En busschaufförs vardag - Leksand

Startat av patric, 25 juni 2011, 00:41:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussföraren

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 juli 2011, 18:26:24 PM
En daglig koll i bussen innan man ställer ifrån sig den, för att upptäcka ev nya skador, (Vandalisering) och för att hitta kvarglömda effekter, är inte det något man ska ha betalt för ? (Vet att vissa förare struntar i detta.)

Det ska du hinna på 0/noll minuter sade en tidsstudieman på ett möte, du ska även hinna byta buss på lika många/få minuter

Robert T

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 juli 2011, 18:26:24 PM
En daglig koll i bussen innan man ställer ifrån sig den, för att upptäcka ev nya skador, (Vandalisering) och för att hitta kvarglömda effekter, är inte det något man ska ha betalt för ? (Vet att vissa förare struntar i detta.)

Det är vi skyldiga att göra ja, men på vilken tid kan man fråga sig.

Bussföraren

Citat från: Robert T skrivet 02 juli 2011, 12:32:10 PM
Det är vi skyldiga att göra ja, men på vilken tid kan man fråga sig.

På noll (0) minuter enligt inlägget ovanför....

Tråkigt nog har kollektivet själva satt sig i denna sits och gett arbetsgivarna med Nobina som mest framträdande en orsak att kika närmare på vad man egentligen betalar för och vad som i slutänden görs, sedan har ju kommunal hängt på detta med att det ska specificeras hit o dit.

Om man kan skära ner från totalt 25 min på o avtid per tjänst o dag till 5 minuter inser ju alla vilka enorma summor det handlar om.

1 min för anmälan, 1 min för gångtid, 2 min för uppstart och sedan 1 min för gångtid i slutet om det inte är avlösning då det blir 0 min


1896

Hur kan facket godkänna 0 minuter i in o avställelsetid ?  ???


Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 29 juni 2011, 20:21:25 PM
2 minuter i avställelse tid ?  ??? Vart är vi på väg ?  ??? Ska jag betala för att jobba ?  ???

Sedan när har du börjat kritisera Nobinas rutiner?

1896

Citat från: Ersa skrivet 03 juli 2011, 20:22:54 PM
Sedan när har du börjat kritisera Nobinas rutiner?

Ingen är fullkommlig, inte ens Nobina.  ;)

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 03 juli 2011, 20:30:35 PM
Ingen är fullkommlig, inte ens Nobina.  ;)

Jag skulle vilja påstå att att Nobina i många fall har mindre förberedelsetid än flera andra företag. Polarbuss och Veolia hade t.ex många fler minuters förberedelsetid i Umeå, men med alltför generösa tider vinner man inga upphandlingar. Och Veolia fick ju backa just pga dålig lönsamhet. Men nog är det intressant att jämföra med spårbranschen. För inte har väl förare av spårvagnar och lokaltåg i landstingsupphandlad länstrafik neråt två minuters förberedelsetid innan tåget ska rulla från depån?

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 03 juli 2011, 19:59:37 PM
Hur kan facket godkänna 0 minuter i in o avställelsetid ?  ???

För att man inte har fått in krav på inställelsetid i något kollektivavtal, antagligen.
Kommunal upplevs idag som ett rätt svagt fackförbund som en stor del bussförare inte har förtroende för, vilket är trist.

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 03 juli 2011, 20:54:39 PM
Jag skulle vilja påstå att att Nobina i många fall har mindre förberedelsetid än flera andra företag. Polarbuss och Veolia hade t.ex många fler minuters förberedelsetid i Umeå, men med alltför generösa tider vinner man inga upphandlingar. Och Veolia fick ju backa just pga dålig lönsamhet. Men nog är det intressant att jämföra med spårbranschen. För inte har väl förare av spårvagnar och lokaltåg i landstingsupphandlad länstrafik neråt två minuters förberedelsetid innan tåget ska rulla från depån?

Det beror ju på att just dåvarande Swebus i början på 2000 talet anställde en grupp medarbetare (inget branschfolk) som systematiskt gick igenom kontrakt för kontrakt i syfte att hitta marginaler som kunde tas bort (typ som en tidsstudieman), eftersom förarna på många håll bara använde tiden till annat än arbetsrelaterade frågor så uppstod sällan några praktiska bekymmer annat än för dem och de stationsorter där man de facto gjorde något arbete på denna tid.

Om alla verkligen hade utfört sitt arbete och det lett till att uppdragen utförts på ett bättre sätt mot kunden hade säkerligen en stor del av tiden varit kvar.

Samtidigt gicks en stor del av tomkörningstiderna igenom av samma medarbetare för även där fanns det i de flesta fall mycket tid att tjäna, förarna hann ju oftast ändå och de gånger dom inte hann så vad då...

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 03 juli 2011, 21:00:37 PM
För att man inte har fått in krav på inställelsetid i något kollektivavtal, antagligen.
Kommunal upplevs idag som ett rätt svagt fackförbund som en stor del bussförare inte har förtroende för, vilket är trist.

Det är svårt att avtalsvägen komma överens om sådana tider när det varierar så extremt mycket mellan områden och typ av trafik.

På en liten depå kanske det räcker med en minut i på o av vid avlösning eftersom gångsträckan bara är 10 meter, för dem som kör beställningsbussar kanske det behövs en halvtimme.

Sådant här ska skötas lokalt efter varje områdes förutsättningar, men det innebär ju också att man från arbetstagarnas sida måste kunna visa att man ska utföra ett arbete som behövs och som gör att kunderna blir nöjdare, annars finns det ingen som kommer att ta dem på allvar.

Att som kommunal lokalt gjort på en del håll börja räkna upp att man behöver x antal minuter för att byta om, x antal för att hämta väskan, x antal för att anmäla sig, x antal för att gå ut till bussen och sedan tid för att göra bussen klar för körning är dömt att misslyckas, om vi tittar på förhållandena hos de mindre åkarna i Uppland och i Västerbotten t.ex, jag antar att man inte har betalt för allt detta utan i bästa fall har man några minuter för att städa bussen om detta ingår i förartjänsten, policyn med för o eftertider har sällan eller aldrig funnits på liknande arbetsplatser.

Wetjo

Så länge vi har kontantkassor måste vi ner till garaget på alla raster, men när dom försvinner blir det nog likadant i Dalarna som i resten av landet. Om jag inte minns fel var det "sköldpaddan" i Råsta som började med att man skulle ta sig till/från avlösningsplatsen utan lön...

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 03 juli 2011, 21:15:38 PM
om vi tittar på förhållandena hos de mindre åkarna i Uppland och i Västerbotten t.ex, jag antar att man inte har betalt för allt detta utan i bästa fall har man några minuter för att städa bussen om detta ingår i förartjänsten, policyn med för o eftertider har sällan eller aldrig funnits på liknande arbetsplatser.

Stämmer bra det. Minst en mindre åkare jag inte vill nämna med namn här i forumet betalar knappt 15 minuters lön efter att bussen kommit till depån efter körningen. Det spelar ingen roll att städningen, tvättningen och tankningen som skulle göras av föraren efter körningen i bästa fall tog dubbelt så lång tid.

Så att det främst är Nobina och de andra stora åkarna som uppmärksammas i dessa fall blir lite snedvridet.

Bussföraren

Citat från: Wetjo skrivet 03 juli 2011, 21:31:05 PM
Så länge vi har kontantkassor måste vi ner till garaget på alla raster, men när dom försvinner blir det nog likadant i Dalarna som i resten av landet. Om jag inte minns fel var det "sköldpaddan" i Råsta som började med att man skulle ta sig till/från avlösningsplatsen utan lön...

Det är en generalisering av det hela, om du slutar på annan plats än den du började på och om resan sker gm promenad eller med kollektivtrafiken och att det ligger inom ett visst tidsspann.

Så länge det inte ingår i arbetet att typ stämpla ut eller in så finns det ingen vettig orsak att man ska behöva åka tillbaka till depån eller v/v

Allrahelst inte i tätortstrafiken där många reser kollektivt och förbindelerna till depån brukar sällan vara prioriterade av trafikbeställarna.

Ska man ha betalt för resorna kan man snabbt anta att arbetsgivaren kräver att du verkligen reser också och inte nyttjar tiden till betald hemresa, som med för o eftertiderna alltså.

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 03 juli 2011, 21:31:56 PM
Stämmer bra det. Minst en mindre åkare jag inte vill nämna med namn här i forumet betalar knappt 15 minuters lön efter att bussen kommit till depån efter körningen. Det spelar ingen roll att städningen, tvättningen och tankningen som skulle göras av föraren efter körningen i bästa fall tog dubbelt så lång tid.

Så att det främst är Nobina och de andra stora åkarna som uppmärksammas i dessa fall blir lite snedvridet.

Helt naturligt att det blir så, hos den lille åkaren kan man inte ställa dessa krav för att man är mån om dennes ekonomi och i slutänden om sitt eget jobb.

En av orsakerna till att det är mkr billigare att leja ut trafik på underentreprenad för stora åkare, de mindre har inte samma kostnader och personalen ställer heller inte samma krav.

1896

Jaja, om vi slutar att bry oss i hur det har blivit så här, hur ska vi bära oss åt för att få tillbaka förlorad arbetstid ?  ???