (det kommer aldrig hända) då man lockar med extremt bra betalt för att arbeta extra vid dessa tillfällen för ledig personal så dom står på kö för att få ta det!
Men det är väll billigt att stunta i detta kanske i kollektivtrafiken då kvalitén är mycket låg tyvärr, länstrafiksbolaget får ta skiten och entreprenören kommer billigt undan i driftkostnader...

Jojo, visst skulle man kunna ha villkor så att aldrig (i princip) personalbrist uppstår. Men då skulle ju kostnadsnivån vara en helt anan och frågan är väl om det rent samhällsekonomiskt är värt den kostnaden?

Nu hör ju första "höstveckan" till en klassiker när det gäller personalbrist inom kollektivtrafiken. UL har ju redan bytt till hösttidtabell. Brukar ju nästan alltid vara problem med att personalläget då är lite extra ansträngt i många trafikområden. Att många är kvar på semester innebär ju inte bara att man har liten reserv, utan att många av förarna också befinner sig på annan ort och därför inte bara kan "hoppa in" på ett gnet ifall det skulle behövas.

Är ju långt ifrån osannolikt att det blir problem i några trafikområden även i Stockholm under nästa vecka.


Nico

Sedan har ju Ramadan pågått sedan 20 juli och avslutas först nu den 18 augusti... vilket nog välkomnas av flera personalplanerare. I mindre bruksorter så kanske det är något som inte påverkar, men i många större tätorter så har det faktiskt en inverkan på personalläget då många vill vara lediga osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Klaverdörr skrivet 17 augusti 2012, 03:50:54 AM
Extremt tragiskt för resenärerna, man kan undra om man valt fel entreprenör för trafiken då så många turer blir utan trafik..
Hoppas feta viten utdelas så entreprenören "lär sig" att bemanna upp med resurser!
Där jag arbetar skulle det kosta "miljoner" i fall personal saknas och driftavsnitt lär stoppas pga personalbrist (det kommer aldrig hända) då man lockar med extremt bra betalt för att arbeta extra vid dessa tillfällen för ledig personal så dom står på kö för att få ta det!
Men det är väll billigt att stunta i detta kanske i kollektivtrafiken då kvalitén är mycket låg tyvärr, länstrafiksbolaget får ta skiten och entreprenören kommer billigt undan i driftkostnader...

Det är väl ändå lite väl enkelt och ensidigt att enbart belasta entreprenören? Det vi ser är väl mera ett branschproblem/samhällsproblem där det är svårt att hitta folk som vill köra buss i linjetrafik på dagens villkor. Om det hade stått ett annat entreprenörsnamn under UL-loggan på sidan av de gula bussarna hade säkerligen spelat mindre roll. Det hade ändå varit samma helhet i samhället, samma fackförbund, samma kollektivavtal, samma lön, samma depå och även samma scheman då UL upphandlar i färdiga omlopp som entreprenören sedan kör efter. Rakt av.

Personligen har jag svårt att se att det skulle finnas några större missnöjen med fordon och arbetsmiljö i Uppsala. I Norrtälje har man ju inte alls samma personalbrist, och de som har jämfört bussar och huvudmannens depåbyggnader mellan TO Uppsala och TO Norrtälje måste ju erkänna att det är som natt och dag vad gäller åldrar. Allt i Uppsala är ju så nytt, blänkande, stort och fint i jämförelse att man som "rospigg" nästan inte kan tro sina ögon.

KG

Dagens skörd:

CitatPå grund av personalbrist är flertalet Regionbussavgångar inställda

Linje 102 kl 19:15 Knivsta kyrka - Björklinge

Linje 501 kl 13:00 Gävle Vasaskolan - Älvkarleby kraftverk
Linje 501 kl 15:25 Gävle Vasaskolan - Älvkarleby kraftverk
Linje 501 kl 16:55 Gävle Vasaskolan - Älvkarleby kraftverk
Linje 501 kl 16:57 Älvkarleby kraftverk - Gävle Vasaskolan
Linje 501 kl 17:55 Gävle Vasaskolan - Älvkarleby kraftverk
Linje 501 kl 20:07 Älvkarleby kraftverk - Gävle Vasaskolan
Linje 501 kl 21:02 Gävle Vasaskolan - Skutskär Station
Linje 501 kl 22:22 Skutskär Station - Gävle Vasaskolan
Linje 501 kl 23:05 Gävle Vasaskolan - Älvkarleby kraftverk
Linje 501 kl 00:22 Skutskär Station - Gävle Vasaskolan
Linje 501 kl 01:00 Gävle Rådhuset - Skutskär Station
Linje 501 kl 02.05 Gävle Rådhuset - Skutskär

Linje 502 kl 14:10 Skutskär Rotskärsskolan - Skutskär centrum

Linje 510 kl 17:55 Älvkarleby kraftverk - Tierp station
Linje 510 kl 19:10 Tierp station - Älvkarleby kraftverk
Linje 510 kl 21:10 Tierp station - Skutskär centrum
Linje 510 kl 22:35 Skutskär centrum - Tierp station

Linje 771 kl 16:05 Uppsala Centralstation - Heby station

Linje 774 kl 14:50 Uppsala Centralstation - Västerås bussterminal
Linje 774 kl 15:20 Uppsala Centralstation - Västerås bussterminal
Linje 774 kl 16:40 Västerås bussterminal - Uppsala Centralstation
Linje 774 kl 17:10 Västerås bussterminal - Uppsala Centralstation
Linje 774 kl 19:25 Uppsala Centralstation - Västerås bussterminal
Linje 774 kl 20:25 Uppsala Centralstation - Västerås bussterminal
Linje 774 kl 21:05 Västerås bussterminal - Uppsala Centralstation
Linje 774 kl 22:05 Västerås bussterminal - Uppsala Centralstation
Linje 774 kl 01:05 Enköping Resecentrum - Västerås bussterminal
Linje 774 kl 01:50 Västerås bussterminal - Enköping Resecentrum

Linje 801 kl 16:03 Uppsala Centralstation - Arlanda
Linje 801 kl 17:05  Arlanda - Uppsala Centralstation
Linje 801 kl 18:03 Uppsala Centralstation - Arlanda Halmsjön
Linje 801 kl 19:05 Arlanda - Uppsala Centralstation
Linje 801 kl 21:33 Uppsala Centralstation - Arlanda Halmsjön

Linje 803 kl 19:45 Enköping Lasarettet - Bålsta bussterminal
Linje 803 kl 20:30  Bålsta bussterminal - Enköping Lasarettet

Linje 804 kl 13:00 Uppsala - Enköping
Linje 804 kl 14:45 Uppsala - Enköping
Linje 804 kl 14:55 Uppsala – Enköping
Linje 804 kl 15:43 Enköping - Uppsala
Linje 804 kl 15:58 Enköping - Uppsala
Linje 804 kl 16:13 Enköping - Uppsala
Linje 804 kl 16:43 Enköping - Uppsala
Linje 804 kl 17:10 Uppsala - Enköping
Linje 804 kl 18:00 Uppsala - Enköping
Linje 804 kl 22:43 Enköping - Uppsala
Linje 804 kl 00:05 Uppsala - Enköping

Linje 809 kl 14:55 Uppsala - Knutby
Linje 809 kl 15:53 Knutby  - Uppsala
Linje 809 kl 16:55 Uppsala – Knutby
Linje 809 kl 17:53 Knutby skola - Uppsala

Linje 811 kl 14:50 Öregrund - Uppsala
Linje 811 kl 23:15 Uppsala - Öregrund

Linje 821 kl 14:50 Uppsala – Tierp
Linje 821 kl 16:10 Tierp - Uppsala
Linje 821 kl 16:50 Uppsala - Tierp
Linje 821 kl 17:10 Tierp - Uppsala
Linje 821 kl 17:50 Uppsala - Tierp
Linje 821 kl 18:20 Tierp – Uppsala
Linje 821 kl 18:50 Uppsala - Tierp
Linje 821 kl 19:40 Tierp - Uppsala

Linje 835 kl 14:25 Östhammar - Skärplinge
Linje 835 kl 15:40 Skärplinge - Östhammar
Linje 835 kl 16:45 Östhammar - Skärplinge
Linje 835 kl 17:50  Skärplinge - Östhammar

Linje 84 kl 14:30  Uppsala Allianshallen - Uppsala Centralstation
Linje 84 kl 15:35 Uppsala Allianshallen Uppsala Centralstation

Linje 844 kl 20:10 Uppsala - Tärnsjö
Linje 844 kl 21:10 Uppsala - Tärnsjö
Linje 844 kl 21:35 Tärnsjö - Uppsala
Linje 844 kl 22:35  Tärnsjö - Uppsala

Linje 848 kl 16:30 Uppsala - Sala
Linje 848 kl 18:15 Sala - Uppsala
Linje 848 kl 20:35 Uppsala - Heby
Linje 848 kl 21:35  Heby Uppsala

Linje 866 kl 17:10  Heby - Östervåla

Linje 886 kl 14:50 Uppsala Norra Sjukhuset - Alunda
Linje 886 kl 17:25 Uppsala Science Park - Alunda
Linje 886 kl 17:55 Uppsala Science Park - Alunda bussterminal
Linje 886 kl 18:25 Alunda bussterminal - Uppsala Science Park
Linje 886 kl 18:55 Alunda bussterminal - Uppsala Science Park

Vi beklagar det inträffade!

Lars

Vad det är för orsaker till personalbristen i Uppland just nu har jag ingen kunskap om men vad som inträffade i samma företag i Värmland för några år sedan har jag bättre koll på, det kan ju vara något liknande.

Vad som inträffade i Värmland var att vi fick ny trafikchef, som inte längre är kvar, och alla beslut som kom från HK i Sthlm skulle verkställas.
Ett av dessa beslut var att den semesterorganisation som fanns i Värmland skulle upphöra och de semesterperioder som beslutats på högsta ort gällde. I Värmland låg sommarsemestern fördelad mellan skolans läsår och dessutom kunde några ytterligare få semester i juli då ett antal arbetarturer har uppehåll just under industrisemestern.
Vilket resultat fick detta, jo sista skolveckan i juli och den sista i augusti blev massor turer inställda men i juli så hade depån i Karlstad den mest välansade gräsmatta som man kunde hitta Karlstad.
Vid ett senare möte med dåvarande Vise VD om en annan sak tog jag upp detta och första svaret var. Har inte hela Sverige samma tider?
Året efter fungerade allt mycket bättre.

Nu funderar ja på att eftersom det är ett nytt anbud som körts igång och stor del av semesterplaneringen troligtvis kommer från grannlänet så har den tidigare veckan i Uppland inte räknats in utan det har blivit som i Stockholm, man har helt enkelt inte i det skedet tänkt på detta och när det uppdagats lokalt var det redan försent.

Ersa

Sen kan det även underlätta om huvudmannen anpassar sin sommartidtabell till sommarlovet. Att köra tät ordinarie vinter/skoltrafik med tomma busar 1-2 veckor innan skolorna börjar är bra onödigt och kan leda till vissa bekymmer.

Lars

Citat från: Ersa skrivet 17 augusti 2012, 14:50:55 PM
Sen kan det även underlätta om huvudmannen anpassar sin sommartidtabell till sommarlovet. Att köra tät ordinarie vinter/skoltrafik med tomma busar 1-2 veckor innan skolorna börjar är bra onödigt och kan leda till vissa bekymmer.
Det är helt otroligt men jag blir inte helt förvånad på kunskapen hos många tjänstemän som bestämmer, dessa pengar kunde faktiskt läggas på glesbygdstrafik men där ska det verkligen sparas! Det blir inte så mycket trafik men något skulle det kunna bli.

KG

Citat från: Lars skrivet 17 augusti 2012, 14:39:07 PM
Vad det är för orsaker till personalbristen i Uppland just nu har jag ingen kunskap om

Jag kan upplysa dig.
I år har man lagt semestern i tre perioder som totalt sträcker sig mellan 11/6 till 3/9 och UL-området började med full hösttrafik redan den 13/8...
Tidigare har sommarsemester alltid varit inom ramen för sommartrafiken.

Lars

Oj Oj detta betyder att problemen kommer att kvarstå ytterligare ett par veckor, det kommer tyvärr att drabba Nobina stora kostnader i böter för inställd trafik! Visserligen kommer säker en del att välja att jobba när ramadan är över och skolorna har börjat och detta kommer ju att bli billigare än att betala böter.
Att ta in förare från Norrtälje kanske inte är så enkelt för det är ju inte samma biljettsystem och man ska lära sig rutterna och sen kanske Uppland har sin egen förarcertifiering?
Vem är det egentligen som har planerat in denna period för sommarsemester?

I Hamar i Norge var det entreprenörsbyte 1 juli från Nobina till Nettbuss och där hade den gamla operatören beviljat alltför många förare semester direkt från start och den nya entreprenören satt riktigt i klistret men det gick att lösa genom att vissa valde att skjuta på sin semester och inlånat folk från övriga depåer i Hedmark. (I Norge så övergår automatiskt alla förare som vill till det nya vid entreprenörsbyte)


Ersa

Citat från: Lars skrivet 17 augusti 2012, 15:48:10 PM
Att ta in förare från Norrtälje kanske inte är så enkelt för det är ju inte samma biljettsystem och man ska lära sig rutterna och sen kanske Uppland har sin egen förarcertifiering?

Jamen utbilda i varandras rutiner och system då, för att kunna ha lite utbyten. Länsgränserna är väl inga Berlinmurar?

Klaverdörr

Citat från: Ersa skrivet 17 augusti 2012, 19:18:02 PM
Jamen utbilda i varandras rutiner och system då, för att kunna ha lite utbyten. Länsgränserna är väl inga Berlinmurar?

Håller med till 100% tex borde dom 12 inställda turerna Gävle Vasaskolan - Älvkarleby kraftverk (vissa turer andra hållet) kunna köras av Nobina Sandviken/Gävle förare på bra betald övertid..
Ser att nattbussar även är inställda.. Det kan bli riktigt dyrt detta för Nobina..

När det är så här mycket på en gång i inställningar så borde UL faktiskt börja titta på att säga upp avtalet i förtid pga bristande ansvar från Nobina, turlistorna har säkert varit klara i mer än 10-12 veckor tillbaka så Nobina kan inte skylla på något i princip utan det är planeringen hos dom som är EXTREMT dålig sedan lär UL ha berättat att vintertidtabell gäller from 13 i "god tid" och det betyder alltid fler turer utan att tidtabellen är exat lagd!
Det lär bli förändringar på Nobina Uppland framöver förmodar jag för HK tror jag inte ser positivt på detta!